presseticker

Skip to main content

DOGA-merket for design og arkitektur:

Fem norske oppstartprosjekter får pris

  Publisert: 15.02.2023 09:39 - av  Henning Poulsen

LIVREDDENDE DESIGN. Denne termobagen gjør det enklere å behandle nedkjølte pasienter. Prosjektet får nå DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Thermosaver

 

SMITTESTOPP. Kommunene fikk et viktig våpen i kampen mot Covid-19. Nå får Remin, Behalf og Deepinsight DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Behalf

 

SNØSAG. En norsk snøsag letter arbeidet til skredekspertene. Nå mottar prosjektet DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Håkan Stenlund

En termobag som redder nedkjølte pasienter. Et verktøy som hjelper myndighetene med smittesporing. En forenklet og forbedret snøsag. Et program som gir gründere økonomikontroll. En håndvekt som gjør treningen enklere og tryggere. Disse fem gründerprosjektene hedres nå med DOGA-merket for design og arkitektur.

– Dette er fem glimrende eksempler på hvordan oppstartsselskaper kan bruke designmetodikk som et verktøy for innovasjon, og snu opp-ned på spillereglene i sin bransje. Det blir utrolig interessant å følge disse fem mottakerne fremover, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

 

DOGA-merket for design og arkitektur deles ut 16. mars i Oslo, men allerede nå røper DOGA de 12 første vinnerprosjektene. Blant disse finner vi fem nyskapende prosjekter fra norske oppstartsbedrifter.

 

DOGA-merket er Norges viktigste anerkjennelse til virksomheter og utøvere som bruker design og arkitektur til å skape verdi for miljø, samfunn og økonomi.

 

Fiken: Vil ha regnskap for alle

Hvert år stifter vi mer enn 60 000 nye bedrifter i Norge, men innen fem år er tre av fire borte. Mange nordmenn har en gründer i magen, men de færreste drømmer om å svette over regnskapspermer. Regnskap er komplisert og tidkrevende, og belastningen er stor. Må det være slik?

 

Nei, mener gründerne bak regnskapstjenesten Fiken. Gjennom flere bedriftsetableringer har de selv måttet kjempe mot rigide og kronglete systemer og regler. Nå ønsket de å bruke det de hadde lært til å lage en regnskapstjeneste for alle.

 

I begynnelsen utviklet de tjenesten i helger og ferier, inntil den var god nok til å bli prøvd ut i markedet. Fiken-utviklerne brukte tilbakemeldinger og innspill fra kundene for å gjøre tjenesten stadig bedre og mer brukervennlig.

 

Konstante forbedringer

Etter hvert ble en rekke designdisipliner trukket inn i den kontinuerlige utviklingsprosessen, blant annet interaksjonsdesign, tjenestedesign og designledelse. Selv om regnskapssystemet først så dagens lys i 2014, har arbeidet med videreutvikling og forbedring fortsatt med uforminsket styrke.

 

I dag er Fiken blant landets mest kjente regnskapssystemer, med flere enn 70 000 bedriftskunder. Selskapet anslår selv at de bidrar til å kutte regnskapskostnader med inntil 90 prosent i små virksomheter.

 

I tillegg kommer den store samfunnsgevinsten i at et mer tilgjengelig regnskap gjør at flere kan starte egen bedrift uten å kjøre seg fast i arkaiske systemer. Med enkelt språk og et lekent og oppløftende visuelt uttrykk er den forhatte regnskapsjobben ufarliggjort.

 

Hjelper deg over regnskapsbøygen

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur kaller Fiken et stjerneeksempel på at god tjenestedesign og visuell kommunikasjon kan bidra til verdiskapning og nye arbeidsplasser.   

 

«Vi synes designløsningen er glimrende fordi den guider og forklarer på et språk alle kan forstå. Tjenesten oversetter vanskelige faguttrykk, og det er sjarmerende at Fiken bruker følelser og humor for å hjelpe nybegynnerne å komme over regnskapsbøygen,» står det i jurykjennelsen.

 

Remin: Rustet kommunene til koronakamp

Da Covid-19 kom til Norge i mars 2020, manglet kommunene gode verktøy for smittesporing. Noen brukte regneark, andre måtte ty til penn og papir i kampen mot viruset.

 

Dette bestemte kommuneoverlege Ingebjørn Bleidvin i Hadsel seg for å gjøre noe med. Sammen med IT-kyndige venner stiftet han Remin bare uker etter at pandemien rammet landet. Målet var å hjelpe kommunene med å takle den kommende smittebølgen.

 

Byrået Deepinsight ble hentet inn for å hjelpe til med koding, lagring og sikkerhet, mens Behalf etter hvert fikk jobben med å ivareta design, interaksjon og brukervennlighet.

 

Lynlansering

Bare to måneder etter det første koronautbruddet i Norge lanserte Remin første versjon av smittesporingsverktøyet. Trass en utrolig rask utviklingsprosess var verktøyet enkelt å bruke, mye takket være et svært bevisst forhold til klarspråk.

 

En rekke kommuner anskaffet det digitale verktøyet, samtidig som samarbeidspartnerne jobbet med videreutvikling og nye funksjoner.

 

Det ble lagt stor vekt på å hente inn tilbakemeldinger fra brukerne. Remin sendte ut undersøkelser, gjorde brukertester og gjennomførte intervjuer i en rekke kommuner. Tilbakemeldingene herfra bidro til å forbedre produktet, samtidig som nye funksjoner ble lagt til. Løsningen fikk etter hvert en rekke nye moduler, som testbestilling, vaksinasjon og selvregistrering av hurtigtestresultater.

 

Har spart tusenvis av timer

Hele 220 av landets 356 kommuner har brukt smittesporingsverktøyet under pandemien. 800 000 personer ble registrert med smitte, og mer enn én million vaksinedoser har blitt ført inn i systemet. Ifølge kommunale anslag ble det spart om lag tre timers arbeid per smittetilfelle.

 

Dermed har førstelinjetjenesten i kampen mot viruset blitt mye mer effektiv. Og ved å holde smitten under kontroll, er det ingen tvil om at verktøyet også har bidratt til å unngå sykehusinnleggelser og redde liv.

 

Hyller tverrfaglig jobbing

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur mener prosjektet viser eksemplarisk bruk av interaksjons- og tjenestedesign til et samfunnsnyttig formål. 

 

«Vi i juryen er imponert over dette enestående produktet fordi det har et intuitivt og enkelt brukergrensesnitt og baserer seg på klarspråk. Vi er forbløffet over hva som er mulig å få til når leger, utviklere og designere går sammen. På kort tid lyktes de med å utvikle det verktøyet for smittesporing og vaksinasjon som norske kommuner manglet da pandemien rammet dem,» står det i jurykjennelsen.

 

Thermosaver: Tungt hypotermisamarbeid

Når kroppen mister evnen til å opprettholde normal kjernetemperatur, gjelder det å handle raskt og riktig.

 

SINTEF og Haukeland universitetssykehus har samarbeidet om hypotermiforskning i en årrekke. De har avdekket at etatene og organisasjonene som jobber med hypotermi benytter en myriade av utstyr: tepper, luer og bobleplast, for å nevne noen eksempler. Ingen av disse løsningene beskytter godt nok mot nedkjøling.

 

Derfor gikk SINTEF i gang med å kartlegge nye måter å behandle hypotermiske pasienter utendørs. Dette førte til et større forsknings- og utviklingsprosjekt – og munnet ut i stiftelsen av selskapet Thermosaver AS.

 

Prosjektet har fulgt en brukersentrert prosess med involvering av både sluttbrukere og fagpersoner gjennom intervjuer og observasjoner. En rekke prototyper ble bygget og testet fortløpende, slik at det kom en jevn strøm av verdifulle innspill i utviklingsarbeidet. Aktører som Røde Kors, Norsk Luftambulanse, Forsvarets spesialstyrker og Redningsselskapet deltok i utprøvingen av forskjellige løsninger.

 

Liten, lett og intuitiv

Resultatet er Thermosaver Hypothermic Rescue Bag, en alt-i-ett-løsning for håndtering av nedkjølte pasienter. Bagen er liten og lett, og er dermed enkel å få med seg både i fjell og skog og til havs. Med intuitive åpne- og lukkemekanismer er det enkelt å pakke inn både store og små pasienter. Dampsperren trekker til seg fuktighet, blod og kroppsvæsker, og sammen med den avtakbare hetten og ekstra isolasjon på undersiden blir varmetapet minimert.

 

Redningsbagen ble lansert i fjor, og interessen er stor både i Europa, Asia og Canada. Blant annet har Thermosaver sikret en viktig forhandleravtale i Sør-Korea. I tillegg har oppstartsselskapet inngått avtale med en sentral utstyrsleverandør for politi, forsvar og sivilforsvar i Norge, Sverige og Danmark.

 

Redning for alle

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur påpeker at Thermosaver er et resultat av omfattende produktutvikling, testing og brukersentrerte designprosesser.

 

«Vi er dypt imponert over hvordan de involverte har jobbet for å utforme den innovative redningsbagen. Den har et tydelig og godt designuttrykk som gir oss en intuitiv brukeropplevelse. Selv om Thermosaver primært er ment for trent personell, er det en kjempefordel at den er designet slik at alle kan klare å bruke den,» står det i jurykjennelsen.

 

Tindeq: Genial snøsag

Med stadig flere folk til fjells vinterstid, blir pålitelig skredvarsling desto viktigere. Om lag 100 skredobservatører fra NVE-driftede Varsom.no bidrar til å holde fjellheimen trygg. Men det mest sentrale verktøyet deres – snøsagen – har hatt klare mangler.

 

Produsenten Tindeq fikk nyss i at skredekspertene rutinemessig tester alt som blir laget av snøsager – og at de ikke var fornøyde med noen av dem. Kunne de tenke seg å bistå i utviklingen av en helt ny snøsag?

 

Varsom gikk med på dette, og med produktdesigner Jørgen Blindheim på laget skred Tindeq til verks. Gjennom intervjuer med fagekspertisen avdekket de et paradoks: Sagbladet måtte være én meter langt, og samtidig passe i en sekk.

 

Ekstremtesting i fjellheimen

Designteamet brukte mye tid på å finne det best egnede materialet. De kom etter hvert fram til at aluminium ville gi en sag som både var lett og solid. Skjøtene ga også en del hodebry. Ingen del kunne være lengre enn 40 centimeter, og det var vanskelig å oppnå den rette stivheten.

 

En rekke prototyper ble testet under krevende forhold, og til slutt var både skredeksperter, designer og produsent fornøyde. Tindeq kunne sende snøsagen i produksjon, men snart var det noe som skurret. Med hele 18 deler å montere ble det klart at produktet likevel var blitt for komplisert. Dermed bar det tilbake til tegnebrettet.

 

Sluttresultatet er en snøsag med bare tre deler. Låsemekanismen er integrert i hver del, noe som gjør at sagen er solid, holdbar og enkel å legge sammen. Selve produksjonsprosessen er kraftig forenklet.

 

Etter lanseringen i 2021 har snøsagen fra Tindeq solgt svært godt både i Norge og internasjonalt.

 

«Ubegripelig» god

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur konkluderer med at Tindeqs snøsag er et funksjonelt og elegant produkt med høy samfunnsverdi.

 

«Vi er rett og slett imponert over denne snøsagen! Vi mener dette er et skoleeksempel på god industridesign. Sagen har et presist, ryddig og tydelig uttrykk. Den kombinerer lett vekt med styrke og holdbarhet, og den er enkel å montere. Det er nesten ubegripelig at produktdesignerne har klart å integrere låsmekanismene på en så smart måte,» står det i jurykjennelsen.

 

Gungnir: Solid industridesign bak treningsrevolusjon

Utstyr til trening er i konstant endring, med stadige forbedringer og nye funksjoner. Vektløftere er likevel henvist til nærmere 100 år gammel teknologi, der vektskiver holdes på plass av klønete, vriene og skjøre klyper og fjærlåser. I beste fall utgjør disse et irritasjonsmoment under trening. I verste fall kan de skape farlige situasjoner.

 

Audun Filip Sand og Andreas Bossonney Gundersen har begge bakgrunn som personlige trenere. De hadde lenge irritert seg over dårlige låsemekanismer for vektskiver. Da de møtte utstyrsutvikler Øyvind Rein samt designeren Markus Leonhard Hansen gjennom studier på Ås, falt brikkene på plass. Sammen stiftet de Gungnir.

 

Hentet innsikt i sosiale medier

Innsikt fra utviklingen og lanseringen av selskapets første produkt, en vektstang, ble nyttig da gründerne vendte tilbake til problemet med vektlåsen. De gjennomførte intervjuer med utøvere, og analyserte dessuten store mengder produktkommentarer i sosiale medier. Deretter utviklet de en prototype som ble testet grundig.

 

Resultatet er Dumbler, en olympisk håndvekt med innebygde låser som gjør det enklere og tryggere å trene. Låsemekanismen er enkel og intuitivt forståelig, og kvitterer med et «klikk» når du bruker den riktig. Den visuelle designen er dus og minimalistisk, og forsterker følelsen av Dumbler som et høykvalitetsprodukt med lang holdbarhet.

 

En forhåndssalgskampanje gikk over all forventning, og vektløftere over hele landet tok godt imot nyvinningen. Snart ble det også eksportsuksess for treningsgründerne. Dumbler er blant produktene Gungnir nå selger i mer enn 40 land.

 

«Industridesign på sitt beste»

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur skriver at The Dumbler er et resultat av godt utviklingsarbeid og fremragende produktdesign. 

 

«Vi er imponert over det elegante designet, den høye kvaliteten og den brukervennlige låsemekanismen som passer til alle eksisterende vekter. The Dumbler er et produkt med gjennomført estetikk og uttrykk. Det fyller et behov i markedet, og det gir økt sikkerhet. Produktet har et tydelig formspråk som snakker til målgruppen, og det løser et problem. Altså industridesign på sitt beste,» står det i jurykjennelsen.

(Pressenytt)

 

Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket for design og arkitektur her: https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/

 

Finn mer informasjon om prosjektene her:

 

Sammenleggbar snøsag for enklere skredvarsling | DOGA
Regnskap gjort enkelt | DOGA
Et løft for verdens vektløftere | DOGA
Thermosaver | DOGA
Remin smittesporing | DOGA

 

Kontaktpersoner:

* Design og arkitektur Norge, kommunikasjonsrådgiver Ellen Heggestad, eh@doga.no, mobil 92 65 35 30

* Design og arkitektur Norge, rådgiver for priser og utmerkelser - Stine Fantoft Berg, sfb@doga.no, mobil 95 75 20 22

* Fiken, Åshild Knudsen, ashild.knudsen@fiken.no, mobil 95 20 88 74

* The Dumbler – Olympisk hantel, Audun Filip Sand, audun@gungnir.no, mobil 95 75 74 79

* Thermosaver Hypothermic Rescue Bag, Tore Høifødt, th@thermosaver.no, mobil 90 60 26 94

* Remin Smittesporing, Kristoffer Brabrand, kristoffer@behalf.no, mobil 96 22 10 51

* Sammenleggbar snøsag for skredanalyser, Jørgen Blindheim, jorgen@blims.no, mobil 90 50 22 16

 

Bildetekster:

LIVREDDENDE DESIGN. Denne termobagen gjør det enklere å behandle nedkjølte pasienter. Prosjektet får nå DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Thermosaver

 

SMITTESTOPP. Kommunene fikk et viktig våpen i kampen mot Covid-19. Nå får Remin, Behalf og Deepinsight DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Behalf

 

SNØSAG. En norsk snøsag letter arbeidet til skredekspertene. Nå mottar prosjektet DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Håkan Stenlund

 

REGNSKAPSREVOLUSJON. De har gjort det vanskelige regnskapet enkelt. Nå får de DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Fiken

 

TRENINGSLØFT. En norsk håndvekt gjør treningen enklere og morsommere. Nå mottar prosjektet DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Rasmus Kongsøre

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.02.2023 09:39
Teknisk løsning ZEVS AS