presseticker

Skip to main content

Nominerte til Hedersprisen for god design 2012:

Design bak Statoils gasseventyr

  Publisert: 21.03.2012 07:00 - av  Henning Poulsen

IMPONERT OVER STATOILS GASSHISTORIE: Næringsminister Trond Giske lar seg imponere av fortellerkraften i Statoils europeiske gasskampanje . Her med Marte Grevsgard fra Norsk Designråd samt plaketten for Hedersprisen for god design. Foto: Johnny Syversen

Oslo: Statoil vil sette gass på agendaen i Europa ved å fortelle historien bak evighetsmaskinen Troll A. Nå er selskapet nominert til Hedersprisen for god design for den interaktive løsningen ”The Gas Machine”. – Dette er historiefortelling i internasjonal toppklasse, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

Sammen med NSB og gründerbedriftene inPed og Norwegian Rain er Statoil nominert til Hedersprisen for god design 2012. Hedersprisen løfter fram landets enere innen design, og deles ut 18. april av Norsk Designråd under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen.

 

– Disse bedriftene viser hvor bredt det jobbes med design og innovasjon i Norge i 2012. Uansett om du leder en liten bedrift eller et konsern med tusenvis av ansatte, er design helt sentralt når fremtidens norske næringssuksesser skal skapes, sier næringsminister Trond Giske.

 

– Med ”The Gas Machine” lykkes Statoil sammen med byråene McCann, Scandinavian Design Group og MediaFront i å formidle tungt fagstoff på en troverdig og engasjerende måte. Dette er interaktiv design på øverste hylle, sier Marte Grevsgard, prosjektleder i Norsk Designråd .

 

Gass forsvant fra energidebatten

– Vi jobber for at gass skal få en varig og betydelig plass i den fremtidige europeiske energimiksen. Kraftfull og tydelig kommunikasjon er nødvendig for å få fram vårt budskap, og design er viktig i dette arbeidet. Vi er stolte over nominasjonen, og tar den som en bekreftelse på at vi er innovative i vår kommunikasjon, sier Reidar Gjærum, kommunikasjonsdirektør i Statoil.

 

For noen år siden konstaterte Statoil at gass var i ferd med å forsvinne fra energidebatten i Europa, og at kunnskapen om gassens kvaliteter var mangelfull. Noe måtte gjøres.

 

– Kull er den største utslippskilden til CO2 i Europa, mens gass er en renere og billigere energibærer. Derfor bestemte vi oss for å fortelle historien om gass til beslutningstakere på det europeiske energimarkedet, sier Ole Gunnar Dokka i Statoil.

 

Statoil startet en europeisk markedskampanje i januar i fjor, med nettstedet ”The Gas Machine” som et samlingspunkt på nett. Historien som fortelles tar utgangspunkt i Statoils evighetsmaskin i Nordsjøen, plattformen Troll A, som har produsert gass siden 1996 og forventes å kunne holde det gående i 50-60 år til.

 

Inspirert av dataspill

Nettstedet ”The Gas Machine” inneholder et stort antall videoer, bilder og illustrasjoner som forklarer alle aspekter ved gass – fra leting og utvinning, til bruksområder og klimaspørsmål. Programmererne har hentet inspirasjon fra spillverden og sydd sammen en helhetlig 3D-løsning der brukerne selv bestemmer hvilken vei fortellingen går.

 

Hittil har Statoil registrert nesten 850 000 unike besøk på nettsiden til kampanjen, og i snitt varer et besøk i tre og et halvt minutt, noe som er lang tid å bruke på en nettbasert løsning.

 

Statoil gjennomfører faste intervjuer med representanter for målgruppen, og har på den måten fått forsikret seg om at gassbudskapet er i ferd med å synke inn. – Dessuten har vi nå dialog med flere nye forretningspartnere i Europa. Her kan investeringene våre fort bli tilbakebetalt mange ganger, sier Dokka.

 

– Innovasjon i DNA-et

Statoil er i dag den nest største leverandøren av gass til Europa, og i fjor oppnådde selskapet et driftsresultat på rekordhøye 211,8 milliarder kroner. I 2011 havnet selskapet på 7. plass i innovasjonsdelen av CNNs kåring av verdens mest beundrede selskaper, sammen med internasjonale giganter som Apple og Google.

 

– Innovasjon ligger i selve DNA-et til Statoil. Vi lever av og for å gjøre ting bedre og finne nye løsninger. Dette gir ringvirkninger også til hvordan vi jobber med områder utenfor kjernevirksomheten. Vi har brukt design til å revitalisere kommunikasjonsarbeidet, sier Dokka.

(Pressenytt)

 

 

* Les mer utfyllende om Statoils ”The Gas Machine” her: http://www.norskdesign.no/inspirasjon-og-caser/the-gas-machine-innovativ-identitetsbygging-article21712-8677.html

* Mer informasjon om Designdagen 2012: http://www.norskdesign.no/designdagen-2012/category8915.html

* Link til ”The Gas Machine”: http://goodideas.statoil.com/gas-machine-no

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for designpriser - Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Statoil ASA, Ole Gunnar Dokka, mobil 90 21 53 76

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971

 

 

FAKTABOKS:

Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2012

Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets søkere er følgende 4 kandidater blitt plukket ut:

 

Produkt: ”The Gas Machine”
Bedrift: Statoil ASA
Design: McCann, Scandinavian Design Group, MediaFront
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/nominert-til-hedersprisen/the-gas-machine-article21704-8930.html

Produkt: inPed
Bedrift: inPed
Design: Ghost Design
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/nominert-til-hedersprisen/inped-article21703-8930.html

Produkt: NSBs nye tog, type 74
Bedrift: NSB Statsbaner og Stadler Bussnang AG
Design: Nose Design AB
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/nominert-til-hedersprisen/nsbs-nye-tog-type-74-article21701-8930.html


Produkt: Norwegian Rain
Bedrift: Norwegian Rain
Design: Norwegian Rain
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/nominert-til-hedersprisen/norwegian-rain-article21705-8930.html

 

 

Bildetekst1:

IMPONERT OVER STATOILS GASSHISTORIE: Næringsminister Trond Giske lar seg imponere av fortellerkraften i Statoils europeiske gasskampanje . Her med Marte Grevsgard fra Norsk Designråd samt plaketten for Hedersprisen for god design. Foto: Johnny Syversen

 

Bildetekst2:

INTERNASJONAL TOPPKLASSE: Statoil og byråene Scandinavian Design Group, McCann og Mediefront er nominert til Hedersprisen for god design for ”The Gas Machine”, en visuell historiefortelling om plattformen Troll A og norsk gassutvinning. Hvem som vinner blir klart på Designdagen onsdag 18. april. Foto: Statoil

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak marte og trond giske.jpg 1,47 MB (3528x5440)
Bilde - vedlegg til sak thegasmachine.jpg 251,85 kB (1920x1080)
Bilde - vedlegg til sak thegasmachine reserve.jpg 139,31 kB (1353x969)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 21.03.2012 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS