presseticker

Skip to main content

Avslører vekstvinnernes hemmeligheter: – Du må tørre å si at du er best

  Publisert: 22.10.2025 13:56 - av  Henning Poulsen

SUKSESSHISTORIER. Bjørn Fjellstad (t.v.) i Vestre deler erfaringer med Tor Inge Hjemdal i DOGA. Foto: Morten Blakestad

Foto: Morten Blakestad

En ny studie fra DOGA trekker en rød tråd gjennom suksesshistoriene til 16 av Norges råeste vekstselskaper.

– Vi trenger gasellene og enhjørningene våre. 47 prosent av jobbveksten i privat sektor skjer i to prosent av bedriftene. Disse skal vi både heie fram og lære av. Nå har vi kikket i kortene til 16 av de mest spennende virksomhetene vi har i Norge, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i Design og arkitektur Norge (DOGA).

 

Onsdag denne uken lanserte DOGA studien «Design som vekstdriver» foran en stappfull sal av gründere, designere og næringslivsfolk. Dybdestudien er et samarbeid mellom DOGA og NoA Ignite. Den analyserer norske virksomheter som har levert uvanlig sterk vekst de siste årene, fra lovende oppstartsbedrifter til etablerte aktører med flere tiår på baken.

 

– Vi viser hvordan norske vekstselskaper lykkes med å vokse raskt, lønnsomt og varig. De har en salgsdrevet kultur, henter innsikt fra eksperter fra start og bruker design strategisk fra dag én – i toppledelse, produktutvikling, merkevarebygging og kundeopplevelse. De beste bruker design som motor, ikke kosmetikk, sier Hjemdal.

 

Last ned studien «Design som vekstdriver» her.

 

Arrangementet kan følges her fra klokken 15.

 

Design ligger til grunn for alt

Én av virksomhetene som har deltatt i studien er Vestre. Den norske møbelprodusenten har etablert seg som en ledende leverandør av gode byromopplevelser verden over. Administrerende direktør Bjørn Fjellstad er klar på hva som skal til for at norske virksomheter skal lykkes globalt.

 

– Du må tørre å si at dette her, det er vi best i verden på. Samtidig må du sikre at du leverer dette løftet til kundene, fastslår han.

 

Hos Vestre er design kjernen i alt de gjør. Selskapet samarbeider tett med anerkjente designere, og kontrollerer nesten hele verdikjeden. På Magnor har selskapet bygget The Plus, som ofte blir kalt verdens mest miljøvennlige møbelfabrikk.

 

– Tro på deg selv, men ikke vær naiv

Vestre har mer enn doblet omsetningen mellom 2020 og 2024. Nesten all veksten kommer fra eksport, og nå satser Vestre tungt på det amerikanske markedet. Her har Fjellstad lært noen viktige lekser gjennom prøving og feiling.

 

– Det er naivt å tro at alt som fungerer hjemme, fungerer ute. Du må tro på produktene dine, men tilpasse deg – helt ned til detaljer som måleenheter, materialpreferanser og hvor tett folk liker å sitte. Det handler om å lære å kjenne brukerne dine, sier Fjellstad.

Fire kjennetegn går igjen

I studien har 16 norske vekstselskaper blitt intervjuet for å forstå hvordan design bidrar til vekst og verdiskaping. Studien viser at vekstselskapene bruker design som en strategisk motor.

 

Det er særlig fire hovedprinsipper som gjør at vekstselskapene lykkes:

 

  • Brukersentrert: Innsikt og tett samarbeid med ekspertbrukere og nøkkelkunder ligger i kjernen av utviklingsarbeidet.
  • Tverrfaglig: Design er forankret i toppledelsen og fungerer som et felles språk på tvers av fag og verdikjeder.
  • Iterativt: Selskapene bygger og lærer parallelt – de tester uferdige prototyper, lærer raskt og justerer fortløpende.
  • Helhetlig: Design former alt fra produkt og tjenester til kultur, merkevare og samfunnsansvar. Dette gir tydelig identitet og sømløse kundeopplevelser på tvers av kanaler.

 

 

 

Kontaktpersoner:

* DOGA, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no

* DOGA, seniorrådgiver designdrevet næringsutvikling, Jannicke Hølen, mobil 90 56 29 09, jh@doga.no

 

 

Bildetekst:

SUKSESSHISTORIER. Bjørn Fjellstad (t.v.) i Vestre deler erfaringer med Tor Inge Hjemdal i DOGA. Foto: Morten Blakestad

 

 

Design som vekstdriver

* DOGA og NoA Ignite har gjennomført studien «Design som vekstdriver», en dybdestudie av 16 norske vekstselskaper.

* Studien viser at strategisk bruk av design er en nøkkelfaktor for rask, lønnsom og varig vekst. De mest vellykkede selskapene bruker design på tvers av organisasjonen – fra toppledelse til produktutvikling, merkevare og kundeopplevelse.

* Disse deltok: Autodesk, Cognite, Economicmind, Db, Heymat, Hiro, Matre, Nofence, Nåva Space, Oda, reMarkable, Sanity, Tripletex, Vestre, Vipps og Vind.


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 22.10.2025 13:56
Teknisk løsning ZEVS AS