Nyhetsnotiser, uke 2
Skal sende miljøspill til 400 000 skoleelever
Et nytt brettspill laget av resirkulert kartong skal lære landets mer enn 400 000 elever fra fjerde trinn og oppover å ta riktige miljø- og kostholdsvalg i hverdagen. – Spillet har nettopp kommet fra trykkeriet, og nå gleder vi oss til å sende det ut til skoler over hele landet. Spillet er gratis for grunnskoler og kan bestilles fra nettsiden miljøskole.no, sier Gunnar Moen i Grønt Punkt Norge. Hensikten med spillet er å øke bevisstheten rundt miljø, resirkulering, kosthold og fysisk aktivitet på skolen. Det er Grønt Punkt Norge og Skolelyst.no som står bak spillet. Gunnar Moen forteller at mange barn er svært opptatte av emner som miljø, forurensing og klima. Imidlertid forsvinner mye av dette engasjementet i overgangen til voksenlivet.
(Pressenytt)
Store kjønnsforskjeller i kaffekoppen
I en ny undersøkelse gjennomført av YouGov for Circle K kommer det fram at hele 64 prosent av norske menn foretrekker den tradisjonelle svarte kaffen når de kjøper varm drikke. 45 prosent av norske kvinner svarer det samme. – Gjennom noen tiår har kaffevanene våre blitt stadig mer kontinentale, og ord som cappuccino og macchiato har for lengst kommet inn i dagligtalen. Derfor synes jeg det er litt morsomt at den vanlige, svarte kaffen fremdeles dominerer så kraftig som den gjør. Samtidig er det interessant at kjønnsforskjellene er såpass markante, sier Jeanette Amara, kategoriansvarlig mat og drikke i Circle K Norge. Samtidig kommer det fram at mange kvinner foretrekker de melkebaserte kaffevariantene. 29 prosent av kvinnene i undersøkelsen svarer at kaffe latte er blant deres foretrukne drikker. 16 prosent av mennene er enig.
(Pressenytt)
Norske tekstiler i medvind
Gjennom en tolvmånedersperiode omsatte norsk tekstilbransje for nesten 10 milliarder kroner, en økning på en drøy milliard kroner fra forrige sammenlignbare periode. Siden finanskrisen har verdiskapingen per årsverk gått opp med 67 prosent. – Tekobransjen seiler i medvind, og flere av våre medlemmer gjør det sterkt både her og på eksportmarkedene, sier Kari Rømcke, leder for Teko, tekstilnæringens bransjeforening i Norsk Industri. Blant tekoselskapene med vind i seilet for tiden finner vi Hansen Protection, som produserer blant annet redningsdrakter og båtkalesjer. Selskapet ble utskilt fra Helly Hansen for sju år siden. I løpet av fjorårets første ni måneder omsatte Moss-baserte produsenten for 304 millioner kroner, en økning på 30 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
(Pressenytt)
Disse notisene er skrevet av Pressenytt for henholdsvis Grønt Punkt Norge, Circle K Norge og Teko bransjeforening, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
092A7423.jpg 3,35 MB (5396x3207)
SeaAir-testing (002).jpg 2,74 MB (2680x1973)