Oslofolk reddet nesten 4000 stasjonsmåltider
– Det er mye morsommere å selge mat billig enn å kaste det i avfallet. Maten er jo fremdeles fersk og god, sier Marita Frostad Nilsen, som driver Circle K Abildsø.
Stasjonen hennes redder mest mat av alle Circle K-stasjonene i hele byen. Over en 12-månedersperiode har det blitt berget 944 måltider med overskuddsmat ved Circle K Abildsø.
Blant stasjonene i Oslo følger deretter Circle K Bryn med 776 porsjoner, Circle K Økern med 775, Circle K Smestad med 585, Circle K Brynseng med 519 og Circle K Storo med 314 porsjoner mat.
– Vi har mange faste kunder innom for å hente overskuddsmat, så det er ingen tvil om at den faller i smak. Maten vi lager er jo god, forteller Nilsen på Circle K Abildsø.
Reddet 35 prosent mer mat
Stadig flere Circle K-kunder bruker den populære appen Too Good To Go. I løpet av en fireårsperiode har de reddet 320 000 poser med overskuddsmat ved stasjoner over hele landet. Dette tilsvarer CO2-utslipp fra 158 flyreiser rundt jordkloden – eller en varm dusj som varer i 4,9 år, ifølge beregninger fra Too Good To Go.
– I fjor reddet vi 35 prosent mer overskuddsmat ved våre stasjoner. Samtidig er dette med på å øke bevisstheten rundt matsvinn. Dette er noe alle tjener på, både kundene, stasjonene og ikke minst miljøet, sier prosjektleder Ida Ulla-Britt F. Burud i Circle K Norge.
Innholdet i en typisk forundringspose varierer, men ofte er det snakk om ferdigsmurte baguetter og søtbakst. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på mellom 100 og 140 kroner.
(Pressenytt)
Bildetekster:
MATREDDERE. Jonny og Ruben er med på å redde tusenvis av måltider ved Circle K Abildsø. Foto: Circle K Abildsø
FORUNDRINGSPOSER. Circle K-kunder har reddet 320 000 poser med overskuddsmat gjennom appen Too Good To Go. På bildet Karoline Star ved Circle K Vestby. Foto: Terje Borud
Kontaktpersoner:
* Circle K Abildsø, Marita Frostad Nilsen, mobil 98 03 89 99
* Circle K Norge, Senior Store Manager Ida Ulla-Britt F. Burud, mobil 41 45 94 62
* Circle K Norge, lojalitets- og kommunikasjonssjef Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99