presseticker

Skip to main content

Østerdalens tungtransport får ladeløft fra Enova og Circle K

  Publisert: 17.12.2023 11:31 - av  Henning Poulsen

TUNGE PÅ LADING. Circle K har åpnet en rekke ladeplasser for tungtransporten i Sverige. Nå følger Norge etter. Foto: Circle K

TRUCKER PÅ FOR ELEKTRIFISERING. Anders Kleve Svela, som leder ladeavdelingen til Circle K Norge, forteller at ladeutbygging er nødvendig for å lykkes med utslippskutt fra tungtransport. Foto: Circle K

Takket være tilskudd fra Enova kommer det nå til sammen åtte nye hurtigladere for tungtransporten, såkalte truckladere, på stasjonene Circle K Alvdal og Circle K Automat Elverum.

Totalt har Circle K Norge fått om lag 13 millioner kroner for å bygge 24 truck-ladere på seks ulike steder i landet. Circle K Alvdal og Circle K Automat Elverum er to av de utvalgte stasjonene som nå får bygget ut ladekapasiteten for tunge elektriske kjøretøy.

 

– Vi er knallfornøyde med å få denne støtten, slik at vi kan tilby et godt ladetilbud for tungtransport langs riksvei 3 i Østerdalen. Dette er noe vi vet truckkundene våre setter pris på, sier Anders Kleve Svela, som leder ladeavdelingen til Circle K Norge.

 

Støtteprogrammet ble gjennomført som en konkurranse der ladeaktørene måtte demonstrere høyest mulig ladeeffekt per Enova-krone, i tillegg til å møte en rekke andre krav.

 

Hver av de fire laderne i Alvdal og Elverum vil levere 400 kilowattimer. I tillegg skal stasjonene også få en egen køplass for tungbiler som venter på lading.

 

– Det ligger et enormt stykke arbeid bak de laderne vi nå skal bygge på Circle K Alvdal og Circle K Automat Elverum. Nå gleder vi oss til å stikke spaden i jorda, og hvis alt går etter planen vil den første truckladeren åpne allerede i løpet av 2024. Resten skal stå ferdig senest våren 2025, sier Svela.

 

Svensk stasjon i europatoppen

Enova-satsingen går ut på å bygge ut trucklading langs fire korridorer: Oslo-Svinesund, Oslo-Stavanger, Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim samt enkelte andre steder med mye tungtrafikk.

 

I Norge er knappe to prosent av dagens lastebilpark utslippsfri, mens over 10 prosent av nye lastebiler som selges er elektriske. Målet er at alle nye tungbiler skal være utslippsfrie innen 2030.

 

– Skal vi lykkes med dette målet, er denne truckladesatsingen en forutsetning, sier Svela.

 

Han forteller at Circle K allerede har bygget ut truckladetilbudet ved en rekke av sine stasjoner i Sverige. Erfaringene herfra er positive.

 

– Disse laderne blir godt brukt. Faktisk er truckladestasjonen vår utenfor Gøteborg den Circle K-stasjonen som selger flest kilowattimer i hele Europa. Det viser at tiden er moden for å bygge ut tilbudet også her til lands, sier han.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

TUNGE PÅ LADING. Circle K har åpnet en rekke ladeplasser for tungtransporten i Sverige. Nå følger Norge etter. Foto: Circle K

 

TRUCKER PÅ FOR ELEKTRIFISERING. Anders Kleve Svela, som leder ladeavdelingen til Circle K Norge, forteller at ladeutbygging er nødvendig for å lykkes med utslippskutt fra tungtransport. Foto: Circle K

 

Kontaktpersoner:

* Circle K Norge E-Mobility, leder Anders Kleve Svela, mobil 92 65 37 61

* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53

Disse Circle K-stasjonene får truckladerstøtte:

* Circle K Alvdal

* Circle K Automat Elverum

* Circle K Klett

* Circle K Livold

* Circle K Automat Oppdalsporten

* Circle K Sekkelsten

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Nya laddplatser tung trafik.jpg 9,07 MB (6048x4024)
Bilde - vedlegg til sak Anders Kleve Svela_Circle K.jpg 2,38 MB (5762x4024)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 17.12.2023 11:31
Teknisk løsning ZEVS AS