presseticker

Skip to main content

Nominert til Hedersprisen for god design 2013:

Norsk postbil kan bli eksportsuksess

  Publisert: 02.04.2013 08:11 - av  Henning Poulsen

Loyds Industri og Eker Design er nominert til Hedersprisen for god design for Loyds Paxster. Foto: Marius Wallin

Oslo: De har laget Europas mest effektive og miljøvennelige kjøreløsning for postbud. Nå er Loyds Industri og Eker Design sammen med Posten Norge blitt nominert til Hedersprisen for god design for postbilen Loyds Paxster.

I tillegg til Loyds Industri er Blaaster Wind Technologies, Stay og Redningsselskapet nominert. Norsk Designråd offentliggjør vinneren 17. april under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen.

 

Hedersprisen fremhever landets enere innen design. Hensikten er å inspirere næringslivet til å investere i designmetodikk for å øke konkurranseevne og verdiskaping. – Årets nominerte har det til felles at de sprenger grenser. Vi ser at stadig flere norske bedrifter bruker strategisk design som et verktøy for å strekke seg etter ambisiøse, internasjonale mål, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

– Konkurransen på verdensmarkedet er beintøff, og skal norske eksportbedrifter hevde seg må de tilby de smarteste og mest brukervennlige løsningene. Her spiller design en svært viktig rolle, sier næringsminister Trond Giske.

 

Giske skal holde åpningsinnlegget på Designdagen. – Norsk Designråd er en viktig rådgiver for videreutviklingen av innovasjonspolitikken til regjeringen, understreker næringsministeren.

 

Postbudenes kjørerevolusjon

Lag oss en postbil som bidrar til lavere kostnader, større effektivitet og mindre utslipp, lød utfordringen fra Posten Norge. Loyds Industri, en bedrift i Sarpsborg som tidligere bare hadde erfaring med innreding av biler, grep sjansen.

 

Resultatet ble Loyds Paxster, Europas mest effektive og miljøvennlige kjøreløsning for postbud. Nyvinningen tar ikke bare alle mulige ergometriske hensyn til postbudets arbeidshverdag, den kan til og med bidra til å forhindre belastningsskader.

 

Takket være den nyutviklede designdoningen har Loyds nå vunnet en stor anbudskonkurranse med Posten. Totalt skal det leveres flere hundre biler over en periode på noen år, og de seks første settes snart inn på postruter i Kristiansand, Stavanger, Mandal og Lillehammer. Mot sommeren vil mest sannsynlig enda flere Loyds Paxster-biler rulle på norske veier.

 

Østfoldbedriften er også på vei inn på det internasjonale postmarkedet. – Vi kvalifisert for å delta i en anbudskonkurranse i Frankrike. Vi merker også stor interesse i Sverige, Danmark, Finland, Østerrike og flere andre land, sier Eirik Lier, markedssjef for Loyds Industri i Norge.

 

Trengte flere bein å stå på

I flere år hadde Loyds vært på jakt etter en god produktidé som kunne gi flere bein å stå på. Samtidig var Posten på utkikk etter en skikkelig arbeidsmoped for postdistribusjon i Norge.

 

– Vi var klare over at prosjektet ville by på mange utfordringer. Vi hadde en god idé om hvordan et kjøretøy som dette kunne lages, men å gå fra å produsere fastmonterte produkter til å levere arbeidsmaskiner var en stor overgang, sier Lier.

 

Derfor gikk Loyds grundig til verks. Daglig leder Lasse A. Hansen spilte en viktig rolle tidlig i prosjektet ved å få rett kompetanse og tilstrekkelig med ressurser på plass. Han har tidligere utviklet rullestolsuksessen Zenit, og tok med viktige erfaringer om intelligent styring inn i gruppen. Ulf Tolfsen, mannen bak de første sikkerhetsbeltelåsene i Europa og dessuten den personen som har registrert nest flest patenter i Norge, tok ansvaret for selve designet av kjøretøyet.

 

Brukervennlighet i førersetet

Designerne fulgte postbudene på jobb i all slags vær og vind, og observasjoner ned på detaljnivå ble systematisert. Deretter begynte det nitidige arbeidet med å bygge en prototype helt fra bunnen av. Eker Design, som har lang erfaring fra bilindustrien, ble hentet inn for å hjelpe til med modellering og ferdigutvikling av karosseridelene. Viktige hensyn som sittestilling, av- og påstigning, lastekapasitet og brukervennlighet havnet i førersetet.

 

En rekke grep ble tatt underveis i utviklingsprosessen. Designerne bygde et tak over mopeden for å holde posten tørr og omgå behovet for hjelm. Batteriene ble lagt lavt for best mulig stabilitet. Boksene med post kan håndteres på begge sider av kjøretøyet, og postbudene sitter på sadelseter som gjør det enklere å bevege seg ut og inn. Alt for å knipe inn på tidsbruk per brev, småpakke og brosjyre som leveres til deg og meg.

 

Etter mange runder ble kjøretøyet overlevert Posten for testing i felt. Tilbakemeldingene fra postbudene var entusiastiske: Batteriene varer hele ruten, ergonomien er god og det er mulig å kjøre helt opp til postkassene, noe som sparer både tid og krefter. Og med nyttelast på hele 200 kilo reduseres behovet for depotstopp underveis på ruten.

 

Sparer 2,1 tonn CO2

– 75 prosent av kostnadene ved en brevforsendelse ligger i det aller siste leddet, og nå får denne delen av verdikjeden et kjærkomment teknologisk og designmessig løft, sier Lier.

 

Og siden Loyds Paxster utelukkende går på elektrisitet og er laget av resirkulerbare materialer, spares miljøet for opptil 2,1 tonn CO2 årlig for hver dieselbil som erstattes.

 

Hedersprisen for god design deles ut 17. april på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo under Designdagen 2013. Arrangementet er åpent for alle som melder seg på. Norsk Designråd byr på foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Priser og utmerkelser skal deles ut på ettermiddagen.

(Pressenytt)

 

 

* Mer informasjon om Designdagen 2013: http://www.norskdesign.no/designdagen/et-magisk-moete-mellom-design-og-innovasjon-article23061-9007.html

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

* Loyds Industri AS, markedssjef i Norge, Eirik Lier, mobil 995 23 848

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971

 

 

 

 

Bildetekst1:

Loyds Industri og Eker Design er nominert til Hedersprisen for god design for Loyds Paxster. Foto: Marius Wallin

 

Bildetekst2:

– Stadig flere norske bedrifter bruker strategisk design som et verktøy for å strekke seg etter ambisiøse, internasjonale mål, sier Thea Mehl i Norsk Designråd. Her sitter hun og kollega Line Aandal Røijen (t.h.) på postbilen Loyds Paxter, iført bekledning fra Redningsselskapet. Foto: Johnny Syversen

FAKTABOKSER:

Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2013

Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets søkere er følgende 4 kandidater blitt plukket ut:

 

Produkt: Stay.com
Bedrift: Stay AS
Design: Unfold

Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/nominert/stay-com-article24073-621.html


Produkt: Loyds Paxster
Bedrift: Loyds Industri og Posten Norge
Design: Loyds Industri og Eker Design
Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/nominert/loyds-paxter-article24070-621.html


Produkt: Blaaster DL101
Bedrift: Blaaster Wind Technologies
Design: Inventas Trondheim

Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/nominert/blaaster-dl101-article24069-621.html


Produkt: Ny visuell identitet
Bedrift: Redningsselskapet
Design: Tangram Design

Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/nominert/redningsselskapet-article24074-621.html

 

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap

* I år var det 143 søkere

* 17. april mottar 39 av disse Merket for god design

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Loyds Paxster Open4. Foto Marius Wallin.jpg 26,78 kB (3644x2604)
Bilde - vedlegg til sak hovedbilde.jpg 3,94 kB (5384x3592)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 02.04.2013 08:11
Teknisk løsning ZEVS AS