Har samlet inn 70 000 kreftkroner i Sogn og Fjordane – nå er en ny Rosa Sløyfe-aksjon i gang
– Selv om vi er midt i merkeskiftet fra Statoil til Circle K brenner samfunnsengasjementet vårt like sterkt som før. Vi gleder oss til en ny Rosa Sløyfe-aksjon i Sogn og Fjordane. Ikke minst blir det gøy å følge med på alle de kreative påfunnene til stasjonsdriverne og medarbeiderne lokalt. Det er stort engasjement og alle ønsker å bidra i kampen mot brystkreft, sier Knut Hilmar Hansen, kommunikasjonssjef i Circle K Norge AS.
I hele oktober skal Circle K-stasjoner over hele Sogn og Fjordane – samt Statoil-stasjoner som ennå ikke har fått den nye profilen – samle inn penger til Rosa Sløyfe-aksjonen til Kreftforeningen. Hver solgte poleringsvask gir 50 kroner til kreftsaken. I tillegg skal stasjonene blant annet selge kaffe og reflekser til inntekt for kreftsaken.
– I de tre siste Rosa Sløyfe-aksjonene klarte stasjonene i Sogn og Fjordane å samle inn 69 200 kroner på bilvask alene. Øverst finner vi kundene på Circle K Florø som har gitt 22 850 kroner til kreftsaken gjennom å vaske bilene sine, deretter Circle K Sogndal med 21 700 kroner, Circle K Førde med 19 750 kroner, og Circle K Eid med 4900 kroner, sier Knut Hilmar Hansen.
Rosa lys og bh-stunt i saftbygda
I fjor var det Statoil Sogndal, som nå heter Circle K Sogndal, som samlet inn flest kroner til Rosa Sløyfe-aksjonen. Stasjonen vekket oppsikt i saftbygda med flere iøynefallende stunts, som rosa stasjonslys, en rosafoliert bil og bh-er hengende på en snor.
– Vi er kjempestolte over å være den stasjonen som har bidratt mest til Rosa sløyfe i fylket i fjor. Vi har konkurranser mellom stasjonene gjennom hele året, så det er ikke til å legge skjul på at det er moro å være på topp. Samtidig er det veldig kjekt å kunne bidra i dette viktige prosjektet som rammer omtrent alle på en eller annen måte, sier stasjonsdriver Eirik Trontveit hos Circle K Sogndal.
9 av 10 kvinner overlever
På landsbasis donerte Circle K-kunder 6,7 millioner kroner til Rosa Sløyfe-aksjonen gjennom bilvask i perioden 2013 til 2015. Beløpet ble gitt til Kreftforeningen.
Brystkreft er den klart hyppigste kreftformen hos kvinner. Én av tolv norske kvinner vil utvikle brystkreft i løpet av livet, og hvert år rammes 3300 kvinner.
Takket vært forskning på behandling og tidlig oppdagelse av brystkreft overlever flere enn tidligere. Ifølge Kreftregisteret lever nesten 90 prosent av alle kvinner som får brystkreft fem år etter at de fikk diagnosen.
Tema for årets Rosa Sløyfe-aksjon er arvelig brystkreft.
(Pressenytt)
FAKTABOKSER:
Innsamlingstoppen i Sogn og Fjordane:
1. Circle K Florø
2. Circle K Sogndal
3. Circle K Førde
4. Circle K Eid
(Kilde: Circle K – innsamlingstall Rosa Sløyfe 2013-2015)
Bildetekster:
Under fjorårets aksjon ga rosa lys, en rosafoliert bil og bh-er på en klessnor god stemning på stasjon og i vaskehall på Statoil Sogndal, nå Circle K Sogndal. Foto: Circle K Sogndal
Rosa belysning ga god stemning i bilvasken på Forus i Stavanger i fjor. Foto: Circle K Forus
Circle K Fr. Nansens Plass vekker oppsikt i Tromsø, særlig etter at mørket senker seg. Foto: Knut Hilmar Hansen
Kontaktpersoner:
* Circle K, pressetalsmann Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53
* Circle K Sogndal, Eirik Trontveit, mobil 90 57 61 11
1. riks bilvask.jpg B (1334x751)
1. riks stasjon.jpg B (4032x3024)