Har samlet inn 560 000 kreftkroner i Oppland – nå er en ny Rosa Sløyfe-aksjon i gang
– Selv om vi er midt i merkeskiftet fra Statoil til Circle K brenner samfunnsengasjementet vårt like sterkt som før. Vi gleder oss til en ny Rosa Sløyfe-aksjon i Oppland. Ikke minst blir det gøy å følge med på alle de kreative påfunnene til stasjonsdriverne og medarbeiderne lokalt. Det er stort engasjement og alle ønsker å bidra i kampen mot brystkreft, sier Knut Hilmar Hansen, kommunikasjonssjef i Circle K Norge AS.
I hele oktober skal Circle K-stasjoner over hele Oppland – samt Statoil-stasjoner som ennå ikke har fått den nye profilen – samle inn penger til Rosa Sløyfe-aksjonen til Kreftforeningen. Hver solgte poleringsvask gir 50 kroner til kreftsaken. I tillegg skal stasjonene blant annet selge kaffe og reflekser til inntekt for kreftsaken.
– I de tre siste Rosa Sløyfe-aksjonene klarte stasjonene i Oppland å samle inn imponerende 561 000 kroner på bilvask alene. Inne på topplisten finner vi Circle K Kallerud som har samlet inn 61 450 kroner, Circle K Otta som har drevet inn 52 050 kroner, Circle K Vinstra med 46 650 kroner og Circle K Nordre Ål med 39 250 kroner, sier Knut Hilmar Hansen.
Rosa og stolt på Lillehammer
Aller flinkest har imidlertid Circle K Strandtorget vært, med et innsamlingsresultat på sterke 78 650 bilvaskkroner over de tre siste årene. I fjor skiftet stasjonen til rosa belysning under pumpetaket i forbindelse med aksjonen. En rosa foliert BMW X3 ble plassert foran inngangen, og alle medarbeiderne var kledd i rosa skjorter.
– Vi er veldig stolte av å være den stasjonen i Oppland som har gitt mest til Rosa Sløyfe-aksjonen. Dette er årets viktigste kampanje. Den setter fokus på en viktig sak som berører mange. Jeg har selv opplevd denne sykdommen i nær familie, og synes det er ekstra viktig å gi støtte og oppmerksomhet til denne kreftsaken, sier stasjonsdriver Tomas Moen hos Circle K Strandtorget.
9 av 10 kvinner overlever
På landsbasis donerte Circle K-kunder 6,7 millioner kroner til Rosa Sløyfe-aksjonen gjennom bilvask i perioden 2013 til 2015. Beløpet ble gitt til Kreftforeningen.
Brystkreft er den klart hyppigste kreftformen hos kvinner. Én av tolv norske kvinner vil utvikle brystkreft i løpet av livet, og hvert år rammes 3300 kvinner.
Takket vært forskning på behandling og tidlig oppdagelse av brystkreft overlever flere enn tidligere. Ifølge Kreftregisteret lever nesten 90 prosent av alle kvinner som får brystkreft fem år etter at de fikk diagnosen.
Tema for årets Rosa Sløyfe-aksjon er arvelig brystkreft.
(Pressenytt)
FAKTABOKSER:
Innsamlingstoppen i Oppland:
1. Circle K Strandtorget
2. Circle K Kallerud
3. Circle K Otta
4. Circle K Vinstra
5. Circle K Nordre Ål
(Kilde: Circle K – innsamlingstall Rosa Sløyfe 2013-2015)
Bildetekster:
Denne rosa BMW-en bidro til å skape god stemning på Lillehammer i fjor. Foto: Circle K Strandtorget
Rosa belysning ga god stemning i bilvasken på Forus i Stavanger i fjor. Foto: Circle K Forus
Circle K Fr. Nansens Plass vekker oppsikt i Tromsø, særlig etter at mørket senker seg. Foto: Knut Hilmar Hansen
Kontaktpersoner:
* Circle K, pressetalsmann Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53
* Circle K Strandtorget, Tomas Moen, mobil 95 81 34 45
1. riks bilvask.jpg B (1334x751)
1. riks stasjon.jpg B (4032x3024)