Folk i sørlige Trøndelag reddet 5500 stasjonsmåltider
– Dette hjelper oss med å holde butikken velfylt og ha ferske produkter gjennom dagen. Matsvinn er et tema som opptar stadig flere, og kundene er fornøyde med dette tilbudet, sier Emil Skjelstad, som driver Circle K Tunga.
Stasjonen hans redder mest mat av alle Circle K-stasjonene i hele Trøndelag. Over en 12-månedersperiode har det blitt berget 1502 måltider med overskuddsmat ved Circle K Tunga.
Blant stasjonene i sørlige Trøndelag følger deretter Circle K Nidarvoll i Trondheim med 865 porsjoner, Circle K Hommelvik med 729, Circle K Brekstad med 639, Circle K Oppdal med 557 og Circle K Innherredsveien i Trondheim med 462 porsjoner mat.
– Vi får som regel solgt all maten vi legger ut i appen. Det er kjekt å få inn noen kroner for mat som ellers ville bli kastet, og fra kundenes perspektiv er dette god mat til en billig penge. Alle vinner, sier Skjelstad på Circle K Tunga.
Reddet 35 prosent mer mat
Stadig flere Circle K-kunder bruker den populære appen Too Good To Go. I løpet av en fireårsperiode har de reddet 320 000 poser med overskuddsmat ved stasjoner over hele landet. Dette tilsvarer CO2-utslipp fra 158 flyreiser rundt jordkloden – eller en varm dusj som varer i 4,9 år, ifølge beregninger fra Too Good To Go.
– I fjor reddet vi 35 prosent mer overskuddsmat ved våre stasjoner. Samtidig er dette med på å øke bevisstheten rundt matsvinn. Dette er noe alle tjener på, både kundene, stasjonene og ikke minst miljøet, sier prosjektleder Ida Ulla-Britt F. Burud i Circle K Norge.
Innholdet i en typisk forundringspose varierer, men ofte er det snakk om ferdigsmurte baguetter og søtbakst. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på mellom 100 og 140 kroner.
(Pressenytt)
Bildetekster:
MATREDDER. Zishan Jabarkhel er med på å redde tusenvis av måltider ved Circle K Tunga. Foto: Circle K Tunga
FORUNDRINGSPOSER. Circle K-kunder har reddet 320 000 poser med overskuddsmat gjennom appen Too Good To Go. På bilde Karoline Star ved Circle K Vestby. Foto: Terje Borud
Kontaktpersoner:
* Circle K Tunga, Emil Skjelstad, mobil 93 05 19 44
* Circle K Norge, Senior Store Manager Ida Ulla-Britt F. Burud, mobil 41 45 94 62
* Circle K Norge, lojalitets- og kommunikasjonssjef Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99
1ill Terje Borud.jpg 3,60 MB (5000x2924)