Folk i Møre og Romsdal reddet 7200 stasjonsmåltider
– Kundene er superfornøyde med tilbudet, og flere er innom ganske ofte for å redde mat. Vi har både unge og eldre matreddere, men ordningen er selvsagt ekstra populær for alle studentene i bygda, sier Nora Sæbønes ved Circle K Volda.
Stasjonen hun jobber på redder mest mat av alle Circle K-stasjonene i hele fylket. Over en 12-månedersperiode har det blitt berget 1758 måltider med overskuddsmat ved Circle K Volda.
Blant stasjonene i Møre og Romsdal følger deretter Circle K Hatlane i Ålesund med 904 porsjoner, Circle K Åndalsnes med 786, Circle K Ørsta med 710, Circle K Sunndalsøra med 642, Circle K Moa i Ålesund med 588, Circle K Hareid med 488 og Circle K Sykkylven med 450 porsjoner mat.
Flere av disse stasjonene kom først i gang med Too Good To Go-samarbeidet på vårparten i fjor.
– Vi følger med på hvor mye svinn det ligger an til å bli hver dag, og så justerer vi antall Too Good To Go-poser i appen. På den måten sikrer vi at fullt brukbar mat ikke går i søpla, samtidig som kunden får god mat til en rimelig penge. Dette er en vinnsituasjon for alle, forteller Sæbønes på Circle K Volda.
Reddet 35 prosent mer mat
Stadig flere Circle K-kunder bruker den populære appen Too Good To Go. I løpet av en fireårsperiode har de reddet 320 000 poser med overskuddsmat ved stasjoner over hele landet. Dette tilsvarer CO2-utslipp fra 158 flyreiser rundt jordkloden – eller en varm dusj som varer i 4,9 år, ifølge beregninger fra Too Good To Go.
– I fjor reddet vi 35 prosent mer overskuddsmat ved våre stasjoner. Samtidig er dette med på å øke bevisstheten rundt matsvinn. Dette er noe alle tjener på, både kundene, stasjonene og ikke minst miljøet, sier prosjektleder Ida Ulla-Britt F. Burud i Circle K Norge.
Innholdet i en typisk forundringspose varierer, men ofte er det snakk om ferdigsmurte baguetter og søtbakst. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på mellom 100 og 140 kroner.
(Pressenytt)
Bildetekster:
MATREDDERE. Circle K Volda redder så mange mye mat at stasjonen var tom for Too Good To Go-poser da bildet skulle tas. Foto: Circle K Volda
FORUNDRINGSPOSER. Circle K-kunder har reddet 320 000 poser med overskuddsmat gjennom appen Too Good To Go. På bildet Karoline Star ved Circle K Vestby. Foto: Terje Borud
Kontaktpersoner:
* Circle K Volda, Nora Sæbønes, mobil 95 44 31 03
* Circle K Norge, Senior Store Manager Ida Ulla-Britt F. Burud, mobil 41 45 94 62
* Circle K Norge, lojalitets- og kommunikasjonssjef Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99
1ill Terje Borud.jpg 3,60 MB (5000x2924)