presseticker

Skip to main content

Folk i Akershus-området reddet 8500 stasjonsmåltider

  Publisert: 29.03.2022 12:07 - av  Henning Poulsen

SLIK GJØRES DET. Medarbeider Mia Helen Nekstad (til venstre) overrekker matposen til Karoline Star, som for anledningen spiller kunde. Foto: Circle K Vestby Nord E6

MATREDDER. Mia Helen Nekstad er med på å redde hundrevis av måltider ved Circle K Vestby Nord E6. Foto: Circle K Vestby Nord E6

FORUNDRINGSPOSER. Circle K-kunder har reddet 320 000 poser med overskuddsmat gjennom appen Too Good To Go. På bildet Karoline Star ved Circle K Vestby. Foto: Terje Borud

I løpet av ett år har 15 Circle K-stasjoner i Akershus-området reddet nesten 8500 porsjoner med overskuddsmat gjennom appen Too Good To Go. En stasjon i Vestby redder aller mest mat.

– Kundene syns dette er et supert tilbud. Produktene holder fortsatt god kvalitet, og samtidig kan de gjøre kloden en tjeneste til en rimelig penge. Stasjonen vår har et variert mattilbud, og vi er opptatt av å kutte matsvinnet. Derfor liker vi også denne ordningen veldig godt, sier Karoline Star, som driver Circle K Vestby Nord E6.

 

Stasjonen hennes redder mest mat av alle Circle K-stasjonene i hele Akershus. Over en 12-månedersperiode har det blitt berget 940 måltider med overskuddsmat ved Circle K Vestby Nord E6.

 

Blant stasjonene i Akershus-området følger deretter Circle K Flaskebekk på Nesodden med 811 porsjoner, Circle K Årnes med 807, Circle K Fjellhamar med 732, Circle K Eidsvoll Verk med 728 og Circle K Ski med 717 porsjoner mat.

 

– Noen er veldig ivrige etter å redde mat, og vi kjenner dem igjen etter hvert. Vi har en stamkunde som kommer innom flere ganger i uken, og som er veldig entusiastisk når det kommer til matredding. Det synes vi er veldig fint, forteller Star på Circle K Vestby Nord E6.

 

Reddet 35 prosent mer mat

Stadig flere Circle K-kunder bruker den populære appen Too Good To Go. I løpet av en fireårsperiode har de reddet 320 000 poser med overskuddsmat ved stasjoner over hele landet. Dette tilsvarer CO2-utslipp fra 158 flyreiser rundt jordkloden – eller en varm dusj som varer i 4,9 år, ifølge beregninger fra Too Good To Go.

 

– I fjor reddet vi 35 prosent mer overskuddsmat ved våre stasjoner. Samtidig er dette med på å øke bevisstheten rundt matsvinn. Dette er noe alle tjener på, både kundene, stasjonene og ikke minst miljøet, sier prosjektleder Ida Ulla-Britt F. Burud i Circle K Norge.

 

Innholdet i en typisk forundringspose varierer, men ofte er det snakk om ferdigsmurte baguetter og søtbakst. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på mellom 100 og 140 kroner.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

SLIK GJØRES DET. Medarbeider Mia Helen Nekstad (til venstre) overrekker matposen til Karoline Star, som for anledningen spiller kunde. Foto: Circle K Vestby Nord E6

 

MATREDDER. Mia Helen Nekstad er med på å redde hundrevis av måltider ved Circle K Vestby Nord E6. Foto: Circle K Vestby Nord E6

 

FORUNDRINGSPOSER. Circle K-kunder har reddet 320 000 poser med overskuddsmat gjennom appen Too Good To Go. På bildet Karoline Star ved Circle K Vestby. Foto: Terje Borud

 

Kontaktpersoner:

* Circle K Vestby Nord E6, Karoline Star mobil 94 16 83 77

* Circle K Norge, Senior Store Manager Ida Ulla-Britt F. Burud, mobil 41 45 94 62

* Circle K Norge, lojalitets- og kommunikasjonssjef Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 29.03.2022 12:07
Teknisk løsning ZEVS AS