Flere i Oppland-området henter pakke på stasjon
– Tilgjengelighet er nok en viktig grunn til at så mange velger å hente pakkene på stasjonen vår. Du kan hente både sent og tidlig, slipper lang kø og kan vaske bilen eller fylle på med drivstoff samtidig, sier Cato Menkerud, som driver Circle K Menkerud i Lillehammer.
I perioden januar til juli har Menkerud og kollegene hans levert ut 17 227 pakker, noe som plasserer Lillehammer-stasjonen øverst på pakketoppen i Oppland-området, med god margin.
Videre nedover listen følger Circle K Sør-Fron med 8521 pakker og Circle K Hov med 6843 pakker
Hilde Moen er daglig leder på Circle K Sør-Fron. Hun forteller at pakkehenting har gitt et etterlengtet løft etter Hundorptunnelen åpnet i 2016. Den leder E6-trafikken vekk fra stasjonen hennes.
– Vi begynte med post-i-butikk i mai i fjor, etter at den lokale nærbutikken ble lagt ned. Vi er en liten bygd mellom Vinstra og Ringebu, og mange var bekymra for at de måtte kjøre en mil for å hente pakker, sier Moen.
Nå må bemanningen til tider økes for å ta unna alt fra pakkehenting til matservering og drivstoffsalg. Pakketrykket er høyest rundt Black Friday og før jul, men pakkeskapene på stasjonen får sjelden stå i fred ellers heller.
– Det er langt til butikker, så mange her handler på nett. I tillegg til privatpersoner brukes vi også av bønder og bedrifter. De kjøper alt fra bildeler, dekk og maskiner, til sportsklær og friluftslivsutstyr, forteller Moen.
Har behold koronaeffekten
På landsbasis har Circle K levert ut nær 275 000 pakker i løpet av årets første sju måneder. Foruten å samarbeide med DHL og Helthjem, er enkelte stasjoner også del av Postens post-i-butikk-konsept. I Oppland gjelder dette stasjonene Circle K Menkerud, Circle K Sør-Fron og Circle K Hov.
– Vi fikk et voldsomt oppsving i pakkevolumet under nedstengningen av samfunnet. Så har det egentlig bare fortsatt på samme nivå, eller faktisk økt litt. Tydeligvis har pandemien gjort noe med handlevanene til folk, sier Johan Erik Winther, leder for retailsupport i Circle K Norge.
Slipper å kjøre mange mil
Han nevner lange åpningstider og god beliggenhet som viktige årsaker til at flere velger å hente pakken sin på stasjon. Mange steder i landet må man kanskje kjøre milevis for å komme til nærmeste postkontor. Det er ikke bra verken for miljøet eller lommeboka, argumenterer han.
– Samtidig handler dette også om hvordan stasjonene omstiller seg for nye tider. Før var stasjoner bare et sted du tanket, nå er de møteplasser der du kan handle, kjøpe kaffe og bakverk eller sette deg ned og spise fersk, nylaget mat. Da er pakkeutlevering og post-i-butikk et logisk neste steg, sier Winther.
(Pressenytt)
FAKTABOKS
På pakketoppen i Oppland:
1. Circle K Menkerud
2. Circle K Sør-Fron
3. Circle K Hov
4. Circle K Brandbu
5. Circle K Kopperud
6. Circle K E6 Øyer
Bildetekster:
IVRIG PAKKEGJENG. Mor Hilde og datter Linda har hendene fulle på Circle K Sør-Fron. Foto: Circle K Sør-Fron
PAKKE PÅ STASJON. Til ære for fotografen overrekker Martine Klubben, assisterende daglig leder på Circle K E6 Vestby, en pakke til Johan Erik Winther i Circle K Norge. Foto: Johnny Syversen/josy.no
FREMTIDENS STASJON. Nye tider i bransjen gjør pakkeutlevering og post-i-butikk til et logisk neste steg for stasjonene, konstaterer Johan Erik Winther, leder for retailsupport i Circle K Norge. Foto: Johnny Syversen/josy.no
Kontaktpersoner:
* Circle K Menkerud, driver Cato Menkerud, mobil 91 16 63 11
* Circle K Sør-Fron, daglig leder Hilde Moen, mobil 48 15 26 93
* Circle K Norge, retailsupportsjef Johan Erik Winther, mobil 95 26 74 91
* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53
1 Martine Klubben og Johan Erik Winther.jpg 8,31 MB (5760x3840)
2 Johan Erik Winther.jpg 6,05 MB (3840x5760)