Flere i Hedmark-området henter pakke på stasjon
– Vi ligger midt i smørøyet i Trysil og har de beste åpningstidene. Her kan kundene hente ut en pakke samtidig som de kjøper med seg nysmurt duggul, vasker bilen eller spiser middag. Slik sparer folk tid i en hektisk hverdag, sier Frode Østmo. Han driver Circle K Trysil.
I perioden januar til juli har Østmo og kollegene hans levert ut 17 945 pakker, noe som plasserer Trysil-stasjonen øverst på pakketoppen i Hedmark-området, med ekstremt god margin.
Videre nedover listen følger Circle K Tynset med 777 pakker og Circle K Skarnes med 754 pakker. Mens disse stasjonene leverer ut pakker for DHL og Helthjem, har Frode Østmos stasjon avtale med Posten. Den strekker seg helt tilbake til 2018.
Mistet 1 av 115 000 pakker
– En mindre stasjon som vår trenger flere bein å stå på. Siden vi fikk avtale med Posten har vi levert ut om lag 115 000 pakker til trysilfolket, omtrent 2300 hver måned. Bare én pakke har havnet på avveie, på lille julaften for et par år siden. Det løste vi smidig sammen med kunden, som fikk tak i en lik gave i en butikk i bygda. Vi tok regningen. Så det endte lykkelig, sier Østmo.
Snart fem år med pakkeutlevering har en viss innsikt i trysslingens nettkjøpsvaner.
– Det bestilles såpass med klær, fritidsartikler og bildeler på nett, at opptil flere av de fysiske kjedene kanskje kunne åpnet butikk i Trysil og fått det til å gå rundt. Når salgene og julehandlingen begynner i november, må vi være flere på jobb for å ta unna trøkket. I tillegg er en av høydepunktene når jaktsesongen starter samt når foreldrene oppdager at barnas vinter- og sommerklær har blitt for små, sier Østmo.
Har behold koronaeffekten
På landsbasis har Circle K levert ut nær 275 000 pakker i løpet av årets første sju måneder. Foruten å samarbeide med DHL og Helthjem, er enkelte stasjoner også del av Postens post-i-butikk-konsept.
– Vi fikk et voldsomt oppsving i pakkevolumet under nedstengningen av samfunnet. Så har det egentlig bare fortsatt på samme nivå, eller faktisk økt litt. Tydeligvis har pandemien gjort noe med handlevanene til folk, sier Johan Erik Winther, leder for retailsupport i Circle K Norge.
Slipper å kjøre mange mil
Han nevner lange åpningstider og god beliggenhet som viktige årsaker til at flere velger å hente pakken sin på stasjon. Mange steder i landet må man kanskje kjøre milevis for å komme til nærmeste postkontor. Det er ikke bra verken for miljøet eller lommeboka, argumenterer han.
– Samtidig handler dette også om hvordan stasjonene omstiller seg for nye tider. Før var stasjoner bare et sted du tanket, nå er de møteplasser der du kan handle, kjøpe kaffe og bakverk eller sette deg ned og spise fersk, nylaget mat. Da er pakkeutlevering og post-i-butikk et logisk neste steg, sier Winther.
(Pressenytt)
FAKTABOKS
På pakketoppen i Hedmark:
1. Circle K Trysil
2. Circle K Tynset
3. Circle K Skarnes
4. Circle K Brumunddal
5. Circle K Hernes
6. Circle K Stange
Bildetekster:
STØRST PÅ PAKKER. Stine og Faruk leverer ut store mengder pakker i Trysil. Foto: Circle K Trysil
PAKKE PÅ STASJON. Til ære for fotografen overrekker Martine Klubben, assisterende daglig leder på Circle K E6 Vestby, en pakke til Johan Erik Winther i Circle K Norge. Foto: Johnny Syversen/josy.no
FREMTIDENS STASJON. Nye tider i bransjen gjør pakkeutlevering og post-i-butikk til et logisk neste steg for stasjonene, konstaterer Johan Erik Winther, leder for retailsupport i Circle K Norge. Foto: Johnny Syversen/josy.no
Kontaktpersoner:
* Circle K Trysil, stasjonsdriver Frode Østmo, mobil 93 28 68 09
* Circle K Norge, retailsupportsjef Johan Erik Winther, mobil 95 26 74 91
* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53
1 Martine Klubben og Johan Erik Winther.jpg 8,31 MB (5760x3840)
2 Johan Erik Winther.jpg 6,05 MB (3840x5760)