presseticker

Skip to main content

Disse trønderstasjonene samlet inn mest til kreftsaken

  Publisert: 11.11.2020 07:16 - av  Henning Poulsen
Kunder ved 24 Circle K-stasjoner i Trøndelag har bidratt med om lag 225 000 kroner til Rosa sløyfe-aksjonen i år. Circle K Tunga i Trondheim samlet inn aller mest.

– Vi synes det er hyggelig og morsom aksjon å bidra på hvert år. Vi gjør det ofte godt i Rosa sløyfe-sammenheng fordi vi har en veldig høy vaskeomsetning, sier Emil Skjelstad på Circle K Tunga. Stasjonen hans samlet inn 31 781 kroner i oktober.

 

På plassene bak følger Circle K Byåsen med 23 698 kroner, Circle K Stjørdal med 16 250 kroner, Circle K Nardo med 14 952 kroner og Circle K E6-Klett med 14 367 kroner. Totalt samlet stasjonene i Trøndelag inn 225 654 kroner i løpet av aksjonen.

 

Skjelstad forteller at den siste uken med oppholdsvær i oktober gjorde at pengene rant inn til aksjonen. I tillegg ble det loddet ut en signert RBK-skjorte.

 

Har gitt 33 millioner på ni år

De siste ni årene har landets Circle K-stasjoner samlet inn mer enn 33 millioner kroner til Rosa sløyfe og brystkreftsaken. Årets aksjon endte på nærmere 2,8 millioner kroner.

 

– Til tross for en uvanlig og utfordrende oktober måned, har våre medarbeidere, forhandlere og kunder virkelig stått på for kreftsaken. Det er vi veldig stolte av, sier Ann Helen Våge, direktør for marked og kategori i Circle K Norge.

 

Til sammen 267 stasjoner fra Finnmark i nord til Agder i sør deltatt på årets Rosa sløyfe-aksjon. Totalt 2,75 millioner kroner ble samlet inn gjennom donasjoner og salg av aksjonsprodukter som bilvask, spylervæske, reflekser og kaffekopper.

 

Løp 24 timer i rosa strutteskjørt

Våge forteller at flere av stasjonene også i år har overgått seg selv for å få kundene i et gavmildt humør. Enkelte medarbeidere farget både skjegg og hår rosa, og det ble pyntet med rosa BH-er, silkebånd, blomsterpotter, plakater og paraplyer. Flere stasjoner fant dessuten på egne innsamlingstiltak, som lotteri, auksjoner og oppsamling av pant.

 

Circle K Elverum ble igjen den stasjonen som samlet inn aller mest – mer enn 175 000 kroner. Stasjonen skapte stort engasjement i lokalområdet sitt, spesielt da en av de ansatte – Dennis Olsen – iførte seg rosa tights og strutteskjørt og løp 24 timer i strekk til inntekt for kreftsaken.

 

Takknemlig for engasjement og sprelske påfunn

Circle K Norge er én av hovedsamarbeidspartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen, som arrangeres av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen. Generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross, er imponert over alle de morsomme og sprelske påfunnene rundt omkring på stasjonene.

 

– Vi er veldig takknemlig over det enorme engasjementet vi har sett hos Circle K Norges ansatte og kunder. Takket være deres støtte kan forskerne jakte videre på nye behandlingsformer som vil være mer skånsomme og treffsikre for framtidige brystkreftpasienter, sier Stenstadvold Ross.

 

Kampanjen til Circle K har også en annen og viktig verdi, mener styreleder Ellen Harris Utne i Brystkreftforeningen.

 

 

Temaet for årets Rosa sløyfe-aksjon er persontilpasset behandling. Om lag én av tre brystkreftpasienter får senskader som følge av behandlingen. Mange av disse tilfellene kunne vært unngått dersom behandlingen var mer persontilpasset, ifølge Kreftforeningen.

(Pressenytt)

 

FAKTABOKS

På innsamlingstoppen i Trøndelag

1. Circle K Tunga

2. Circle K Byåsen

3. Circle K Stjørdal

4. Circle K Nardo

5. Circle K E6-Klett

 

Bildetekster:

RBK-HJELP I. Circle K Nardo auksjonerte vekk en signert RBK-trøye til inntekt for Rosa sløyfe. Foto: Circle K Nardo

 

RBK-HJELP II. Circle K Tunga kunne også auksjonere bort en RBK-skjorte. Foto: Circle K Tunga

 

ROSA ULL. En medarbeider på Circle C Byåsen pakket seg inn i Rosa sløyfe-strikk i anledning aksjonen. Foto: Circle K Byåsen

 

ROSA MILLIONER. (f.v.) Generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross i Kreftforeningen og styreleder Ellen Harris Utne i Brystkreftforeningen konstaterer fornøyd at kunder ved landets Circle K-stasjoner har donert 2,8 millioner kroner til kreftsaken i år. Foto: Kreftforeningen

 

Kontaktperson:

* Circle K Tunga, Emil Skjelstad, mobil 93 05 19 44

* Circle K, pressetalsmann Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.11.2020 07:16
Teknisk løsning ZEVS AS