Disse stasjonene i Sogn og Fjordane samlet inn mest til kreftsaken
– Også i år har de fleste kundene våre vært positive til Rosa sløyfe-aksjonen. De har vist stor giverglede, og det takker vi dem for, sier Ruben Solheim på Circle K Florø. Stasjonen hans samlet inn 10 030 kroner i oktober.
På plassene bak følger Circle K Sogndal med 6760 kroner og Circle K Førde med 6210 kroner. Totalt samlet stasjonene i ex-fylket inn 25 755 kroner i løpet av aksjonen.
Har gitt 33 millioner på ni år
De siste ni årene har landets Circle K-stasjoner samlet inn mer enn 33 millioner kroner til Rosa sløyfe og brystkreftsaken. Årets aksjon endte på nærmere 2,8 millioner kroner.
– Til tross for en uvanlig og utfordrende oktober måned, har våre medarbeidere, forhandlere og kunder virkelig stått på for kreftsaken. Det er vi veldig stolte av, sier Ann Helen Våge, direktør for marked og kategori i Circle K Norge.
Til sammen 267 stasjoner fra Finnmark i nord til Agder i sør deltatt på årets Rosa sløyfe-aksjon. Totalt 2,75 millioner kroner ble samlet inn gjennom donasjoner og salg av aksjonsprodukter som bilvask, spylervæske, reflekser og kaffekopper.
Løp 24 timer i rosa strutteskjørt
Våge forteller at flere av stasjonene også i år har overgått seg selv for å få kundene i et gavmildt humør. Enkelte medarbeidere farget både skjegg og hår rosa, og det ble pyntet med rosa BH-er, silkebånd, blomsterpotter, plakater og paraplyer. Flere stasjoner fant dessuten på egne innsamlingstiltak, som lotteri, auksjoner og oppsamling av pant.
Circle K Elverum ble igjen den stasjonen som samlet inn aller mest – mer enn 175 000 kroner. Stasjonen skapte stort engasjement i lokalområdet sitt, spesielt da en av de ansatte – Dennis Olsen – iførte seg rosa tights og strutteskjørt og løp 24 timer i strekk til inntekt for kreftsaken.
Takknemlig for engasjement og sprelske påfunn
Circle K Norge er én av hovedsamarbeidspartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen, som arrangeres av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen. Generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross, er imponert over alle de morsomme og sprelske påfunnene rundt omkring på stasjonene.
– Vi er veldig takknemlig over det enorme engasjementet vi har sett hos Circle K Norges ansatte og kunder. Takket være deres støtte kan forskerne jakte videre på nye behandlingsformer som vil være mer skånsomme og treffsikre for framtidige brystkreftpasienter, sier Stenstadvold Ross.
Kampanjen til Circle K har også en annen og viktig verdi, mener styreleder Ellen Harris Utne i Brystkreftforeningen.
Temaet for årets Rosa sløyfe-aksjon er persontilpasset behandling. Om lag én av tre brystkreftpasienter får senskader som følge av behandlingen. Mange av disse tilfellene kunne vært unngått dersom behandlingen var mer persontilpasset, ifølge Kreftforeningen.
(Pressenytt)
FAKTABOKS
På innsamlingstoppen i Sogn og Fjordane-området
1. Circle K Florø
2. Circle K Sogndal
3. Circle K Førde
4. Circle K Skei
5. Circle K Eid
Bildetekster:
VASKER FOR KREFTSAKEN. Bilvaskmaskinene til Circle K har vasket for Rosa sløyfe i hele oktober. Her fra Circle K Lura. Foto: Circle K Lura
VEDDEMÅL. Daglig leder Sebastian Helgerud ved Circle K Ørje går lenger enn de fleste for å drive inn penger til Rosa sløyfe. Foto: Circle K Ørje
ROSA MILLIONER. (f.v.) Generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross i Kreftforeningen og styreleder Ellen Harris Utne i Brystkreftforeningen konstaterer fornøyd at kunder ved landets Circle K-stasjoner har donert 2,8 millioner kroner til kreftsaken i år. Foto: Kreftforeningen
Kontaktperson:
* Circle K Florø, Ruben Solheim, mobil 90 02 36 49
* Circle K, pressetalsmann Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53
østfold - circle k ørje - DL sebastian helgerud veddemål.jpg 114,28 kB (720x960)
1 rosa sløyfe Ingrid og Ellen.jpg 1,22 MB (3031x2024)