Billettsuksess for NSB
Utmerkelsen blir delt ut onsdag 2. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk Designråd.
Økte billettsalget med 40 000
NSBs billettautomater par preg av gammeldags funksjonalitet og inkonsistent design. Det kom stadig negative tilbakemeldinger fra kundene, og noe måtte gjøres. Etter en storstilt og vellykket modernisering har antall ukentlige transaksjoner på automatene økt med 40 000.
– Kundene våre forventer enkle og moderne løsninger. Elektroniske brukerflater er i rivende utvikling, og grensesnittet fra 2007 var modent for fornying. Vi ville gjøre det enklere å kjøpe billett på automat, som er vår største salgskanal. I tillegg ønsket vi en løsning som ivaretok hensynet til universell utforming, forteller Kristin Kjøge Jansson, prosjekteier i NSB.
Viktig stresstest
Uniform Strategisk Design ble hentet inn. De fikk ansvar for å designe det nye grensesnittet i samråd med NSBs faglige eksperter, og startet med helt blanke ark. Designerne tenkte igjennom hele kjøpsprosessen sett fra ståstedet til kunder i ulike situasjoner. Blant annet ble det undersøkt hvordan stressede kunder med dårlig tid bruker automaten, men også reisende over 60 år ble viet mye oppmerksomhet.
Resultatet er en radikalt forenklet billettautomat der all unødvendig og forvirrende informasjon er fjernet. Et mer intuitivt brukergrensesnitt sørger for oversiktelig kjøpsprosess. Valgmulighetene er tydelige og knappene holder seg på samme sted når man beveger seg mellom skjermbildene. Innlagte hurtigvalg som ”Reis nå” kommer godt med når toget står på perrongen og venter.
I tillegg er den oppgraderte automaten universelt utformet på en rekke områder. Farge, kontraster, typografi og skriftstørrelse er tilpasset kunder med nedsatt syn, men kommer også godt med for folk med normalt syn dersom solen står lavt og skinner rett på skjermen.
De moderniserte automatene ble rullet ut i februar i fjor, og resultatene har ikke latt vente på seg. Antall billettkjøp økte med hele 21 prosent på bare noen få måneder, samtidig har antall klager gått kraftig ned.
Årets store design- og innovasjonsdag
Utdelingen av Merket for god design skjer under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen 2014, som går av stabelen på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo onsdag 2. april. På formiddagen blir det foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.
Næringsminister Monica Mæland skal åpne Designdagen. Hun slår fast at norske bedrifter har alt å vinne på å dyrke design som innovasjonsverktøy: – Ved å satse på design kan næringslivet utvikle gode, innovative produkter og tjenester som styrker konkurransekraft og lønnsomhet, sier Mæland.
(Pressenytt)
Til redaksjonen: Designdagen 2014 streames på norskdesign.no fra klokken 09.30 i dag. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.
FAKTABOKSER:
Produkt: Nytt brukergrensesnitt på billettautomater
Bedrift: NSB
Design: Uniform Strategisk Design
Kategori: Interaktiv design
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/zr65hl42yljczd4/3l8lQJHDbn
Merket for god design:
* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd
* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter
* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap
* I år var det 150 søkere
* 2. april mottar 44 av disse Merket for god design
* Av disse 44 er fire nominert til Hedersprisen for god design
http://www.norskdesign.no/merket
Bildetekst:
NSB og Uniform Strategisk Design har mottatt Merket for god design for det nye brukergrensesnittet på NSBs billettautomater.
Jurykjennelser, bilder, underlag:
Nyhetssaker og jurykjennelser fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 17.00, onsdag 2. april: http://www.norskdesign.no/jurykjennelser-2014/category9267.html
Ytterligere bilder av prosjektene legges ut her til samme tidspunkt: http://www.norskdesign.no/bildegalleri/category273.html
Kontaktpersoner:
* NSB, prosjekteier Kristin Kjøge Jansson, mobil 416 19 191
* Norsk Designråd, prosjektleder Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971
MID021Bilde3.jpg 298,12 kB (1024x768)
MID021Bilde7.jpg 3,84 MB (3000x1999)