Bilister i Telemark har gitt 545 000 kroner til Rosa sløyfe
Stasjoner som bader i rosa lys. Rosa bilvask, kaffekopper og kampanjeeffekter. BH-er hengende fra tak og vegger. Ansatte med nyfarget, rosa hår. Alt dette har blitt et forutsigbart høsttegn for folk som ferdes langs norske oktoberveier.
– I år donerte kunder ved 274 Circle K-stasjoner over hele landet mer enn 4,1 millioner kroner til Rosa sløyfe-aksjonen. Det betyr at vi nå har passert 30 millioner kroner i totalt innsamlet beløp for de åtte årene vi har hatt aksjonen, sier en stolt Sverre Rosén, administrerende direktør i Circle K Norge.
– Gøy å være best i Telemark
Hele 15 stasjoner i Telemark var med på Rosa sløyfe-aksjonen i 2019. Circle K Jorkjend var den stasjonen som samlet inn mest i fylket. Her ble det reist 28 531 kroner til brystkreftsaken. Deretter følger Circle K Skjelsvik med 18 992 kroner, Circle K Bratsberg med 18 259 kroner, Circle K Bø i Telemark med 15 163 kroner og Circle K Telemarksporten med 14 837 kroner til Rosa sløyfe.
– Vi er godt fornøyd, både med summen og med å være best i Telemark i år. Viktigst av alt er selvsagt at det går til en veldig god sak, sier Hilde Synnøve Kåsatul ved Circle K Jorkjend.
Skien-stasjonen samlet inn nesten 18 000 kroner under fjorårets aksjon, og Kåsatul og medarbeiderne bestemte seg tidlig for at denne summen skulle de overgå i år.
– Vi satte oss et mål, og jobbet iherdig for å nå det. De ansatte konkurrerte seg imellom og fulgte nøye med på hvordan det gikk med nabostasjonene. Jeg måtte kjøre ut rapporter til dem hver eneste dag, slik at de kunne se hvordan vi lå an, sier hun.
Rosa hovedsamarbeidspartner
Blant alle stasjonene i Norge var det Circle K Elverum som samlet inn mest i år, hele 111 600 kroner. Deretter fulgte Circle K Forus med 110 460 kroner. De to stasjonene duellerte om førsteplassen gjennom hele oktober.
På fylkesnivå samlet Rogaland inn mest penger – om lag 583 000 kroner, etterfulgt av Akershus, Hedmark og Oppland.
Circle K Norge er én av hovedsamarbeidspartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen, som arrangeres av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen.
Temaet for årets Rosa sløyfe-aksjon var «rosa forskjellsbehandling». Mens noen blir friske av én operasjon, må andre igjennom et lengre løp med både cellegift, stråling og hormonbehandling. Midlene fra årets Rosa sløyfe-aksjon går derfor til forskning på persontilpasset brystkreftbehandling.
(Pressenytt)
FAKTABOKS
Disse stasjonene samlet inn mest i Telemark:
1. Circle K Jorkjend
2. Circle K Skjelsvik
3. Circle K Bratsberg
4. Circle K Bø i Telemark
5. Circle K Telemarksporten
Kontaktpersoner:
* Circle K Jorkjend, Hilde Synnøve Kåsatul, mobil 93 23 69 49
* Circle K, pressetalsmann Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53
nordland fagernes-narvik rosa is.jpg 91,99 kB (768x960)
finnmark hesseng rosa boller.jpg 96,33 kB (729x959)