Bilister i Finnmark har gitt 307 000 kroner til Rosa sløyfe
Stasjoner som bader i rosa lys. Rosa bilvask, kaffekopper og kampanjeeffekter. BH-er hengende fra tak og vegger. Ansatte med nyfarget, rosa hår. Alt dette har blitt et forutsigbart høsttegn for folk som ferdes langs norske oktoberveier.
– I år donerte kunder ved 274 Circle K-stasjoner over hele landet mer enn 4,1 millioner kroner til Rosa sløyfe-aksjonen. Det betyr at vi nå har passert 30 millioner kroner i totalt innsamlet beløp for de åtte årene vi har hatt aksjonen, sier en stolt Sverre Rosén, administrerende direktør i Circle K Norge.
Ny rekord på Hesseng
Hele 9 stasjoner i Finnmark var med på Rosa sløyfe-aksjonen i 2019. Circle K Hesseng var den stasjonen som samlet inn mest i fylket. Her ble det reist 55 589 kroner til brystkreftsaken, noe som plasserer den Kirkenes-nære stasjonen på 9. plass blant alle Circle K-stasjonene i Norge.
Nummer to i Finnmark ble Circle K Alta med 31 855 kroner. Så følger Circle K Elvebakken med 12 570 kroner, Circle K Vadsø med 10 630 kroner og Circle K Lakselv med 7810 kroner til Rosa sløyfe.
– I år satte vi ny rekord i innsamlet donasjon gjennom kassa. I tillegg solgte vi produkter for den lokale brystkreftforeningen for over 15 000 kroner. Engasjementet og givergleden har vært helt fantastisk, sier Tonje C. Stabell ved Circle K Hesseng.
Rosa lys og vaffelfredag
Også i år ble stasjonen badet i rosa lys i butikk og i vaskehall. Stabell og kollegene disket også opp med rosa skoleboller og solgte en rekke rosa produkter. Hver uke i oktober ble avrundet med vaffelfredager til inntekt for Rosa sløyfe.
– Vi snakker mye om at dette er årets viktigste kampanje, og at jobben vi legger ned i oktober er for en god sak. Det føles godt å gjøre en innsats for de som er rammet av brystkreft, og det er en stor motivasjon å vite at det kan hjelpe så mange mennesker, sier Stabell
Rosa hovedsamarbeidspartner
Blant alle stasjonene i Norge var det Circle K Elverum som samlet inn mest i år, hele 111 600 kroner. Deretter fulgte Circle K Forus med 110 460 kroner. De to stasjonene duellerte om førsteplassen gjennom hele oktober.
På fylkesnivå samlet Rogaland inn mest penger – om lag 583 000 kroner, etterfulgt av Akershus, Hedmark og Oppland.
Circle K Norge er én av hovedsamarbeidspartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen, som arrangeres av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen.
Temaet for årets Rosa sløyfe-aksjon var «rosa forskjellsbehandling». Mens noen blir friske av én operasjon, må andre igjennom et lengre løp med både cellegift, stråling og hormonbehandling. Midlene fra årets Rosa sløyfe-aksjon går derfor til forskning på persontilpasset brystkreftbehandling.
(Pressenytt)
FAKTABOKS
Disse stasjonene samlet inn mest i Finnmark:
1. Circle K Hesseng
2. Circle K Alta
3. Circle K Elvebakken
4. Circle K Vadsø
5. Circle K Lakselv
Kontaktpersoner:
* Circle K Hesseng, Tonje C. Stabell, mobil 45 25 66 95
* Circle K, pressetalsmann Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53