Bilister i Aust-Agder har gitt 273 000 kroner til Rosa sløyfe
Stasjoner som bader i rosa lys. Rosa bilvask, kaffekopper og kampanjeeffekter. BH-er hengende fra tak og vegger. Ansatte med nyfarget, rosa hår. Alt dette har blitt et forutsigbart høsttegn for folk som ferdes langs norske oktoberveier.
– I år donerte kunder ved 274 Circle K-stasjoner over hele landet mer enn 4,1 millioner kroner til Rosa sløyfe-aksjonen. Det betyr at vi nå har passert 30 millioner kroner i totalt innsamlet beløp for de åtte årene vi har hatt aksjonen, sier en stolt Sverre Rosén, administrerende direktør i Circle K Norge.
Åtte stasjoner i Aust-Agder var med på Rosa sløyfe-aksjonen i 2019. Circle K Kjerlingland var den stasjonen som samlet inn mest i fylket. Her ble det reist 29 110 kroner til brystkreftsaken. Deretter følger Circle K Grimstad med 10 525 kroner, Circle K Harebakken med 8090 kroner, Circle K Risør med 7555 kroner og Circle K Brokelandsheia med 5365 kroner til Rosa sløyfe.
Viktig og nyttig
– Kreft angår alle, og brystkreft angår veldig mange. Kundene kjenner veldig godt til Rosa sløyfe-aksjonen vår, og vi behøver ikke lenger fortelle hva pengene går til. I tillegg er det jo litt morsomt å pynte stasjonen i rosa, for den fargen har vi ikke så mye av til daglig, sier Katarina Hlobenova, daglig leder ved Circle K Kjerlingland.
Hver dag i oktober har medarbeidere ved Circle K Kjerlingland og de andre stasjonene i fylket spurt kundene om de vil støtte aksjonen. I tillegg forteller Hlobenova at mange har kjøpt rosa spylervæske og Rosa sløyfe-utgaven av kaffeavtalekoppen til Circle K
– Alle kampanjevarene er jo nyttige ting, og da føler vi jo ikke at vi pusher unødvendige ting på kundene. Alle på stasjonen har vært engasjerte og bidratt til det resultatet vi har oppnådd. Det er alltid gøy å være med på Rosa sløyfe, sier Hlobenova.
Rosa hovedsamarbeidspartner
Blant alle stasjonene i Norge var det Circle K Elverum som samlet inn mest i år, hele 111 600 kroner. Deretter fulgte Circle K Forus med 110 460 kroner. De to stasjonene duellerte om førsteplassen gjennom hele oktober.
På fylkesnivå samlet Rogaland inn mest penger – om lag 583 000 kroner, etterfulgt av Akershus, Hedmark og Oppland.
Circle K Norge er én av hovedsamarbeidspartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen, som arrangeres av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen.
Temaet for årets Rosa sløyfe-aksjon var «rosa forskjellsbehandling». Mens noen blir friske av én operasjon, må andre igjennom et lengre løp med både cellegift, stråling og hormonbehandling. Midlene fra årets Rosa sløyfe-aksjon går derfor til forskning på persontilpasset brystkreftbehandling.
(Pressenytt)
FAKTABOKS
Disse stasjonene samlet inn mest i Aust-Agder:
1. Circle K Kjerlingland
2. Circle K Grimstad
3. Circle K Harebakken
4. Circle K Risør
5. Circle K Brokelandsheia
Kontaktpersoner:
* Circle K Kjerlingland, daglig leder Katarina Hlobenova, mobil 40 17 86 14
* Circle K, pressetalsmann Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53
nordland fagernes-narvik rosa is.jpg 91,99 kB (768x960)