Bensinstasjonen blir det nye postkontoret
– Det er nye tider i bransjen. Før var stasjoner bare et sted du tanket og kanskje kjøpte en pølse. Nå er de møteplasser der du kan handle, kjøpe kaffe og bakverk eller sette deg ned og spise fersk, nylaget mat. Da er pakkeutlevering og post-i-butikk et logisk neste steg, sier Johan Erik Winther, leder for retailsupport i Circle K Norge.
Han nevner lange åpningstider og god beliggenhet som viktige årsaker til at flere velger å hente pakken sin på stasjon. Mange steder i landet må man kanskje kjøre milevis for å komme til nærmeste postkontor. Det er ikke bra verken for miljøet eller lommeboka, argumenterer han.
Har behold koronaeffekten
På landsbasis har Circle K levert ut nær 275 000 pakker i løpet av årets første sju måneder. Foruten å samarbeide med DHL og Helthjem, er enkelte stasjoner også del av Postens post-i-butikk-konsept.
– Vi fikk et voldsomt oppsving i pakkevolumet under nedstengningen av samfunnet. Så har det egentlig bare fortsatt på samme nivå, eller faktisk økt litt. Tydeligvis har pandemien gjort noe med handlevanene til folk, sier Winther.
Mest i Porsgrunn
Den aller mest populære pakkestasjonen finner vi i Telemark-området, nærmere bestemt på Circle K Skjelsvik i Porsgrunn. Over sju måneder har denne stasjonen levert ut 19 480 pakker.
– Nordmenn kjøper mye på nett, og folk herfra er ikke noe unntak. Det er størst pågang på pakkefronten før jul, og ganske jevnt trykk ellers. Mange kunder fra lokalområdet er innom, og det liker vi selvsagt. Jeg synes det er spesielt hyggelig når pakketilbudet gjør at vi får hilst på folk som ikke har vært her før, sier Even Øygarden, daglig leder i Circle K Skjelsvik.
Viktig lokaltilbud
Hilde Moen er daglig leder på Circle K Sør-Fron. Hun forteller at pakkehenting har gitt et etterlengtet løft etter Hundorptunnelen åpnet i 2016 og ledet E6-trafikken vekk fra stasjonen hennes.
– Vi begynte med post-i-butikk i mai i fjor, etter at den lokale nærbutikken ble lagt ned. Vi er en liten bygd mellom Vinstra og Ringebu, og mange var bekymra for at de måtte kjøre en mil for å hente pakker, sier Moen.
Nå må bemanningen til tider økes for å ta unna alt fra pakkehenting til matservering og drivstoffsalg. Pakketrykket er høyest rundt Black Friday og før jul, men pakkeskapene på stasjonen får sjelden stå i fred ellers heller.
– Det er langt til butikker, så mange her handler på nett. I tillegg til privatpersoner brukes vi også av bønder og bedrifter. De kjøper alt fra bildeler, dekk og maskiner, til sportsklær og friluftslivsutstyr, forteller Moen.
(Pressenytt)
FAKTABOKS
På pakketoppen i Norge:
1. Circle K Skjelsvik
2. Circle K Trysil
3. Circle K Andebu
4. Circle K Menkerud
5. Circle K Åsgårdstrand
6. Circle K Revetal
7. Circle K Vestskogen
8. Circle K Skogsvåg
9. Circle K Sør-Fron
10. Circle K Nylende
Bildetekster:
PAKKE PÅ STASJON. Til ære for fotografen overrekker Martine Klubben, assisterende daglig leder på Circle K E6 Vestby, en pakke til Johan Erik Winther i Circle K Norge. Foto: Johnny Syversen/josy.no
FREMTIDENS STASJON. Nye tider i bransjen gjør pakkeutlevering og post-i-butikk til et logisk neste steg for stasjonene, konstaterer Johan Erik Winther, leder for retailsupport i Circle K Norge. Foto: Johnny Syversen/josy.no
STØRST PÅ PAKKER. Circle K Skjelsvik, her ved Even Øygarden, leverer ut flest pakker i hele Norge. Foto: Circle K Skjelsvik
Kontaktpersoner:
* Circle K Norge, retailsupportsjef Johan Erik Winther, mobil 95 26 74 91
* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53
* Circle K Skjelsvik, daglig leder Even Øygarden, mobil 90 01 44 51
2 Johan Erik Winther.jpg 6,05 MB (3840x5760)
circle k skjelsvik even øygarden.jpg 4,75 MB (4032x3024)