Vestegder har reddet nesten 12 000 måltider
– Det er mye bedre å selge god mat rimelig enn at den går i avfallet. Kundene og medarbeiderne er også fornøyde, så dette er noe alle tjener på, sier Mattias Høiland, som driver Circle K Flekkefjord og Circle K Livold.
De siste fire årene har stasjonen hans i Flekkefjord reddet 4279 måltider gjennom appen Too Good To Go. Det er mest av alle Circle K-stasjonene i hele det vestre Sørlandet.
Etter Flekkefjord-stasjonen følger Circle K Farsund med 3490 porsjoner, Circle K Livold med 1693 og Circle K Kvinesdal med 914 porsjoner overskuddsmat.
– Hemmeligheten er at alle de ansatte følger opp i hverdagen, og at vi er flinke til å lage poser og oppdatere i appen, forteller Mattias Høiland på Circle K Flekkefjord.
Tidlig ute med matredding
Johan Ingemarsson, daglig leder i Too Good To Go Norge, forteller at Circle K er en viktig brikke i kampen for å redusere matsvinnet, og for å redde mer mat både nasjonalt og regionalt.
– Circle K Norge var en av de første landsdekkende aktørene som inngikk et samarbeid med oss for å redusere matsvinn, noe vi er veldig fornøyde med. At så mye mat har blitt reddet ved stasjonene til Circle K er en god nyhet for alle parter. Å ta vare på maten er bra både for miljøet og for lommeboka, sier Ingemarsson.
I løpet av en fireårsperiode år har Circle K-kunder i vestre Agder reddet mat tilsvarende 12 tonn CO2-ekvivalenter. Det tilsvarer karbondioksidutslippene som skjer gjennom livssyklusen til 144 mobiltelefoner.
I dag kan man redde mat ved sju stasjoner lokalt. I Circle K-systemet er det Circle K Flekkefjord som har hatt ordningen lengst i området – siden desember 2018.
Vinn-vinn for kunde og klima
Nasjonalt har kunder ved Circle K Norges stasjoner reddet nesten 500 000 porsjoner overskuddsmat over en femårsperiode, ifølge Mari Singstad. Hun leder Too Good To Go-satsingen i Circle K Norge.
– Vi har hatt en fantastisk utvikling de siste fem årene, og vi redder stadig mer mat. I løpet av januar vil vi passere en halv million reddede måltider. Kundene våre skal få mye skryt for å støtte opp så helhjertet om dette initiativet, sier hun.
Singstad forteller at Too Good To Go er ett av flere tiltak selskapet og stasjonene har truffet for å kutte i matsvinnet, og at alle tjener på utfallet.
– Vi oppnår en vinn-vinn-situasjon der kundene får rimelig og god mat, stasjonene slipper å kaste produkter, mens klimaet og miljøet spares for unødige utslipp, sier hun.
Singstad er fornøyd med at Circle K-stasjonene i snitt får 4,1 i karakter av brukerne av To Good To Go-appen, på en skala fra 1 til 5.
– Med andre ord opplever de fleste kundene at de får både rikelig med mat, at det smaker godt og at betjeningen er hyggelig og effektiv. Det er sånn vi vil det skal være, sier hun.
Innholdet i en typisk forundringspose varierer, men ofte er det snakk om ferdigsmurte baguetter og søtbakst. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på rundt 120 kroner.
(Pressenytt)
Bildetekst:
FORNØYD. Mari Singstad i Circle K Norge konstaterer at stasjonene i snitt får 4,1 på en karakterskala fra 1 til 5. Foto: Regine Dalen Birkeland / Circle K Norge
Kontaktpersoner:
* Circle K Flekkefjord og Livold, driver Mattias Høiland, mobil 40 54 60 24
* Circle K Norge, Too Good To Go-ansvarlig Mari Singstad, mobil 92 24 61 48
* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53