presseticker

Skip to main content

Tre stasjoner i Telemark reddet 666 matporsjoner fra søppelkassen

  Publisert: 20.02.2019 07:29 - av  Henning Poulsen
I 2018 reddet kunder ved Circle K Telemarksporten, Circle K Skjelsvik og Circle K Seljord 666 matporsjoner fra å havne i søppelkassa. Nå ønsker selskapet å få med enda flere Telemark-stasjoner i kampen mot matsvinn.

Det er nå litt over ett år siden Circle K Norge og Too Good To Go lanserte sin samarbeidsavtale mot matsvinn. Siden den gang har 43 996 porsjoner mat blitt reddet. Hver eneste måned hindrer stasjonskunder over hele landet at tusenvis av porsjoner med mat ender opp i søpla.

 

I Telemark har kundene til Circle K Telemarksporten reddet 323 porsjoner med overskuddsmat, mens Circle K Skjelsvik har reddet 286 porsjoner og Circle K Seljord reddet 57 matporsjoner. Så langt er dette de eneste Circle K-stasjonene i Telemark som tilbyr overskuddsmat gjennom Too Good To Go-appen.

 

Vinn-vinn hos Telemarksporten

Stasjonsdriver Truls Øygarden ved Circle K Telemarksporten kaller samarbeidet med Too Good To Go en vinn-vinn-situasjon for stasjon, kunder og miljøet.

 

– Vi arbeider bevisst med å få ned matsvinnet på stasjonen, og dette er et veldig nyttig verktøy. Samtidig er mange kunder også bekymret for matsvinn, og de blir glade når de ser at vi tar tak i problematikken. Appen til Too Good To Go trekker også flere nye kunder til stasjonen, forteller han.

 

Tilsvarer cirka 88 tonn CO2

– Nasjonalt har Circle K Norge med dette samarbeidet oppnådd et klimakutt tilsvarende om lag 88 tonn CO2. Nesten 16 000 kunder har besøkt Circle K-stasjonene for å redde mat, og vi ser av tilbakemeldingene at de aller fleste er kjempefornøyde, sier Bendik Walderhaug, rådgiver i Too Good To Go.

 

En typisk forundringspose – eller porsjon – med mat gjerne kan inneholde én ferdigsmurt bagett, tre boller og ett annet bakverk, for eksempel et skolebrød. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på mellom 100 og 140 kroner.

 

Vil doble i 2019

Prosjektleder Ida Ulla-Britt F. Burud i Circle K Norge jobber for å utvide satsingen på matredding ved landets stasjoner. I løpet av 2019 er målet hennes en dobling i antall Circle K-stasjoner som bruker Too Good To Go-appen.

 

– Å kaste mat er sløsing med ressurser og gode produkter. Ved å samarbeide med Too Good To Go, viser vi at vi tar problemet med matsvinn på alvor. Vi setter stor pris på at så mange kunder vil hjelpe oss med å redde mat som ellers ville blitt til avfall, sier hun.

 

Karmøy-stasjon redder mest mat

Aller flinkest til å redde mat er Circle K Sævelandsvik på Karmøy, der det i løpet av 2018 gikk ut hele 1919 måltider med overtidsmat gjennom appen. Deretter følger Circle K Forus i Stavanger, Circle K Kvala i Haugesund, Circle K Viken i Bergen og Circle K Olav V’s gate i Bodø, som alle berget over 1500 porsjoner i fjor.

 

– Vi fryder oss over sterke resultater mange steder i landet, og vi gleder oss til å se hvordan utviklingen går videre i 2019. Et spennende resultat av satsingen er at de stasjonene som er med på samarbeidet ikke bare kaster mindre mat, men også blir flinkere til å planlegge matproduksjonen. Dermed blir det dobbel gevinst for oss og miljøet, sier Burud.

 

Ifølge Østfoldforskning og Matvett lå det totale matsvinnet i Norge på minst 385 000 tonn spiselig mat i 2017. Dette tilsvarer om lag 73 kilo per innbygger i året.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

POPULÆRT. Too Good To Go-appen brukes av mange i Telemark, konstaterer Even Øygarden og Kate Folkestad ved Circle K Telemarksporten. Foto: Circle K Telemarksporten

 

HALV MILLION MATREDDERE. Mobilappen Too Good To Go kobler sammen butikker, spisesteder, kafeer, bakerier og energistasjoner med rundt 460 000 matreddere over hele landet. Foto: Johnny Syversen

 

FORUNDRINGSPOSE. Stasjonsdriver Bekim Istrefi på Circle K Brynseng i Oslo deler ut forundringsposer med bagetter og bakverk. Foto: Johnny Syversen

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Circle K Telemarksporten, stasjonsdriver Truls Øygarden, mobil 91 71 88 06

* Too Good To Go, rådgiver Bendik Walderhaug, mobil 97 10 11 03

* Circle K Norge, Senior Store Manager Ida Ulla-Britt F. Burud, mobil 41 45 94 62

* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 20.02.2019 07:29
Teknisk løsning ZEVS AS