Sogn og Fjordane har reddet nesten 11 000 måltider på fem år
– Det er veldig kjekt å være med på matredding. Før kastet vi mye god mat. Nå kan kundene sikre seg mye snadder til en billig penge. Tilbudet er spesielt populært blant studenter og folk på vei til nattskiftet, sier Eirik Trontveit ved Circle K Sogndal.
De siste tre årene har stasjonen hans reddet 4639 måltider gjennom appen Too Good To Go. Det er mest av alle Circle K-stasjonene i hele nordre Vestland.
Etter Sogndal-stasjonen følger Circle K Florø med 3339 porsjoner, Circle K Eid med 1329 og Circle K Skei med 440 porsjoner overskuddsmat.
– Kundene er stort sett strålende fornøyde med tilbudet, og mange kommer igjen og igjen. Jeg tror suksessen vår bygger på at vi er flinke til å gjøre posene litt mer spennende. Ofte legger vi noe ekstra godt i dem, røper Eirik Trontveit på Circle K Sogndal.
Tidlig ute med matredding
Johan Ingemarsson, daglig leder i Too Good To Go Norge, forteller at Circle K er en viktig brikke i kampen for å redusere matsvinnet, og for å redde mer mat både nasjonalt og regionalt.
– Circle K Norge var en av de første landsdekkende aktørene som inngikk et samarbeid med oss for å redusere matsvinn, noe vi er veldig fornøyde med. At så mye mat har blitt reddet ved stasjonene til Circle K er en god nyhet for alle parter. Å ta vare på maten er bra både for miljøet og for lommeboka, sier Ingemarsson.
I løpet av fem år har Circle K-kunder i det tidligere fylket Sogn og Fjordane reddet mat tilsvarende 27 tonn CO2-ekvivalenter. Det tilsvarer karbondioksidutslippene som skjer gjennom livssyklusen til 324 mobiltelefoner.
I dag kan man redde mat ved fire stasjoner i nordlige Vestland-kommuner. I Circle K-systemet er det Circle K Eid som har hatt ordningen lengst i området – siden mai 2017.
Vinn-vinn for kunde og klima
Nasjonalt har kunder ved Circle K Norges stasjoner reddet nesten 500 000 porsjoner overskuddsmat, ifølge Mari Singstad. Hun leder Too Good To Go-satsingen i Circle K Norge.
– Vi har hatt en fantastisk utvikling de siste fem årene, og vi redder stadig mer mat. I løpet av januar vil vi passere en halv million reddede måltider. Kundene våre skal få mye skryt for å støtte opp så helhjertet om dette initiativet, sier hun.
Singstad forteller at Too Good To Go er ett av flere tiltak selskapet og stasjonene har truffet for å kutte i matsvinnet, og at alle tjener på utfallet.
– Vi oppnår en vinn-vinn-situasjon der kundene får rimelig og god mat, stasjonene slipper å kaste produkter, mens klimaet og miljøet spares for unødige utslipp, sier hun.
Singstad er fornøyd med at Circle K-stasjonene i snitt får 4,1 i karakter av brukerne av To Good To Go-appen, på en skala fra 1 til 5.
– Med andre ord opplever de fleste kundene at de får både rikelig med mat, at det smaker godt og at betjeningen er hyggelig og effektiv. Det er sånn vi vil det skal være, sier hun.
Innholdet i en typisk forundringspose varierer, men ofte er det snakk om ferdigsmurte baguetter og søtbakst. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på rundt 120 kroner.
(Pressenytt)
Bildetekster:
MATREDDER. Aron Kristoffer Lothe Skjerdal er med på å redde tusenvis av måltider ved Circle K Sogndal. Foto: Circle K Sogndal
FORNØYD. Mari Singstad i Circle K Norge konstaterer at stasjonene i snitt får 4,1 på en karakterskala fra 1 til 5. Foto: Regine Dalen Birkeland / Circle K Norge
Kontaktpersoner:
* Circle K Sogndal, Eirik Trontveit, mobil 90 57 61 11
* Circle K Norge, Too Good To Go-ansvarlig Mari Singstad, mobil 92 24 61 48
* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53
1hovedbilde.jpg 895,17 kB (5480x3653)
2bilde.jpg 784,34 kB (3522x5283)