presseticker

Skip to main content

Sørlendinger flørter med søte drikker

  Publisert: 18.12.2018 07:03 - av  Henning Poulsen
Kakao og kaffe mocca står sterkt på Sørlandet, men den svarte kaffen er likevel favoritten hos de fleste.

– Kaffe er noe alle har et forhold til. Kaffekruset fylles før vi setter oss ned ved frokostbordet, vi nipper til koppen mens vi kjører, sitter på bussen eller vandrer gatelangs, og vi diskuterer den nye kaffemaskinen på jobben – som regel mens vi drikker kaffe, sier Jeanette Amara, kategoriansvarlig mat og drikke i Circle K Norge.

 

Svart kaffe på topp

I en ny undersøkelse gjennomført av YouGov for Circle K kommer det fram at 54 prosent av folk bosatt i Agder-fylkene foretrekker den tradisjonelle, svarte kaffen når de kjøper varm drikke. Det er helt likt som landssnittet.

 

– Gjennom noen tiår har kaffevanene våre blitt stadig mer kontinentale, og ord som cappuccino og macchiato har for lengst kommet inn i dagligtalen. Derfor synes jeg det er litt morsomt at den vanlige, svarte kaffen fremdeles dominerer så kraftig som den gjør, sier Amara.

 

Liker de søte variantene

I undersøkelsen kommer det fram at sørlendinger gjerne velger noe søtt når de først skal ha noe annet enn svart kaffe.

 

* Nesten 3 av 10 oppgir kakao som en av sine favoritter. Det er sjokoladedrikkens høyeste oppslutning i Norge.

 

* Kaffe mocca appellerer til 15 prosent av respondentene fra Agder, noe som er det nest-høyeste nivået i landet.

 

* Macchiato, som er espresso med litt melk, står sterkere på Sørlandet enn noe annet sted i Norge. 7 prosent oppgir denne drikken blant sine favoritter.

 

Mange vil ha stasjonskaffe

Om lag 2 av 5 respondenter fra Sørlandet pleier oftest å drikke varme drikker på kafé eller kaffebar når de er utenfor hjemmet. Dette er omtrent som landet for øvrig. Bare 8 prosent foretrekker kioskkaffe, noe som er den desidert laveste andelen på landsbasis.

 

Nesten 3 av 10 kjøper kaffen sin på bensinstasjon, noe som er et godt stykke flere enn landssnittet. Dette segmentet har Amara spesialisert seg på.

 

– Kundene som har kaffeavtale hos oss fyller sine Circle K-kopper om lag 20 millioner ganger i løpet av året ved våre norske stasjoner. I tillegg selger vi et stort antall enkeltkopper. Kaffe er noe som trekker kunder til stasjonene våre, og derfor har vi i flere år investert kraftig i både kaffe, utstyr og medarbeiderkompetanse, sier hun.

 

Mange har kaffeavtale

På Sørlandet forteller 15 prosent av respondentene at de eier årets versjon av Circle K-koppen, noe som gir enda en førsteplass i målingen for de to fylkene lengst sør i landet. Amara forteller at det er et voldsomt trøkk hver gang det lanseres en ny koppmodell, og at det er sterke meninger om alt fra fargevalg til lokkdesign.

 

– Det tar vi som et tegn på at vi har lykkes med satsingen vår – og at kaffe er et tema som engasjerer nesten like mye som været, smiler Amara, som legger til at det alltid selges svært mange kaffeavtalekopper ved landsdelens Circle K-stasjoner i dagene før jul.

(Pressenytt)

 

Bildetekst:

STASJONSKAFFE. Mange foretrekker å kjøpe kaffen på stasjon. En god del av disse har i likhet med Jeanette Amara sin egen kaffeavtalekopp, eller Circle K-kopp, liggende i bilen. Foto: Johnny Syversen

 

Kontaktperson:

* Circle K, kategoriansvarlig mat og drikke – Jeanette Amara, mobil 90 09 87 09

* Circle K, pressetalsmann Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak i bil2.jpg 5,45 MB (3840x5760)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 18.12.2018 07:03
Teknisk løsning ZEVS AS