presseticker

Skip to main content

Skei størst på kaffe

  Publisert: 10.12.2025 05:30 - av  Henning Poulsen

POPULÆRE BØNNER. På landsbasis bruker Circle K 240 tonn kaffe i løpet av året. Foto: Terje Borud

RETT I KVERNA. Avdyl Krasniqi, nestleder på Circle K Furuset, viser hvordan kaffekverna fungerer. Foto: Terje Borud

KAFFEAVTALE. Denne koppen trekker kaffetørste kunder til Circle Ks stasjoner over hele landet. På bildet Jeanette Amara, Kristian Bertelsen og Avdyl Krasniqi fra Circle K. Foto: Terje Borud

Om lag fire tonn kaffe har blitt kvernet og traktet på Circle K-stasjonene i gamle Sogn og Fjordane i år. Øverst på kaffetronen sitter Fugle-slekta i Skei.

– Folk i Skei er definitivt glad i kaffe. Vi har også et miljø der folk kjenner hverandre, og plassen vår blir en naturlig møteplass der man tar en rask prat over en kaffekopp, sier Espen Gåsemyr Fugle, som driver Skei Servicenter og Circle K Skei sammen med far Ola Fugle og søsknene Katrine og Malene.

 

Stasjonen deres har i løpet av året kvernet og traktet hele 1,4 tonn kaffe, noe som gjør Fugle-ene til den store kaffeklanen der Sunnford møter Nordfjord og Sogn.

 

– Vi får inn en god blanding av lokale fastboende, pendlere, lastebil- og anleggssjåfører samt turister. I morgentimene stopper mange innom for å få dagens første kopp, midt på dagen kommer håndverkere og reisende, og på ettermiddagen er det et nytt rush med folk som har vært på tur eller skal hjem fra jobb, sier Fugle.

 

Han forteller at svart kaffe fremdeles er den klare favoritten, samtidig som stadig flere velger cappuccino, latte og kakao – særlig turister og yngre kunder.

 

– Svart kaffe er fremdeles kongen. For meg er kaffe noe mer enn bare en drikk. Det er starten på dagen, et pusterom midt i stresset og en god unnskyldning for å slå av en prat. En god kopp kaffe skal være varm, fersk og smake som den er brygget med litt omtanke, sier Fugle.

 

50 000 daglige kaffekopper

Totalt 18,1 millioner kaffekopper er blitt fylt på Circle Ks om lag 250 betjente stasjoner i Norge i 2025. Det tilsvarer nesten 50 000 kopper hver eneste dag.

 

– Kaffe er en del av reisen for tusenvis av nordmenn hver eneste dag. Folk svinger innom for å fylle koppen tidlig om morgenen, mellom møter og avtaler, på vei hjem fra jobb – og til og fra hytta, sier Jeanette Amara, kategoriansvarlig for kaffe og innsikt i Circle K Norge.

 

Mange med årgangskopp

Selv om Circle K også selger kaffe og andre varme drikker i engangskopper, er på selskapets kaffeavtale at de store volumene er. Nesten tre av fire fyllinger skjer i «Koppen».

 

– Vi har hatt kaffeavtalen «Koppen» siden 2003. Avtalen gir ubegrensede påfyll gjennom hele året. Mange er innom oss både fire og fem ganger om dagen for å fylle opp koppen sin, sier Jeanette Amara.

 

Hun er fornøyd med at stadig flere velger å gjenbruke koppene sine fremfor å hente ut en ny hver gang avtalen fornyes. Hver tredje kaffeavtalekopp som ble brukt i 2025 var en årgangskopp.

 

– Vi ser at flere kjøper avtalen, men beholder koppen. Det gir mindre avfall og utslipp, noe som er svært positivt. Samtidig vet jeg at det er en del som virkelig samler på disse koppene, og som har 10-15 årganger stående på kontoret eller i kjøkkenskapet hjemme, forteller Amara.

(Pressenytt)

 

 

 

Bildetekster:

POPULÆRE BØNNER. På landsbasis bruker Circle K 240 tonn kaffe i løpet av året. Foto: Terje Borud

 

RETT I KVERNA. Avdyl Krasniqi, nestleder på Circle K Furuset, viser hvordan kaffekverna fungerer. Foto: Terje Borud

 

KAFFEAVTALE. Denne koppen trekker kaffetørste kunder til Circle Ks stasjoner over hele landet. På bildet Jeanette Amara, Kristian Bertelsen og Avdyl Krasniqi fra Circle K. Foto: Terje Borud

 

 

Kontaktpersoner:

* Circle K Skei, Espen Gåsemyr Fugle, tlf. 57 72 82 34

* Circle K Norge, leder for kommunikasjon og bærekraft Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99

FAKTABOKS

Kaffe langs veien:

Kaffeland Norge: Litt under 7 av 10 voksne nordmenn drikker kaffe daglig.

På farten: En stor andel av kaffedrikkingen foregår ikke hjemme eller på jobb, men under reise – i bil, på buss, tog eller mellom ærender.

Koppen: En kaffeavtale der kunder kan fylle ubegrenset med kaffe og varme drikker i en egen kopp. Kom først som «Frokostklubb-koppen» hos Statoil i 2003, senere kjent som «Statoilkoppen», og i dag «Koppen».

Bruken: Koppen ble fylt mer enn 15 millioner ganger i 2025, og har blitt et fast innslag i norsk hverdagslogistikk – særlig blant pendlere og langkjørere.

Gjenbruk: Stadig flere kunder kjøper selve kaffeavtalen og bruker kopper fra tidligere år. I 2025 lå andelen gjenbruk på 35 prosent.

(Kilde: Circle K, Norsk Kaffeinformasjon - kaffe.no)

 


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 10.12.2025 05:30
Teknisk løsning ZEVS AS