presseticker

Skip to main content

Satser på kortreist matportal – får innovasjonsstøtte

  Publisert: 22.10.2024 07:00 - av  Henning Poulsen

INNOVASJONSMILLIONER. Næringsminister Cecilie Myrseth (t.h.) og Anne Elisabeth Bull i DOGA deler ut 12 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Her sitter de på dekket til en av flytebadstuene til KOK, én av de 23 mottakerne av støtte i år. Foto: Morten Brakestad

De skal utvikle en plattform for kortreiste og bærekraftige matvarer. Nå får Tastebuds støtte fra DOGA for å bruke designmetodikk til å tenke nytt i matbransjen.

Designmetodikk er i vinden, og DOGA oversvømmes av søknader fra virksomheter som ønsker støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Blant søkerne som slapp gjennom nåløyet i år finner vi Tastebuds.

 

– Designdrevet innovasjon er viktig for å utvikle bærekraftige og lønnsomme løsninger i en utfordrende tid for norsk næringsliv. Ved å innovere med utgangspunkt i brukernes behov, kan resultatet bli både rimeligere og bedre enn ved mer tradisjonelle metoder, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

 

Portal for lokal matglede

Lokal kvalitetsmat slipper ofte ikke til hos de tre store dagligvareaktørene i Norge. Dermed blir det vanskelig selv for bevisste forbrukere å finne kortreist og bærekraftig mat fra småprodusenter.

 

Tastebuds har allerede etablert en hjemleveringstjeneste for lokale kvalitetsprodukter i Bergen. Nå vil de gå et steg videre. Sammen med designbyrået Form Bergen og restauranten Lysverket setter de nå i gang et brukersentrert designprosjekt som skal gi ny kunnskap om kundenes behov og vaner.

 

Målet er å utvikle en plattform som gir matentusiaster en sømløs vei fra inspirasjon til ferdig måltid: Et slags «Spotify for mat», som også er navnet på prosjektet. En funksjonell og engasjerende tjeneste vil tiltrekke flere kunder, noe som kommer lokale aktører til gode og støtter opp om bærekraftig forbruk.

 

Juryen vurderer prosjektet som innovativt og med stor læringsverdi for resten av bransjen.

 

«Vi ser et betydelig næringspotensial i å skape en tjeneste som skiller seg ut i det norske og globale matmarkedet. Prosjektets evne til å skape sterke nettverkseffekter og oppnå skalering, gjør det til et forbilde innen digital matformidling, både med hensyn til salg, men også kunnskap og inspirasjon,» står det i juryuttalelsen.

 

Prosjektet får 500 000 kroner fra DOGA.

 

66 prosent flere søkte i år

Totalt 23 innovasjonsprosjekter deler i år på i alt 12 millioner kroner i støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Pengene går til å involvere designere allerede i idéfasen av innovasjonsprosjektene. Dette er 15. gang DOGA støtter norske innovasjonsprosjekter. Hele 170 virksomheter søkte om midler i år, en oppgang på 66 prosent fra i fjor.

 

– Målet vårt er å gjøre norsk innovasjon mer brukersentrert og tverrfaglig. Jo tidligere designmetodikk og brukerstudier kommer inn i et prosjekt, desto dypere blir forståelsen av de reelle behovene og ønskene til de som er i målgruppen. Da øker også treffsikkerheten, noe som gir bedre produkter og tjenester, sier Anne Elisabeth Bull. Hun leder arbeidet med designdrevet innovasjon i DOGA.

(Pressenytt)

 

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Tastebuds AS, Morten Hønsi Følling, mobil 91 61 99 27, morten@tastebuds.no

* Design og arkitektur Norge, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no

 

 

Bildetekster:

INNOVASJONSMILLIONER. Næringsminister Cecilie Myrseth (t.h.) og Anne Elisabeth Bull i DOGA deler ut 12 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Her sitter de på dekket til en av flytebadstuene til KOK, én av de 23 mottakerne av støtte i år. Foto: Morten Brakestad

 

 

Dette er Designdrevet innovasjon:

* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.

* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.

* DOGA deler ut økonomisk støtte til virksomheter gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP), slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.

* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.

* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 125 millioner kroner til totalt 282 prosjekter.

* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 22.10.2024 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS