presseticker

Skip to main content

Rogalendinger har reddet 86 000 måltider

  Publisert: 15.01.2023 11:05 - av  Henning Poulsen

MATREDDER. Torbjørn Michaelsen er med på å redde tusenvis av måltider ved Circle K Forus. Foto: Circle K Forus

FORNØYD. Mari Singstad i Circle K Norge konstaterer at stasjonene i snitt får 4,1 på en karakterskala fra 1 til 5. Foto: Regine Dalen Birkeland / Circle K Norge

Rogalendinger er landets fremste matreddere. I løpet av fem år har innbyggerne i fylket reddet 86 445 poser med overskuddsmat ved sine lokale Circle K-stasjoner. Og ingen steder i Norge reddes det mer mat enn på denne Stavanger-stasjonen:

– Vi passer godt på at all maten som går i posen holder høy kvalitet og ser delikat ut. Det er viktig både for oss og klimaet med minst mulig matsvinn. Samtidig har nok enkelte kanskje litt mindre å rutte med i disse tidene, og da kommer dette tilbudet godt med, sier Torbjørn Michaelsen ved Circle K Forus.

 

De siste fem årene har stasjonen hans reddet 10 475 måltider gjennom appen Too Good To Go. Det er mest av alle Circle K-stasjonene i hele Norge.

 

– Vi er flinke til å legge opp matproduksjon fra morgen til kveld, slik at vi har rett mengde mat gjennom dagen. Med en god plan slipper vi å kaste mat, og de ansatte er flinke til å legge ut poser på Too Good To Go hver dag, sier Michaelsen.

 

Stavanger-stasjonen etterfølges av Circle K Sævelandsvik med 9359 porsjoner, noe gir en solid andreplass både i Rogaland og på landsbasis. Circle K Klepp har reddet 8036 porsjoner, hvilket er fjerde mest i Norge, mens Circle K Kvala i Haugesund kommer på sjuende plass på landsbasis med sine 7822 porsjoner.

 

Circle K Lura i Sandnes med har reddet 6954 porsjoner overskuddsmat, noe som er femte best i fylket og niende best i landet. Circle K Randaberg og Circle K Ølensvåg kommer på 11. og 15. plass nasjonalt med henholdsvis 6679 og 6158 porsjoner Too Good To Go-poser.

 

– Folk i alle aldersgrupper er innom stasjonen og kjøper disse posene, og det gir ekstra trafikk. Vi er også veldig stolte av den gode karakteren de gir oss inne på appen. Den viser at kundene virkelig setter pris på tilbudet, maten og servicen, forteller Torbjørn Michaelsen på Circle K Forus.

 

Tidlig ute med matredding

Johan Ingemarsson, daglig leder i Too Good To Go Norge, forteller at Circle K er en viktig brikke i kampen for å redusere matsvinnet, og for å redde mer mat både nasjonalt og regionalt.

 

– Circle K Norge var en av de første landsdekkende aktørene som inngikk et samarbeid med oss for å redusere matsvinn, noe vi er veldig fornøyde med. At så mye mat har blitt reddet ved stasjonene til Circle K er en god nyhet for alle parter. Å ta vare på maten er bra både for miljøet og for lommeboka, sier Ingemarsson.

 

I løpet av fem år har Circle K-kunder i Rogaland reddet mat tilsvarende 216 tonn CO2-ekvivalenter. Det tilsvarer karbondioksidutslippene som skjer gjennom livssyklusen til 2592 mobiltelefoner.

 

I dag kan man redde mat ved 16 Rogaland-stasjoner. I Circle K-systemet er det Circle K Sævelandsvik og Circle K Lura som har hatt ordningen lengst i fylket – begge siden 20. november 2017.

 

Vinn-vinn for kunde og klima

Nasjonalt har kunder ved Circle K Norges stasjoner reddet nesten 500 000 porsjoner overskuddsmat, ifølge Mari Singstad. Hun leder Too Good To Go-satsingen i Circle K Norge.

 

– Vi har hatt en fantastisk utvikling de siste fem årene, og vi redder stadig mer mat. I løpet av januar vil vi passere en halv million reddede måltider. Kundene våre skal få mye skryt for å støtte opp så helhjertet om dette initiativet, sier hun.

 

Singstad forteller at Too Good To Go er ett av flere tiltak selskapet og stasjonene har truffet for å kutte i matsvinnet, og at alle tjener på utfallet.

 

– Vi oppnår en vinn-vinn-situasjon der kundene får rimelig og god mat, stasjonene slipper å kaste produkter, mens klimaet og miljøet spares for unødige utslipp, sier hun.

 

Singstad er fornøyd med at Circle K-stasjonene i snitt får 4,1 i karakter av brukerne av To Good To Go-appen, på en skala fra 1 til 5.

 

– Med andre ord opplever de fleste kundene at de får både rikelig med mat, at det smaker godt og at betjeningen er hyggelig og effektiv. Det er sånn vi vil det skal være, sier hun.

 

Innholdet i en typisk forundringspose varierer, men ofte er det snakk om ferdigsmurte baguetter og søtbakst. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på rundt 120 kroner.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

MATREDDER. Torbjørn Michaelsen er med på å redde tusenvis av måltider ved Circle K Forus. Foto: Circle K Forus

 

FORNØYD. Mari Singstad i Circle K Norge konstaterer at stasjonene i snitt får 4,1 på en karakterskala fra 1 til 5. Foto: Regine Dalen Birkeland / Circle K Norge

 

 

Kontaktpersoner:

* Circle K Forus, Torbjørn Michaelsen, mobil 97 10 66 10

* Circle K Norge, Too Good To Go-ansvarlig Mari Singstad, mobil 92 24 61 48

* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Rogaland Forus Torbjørn Michaelsen.jpg 404,59 kB (1053x695)
Bilde - vedlegg til sak 1hovedbilde.jpg 895,17 kB (5480x3653)
Bilde - vedlegg til sak 2bilde.jpg 784,34 kB (3522x5283)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.01.2023 11:05
Teknisk løsning ZEVS AS