Rogaland reddet 12 000 matporsjoner fra søppelkassen
Det er nå litt over ett år siden Circle K Norge og Too Good To Go lanserte sin samarbeidsavtale mot matsvinn. Siden den gang har 43 996 porsjoner mat blitt reddet. Hver eneste måned hindrer stasjonskunder over hele landet at tusenvis av porsjoner med mat ender opp i søpla.
I Rogaland har kundene til Circle K Sævelandsvik reddet hele 1919 porsjoner med overskuddsmat, noe som er best i Norge. Deretter følger Circle K Forus med 1772 porsjoner og Circle K Kvala med 1698 porsjoner, noe som gir dem andre- og tredjeplass blant alle Circle K-stasjoner i Norge.
Videre reddet Circle K Lura 1338 porsjoner og Circle K Klepp 1159 porsjoner mat, noe som gir dem sjetteplass og niendeplass på landsbasis. I tillegg har stasjonene ved Randaberg, Egersund, Ølensvåg, Sola, Vikeså og Tjelta også reddet mye mat gjennom Too Good To Go-samarbeidet.
Totalt har stasjonene i Rogaland reddet mer enn dobbelt så mye mat som stasjonene i det nest-flinkeste fylket i Norge, som er Vestfold.
– Ferskere mat og mindre svinn
Stasjonsdriver Ingeborg Juras ved Circle K Sævelandsvik avslører at hemmeligheten bak suksessen er å passe på at maten som går i Too Good To Go-posene holder høy kvalitet.
– Grunnen til at vi ble med på dette var et ønske om å redusere matsvinnet ved stasjonen, noe vi har lykkes godt med. Det er bra for miljøet, samtidig som vi tiltrekker oss litt andre kundegrupper enn de som ellers besøker oss i det daglige. I tillegg kan vi nå i større grad smøre og steke mat utover dagen uten å være redd for at den må kastes, noe som betyr at maten vi selger er ferskere, sier en fornøyd Juras.
Tilsvarer cirka 88 tonn CO2
– Nasjonalt har Circle K Norge med dette samarbeidet oppnådd et klimakutt tilsvarende om lag 88 tonn CO2. Nesten 16 000 kunder har besøkt Circle K-stasjonene for å redde mat, og vi ser av tilbakemeldingene at de aller fleste er kjempefornøyde, sier Bendik Walderhaug, rådgiver i Too Good To Go.
En typisk forundringspose – eller porsjon – med mat gjerne kan inneholde én ferdigsmurt bagett, tre boller og ett annet bakverk, for eksempel et skolebrød. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på mellom 100 og 140 kroner.
Vil doble i 2019
Prosjektleder Ida Ulla-Britt F. Burud i Circle K Norge jobber for å utvide satsingen på matredding ved landets stasjoner. I løpet av 2019 er målet hennes en dobling i antall Circle K-stasjoner som bruker Too Good To Go-appen.
– Å kaste mat er sløsing med ressurser og gode produkter. Ved å samarbeide med Too Good To Go, viser vi at vi tar problemet med matsvinn på alvor. Vi setter stor pris på at så mange kunder vil hjelpe oss med å redde mat som ellers ville blitt til avfall, sier hun.
Karmøy-stasjon redder mest mat
Aller flinkest til å redde mat er Circle K Sævelandsvik på Karmøy, der det i løpet av 2018 gikk ut hele 1919 måltider med overtidsmat gjennom appen. Deretter følger Circle K Forus i Stavanger, Circle K Kvala i Haugesund, Circle K Viken i Bergen og Circle K Olav V’s gate i Bodø, som alle berget over 1500 porsjoner i fjor.
– Vi fryder oss over sterke resultater mange steder i landet, og vi gleder oss til å se hvordan utviklingen går videre i 2019. Et spennende resultat av satsingen er at de stasjonene som er med på samarbeidet ikke bare kaster mindre mat, men også blir flinkere til å planlegge matproduksjonen. Dermed blir det dobbel gevinst for oss og miljøet, sier Burud.
Ifølge Østfoldforskning og Matvett lå det totale matsvinnet i Norge på minst 385 000 tonn spiselig mat i 2017. Dette tilsvarer om lag 73 kilo per innbygger i året.
(Pressenytt)
Bildetekster:
POPULÆRT. Too Good To Go-appen brukes av mange i Rogaland, konstaterer Ingeborg Juras ved Circle K Sævelandsvik. Her med Monika, en av medarbeiderne ved stasjonen. Foto: Circle K Sævelandsvik
HALV MILLION MATREDDERE. Mobilappen Too Good To Go kobler sammen butikker, spisesteder, kafeer, bakerier og energistasjoner med rundt 460 000 matreddere over hele landet. Foto: Johnny Syversen
FORUNDRINGSPOSE. Stasjonsdriver Bekim Istrefi på Circle K Brynseng i Oslo deler ut forundringsposer med bagetter og bakverk. Foto: Johnny Syversen
Kontaktpersoner:
* Circle K Sævelandsvik, stasjonsdriver Ingeborg Juras, mobil 95 28 01 55
* Too Good To Go, rådgiver Bendik Walderhaug, mobil 97 10 11 03
* Circle K Norge, Senior Store Manager Ida Ulla-Britt F. Burud, mobil 41 45 94 62
* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53
2 riks foto Johnny Syversen.jpg 4,25 MB (3760x2115)
1 riks foto Johnny Syversen.jpg 6,48 MB (3760x2507)