presseticker

Skip to main content

Innovasjonsprisen for universell utforming, kategori: Tjenestedesign

Priser banebrytende norsk matbutikk på nett

  Publisert: 16.10.2017 07:30 - av  Henning Poulsen
Ved å gjøre matinnkjøp tilgjengelig for alle typer kunder har Kolonial.no tatt et solid jafs av dagligvaremarkedet i Norge. Nå mottar netthandelbedriften Innovasjonsprisen for universell utforming i kategorien tjenestedesign.

– Dette er en stor ære og glede. Dessuten er det fantastisk å få tilbakemelding på at arbeidet vi legger ned blir anerkjent og verdsatt i tunge faglige miljøer, sier gründer og markedssjef Mats André Kristiansen i Kolonial.no.

 

Tilgjengelighet som konkurransefortrinn

Sammen med ni andre var han med på å stifte Kolonial.no høsten 2013, og tjenesten ble raskt populær. En aksjeemisjon i fjor priset selskapet til 1,1 milliarder kroner. Samme år endte omsetningen på 424 millioner kroner, en økning på nesten 500 prosent på ett år.

 

– Universell utforming er et kommersielt konkurransefortrinn for oss, ganske enkelt fordi det er mange mennesker som kan bruke vår løsning, men ikke konkurrentenes. Å være en mathandel for alle bidrar også til intern stolthet hos oss, sier Kristiansen.

 

– Øker konkurransekraften

Tirsdag ettermiddag deles hovedprisen Innovasjonsprisen for universell utforming ut for tredje gang. Allerede nå er kategorivinnerne – altså finalistene – klare. Løsningen til Kolonial.no vinner kategoriprisen for tjenestedesign. Selskapet skal nå kjempe om hovedprisen mot barneavisen Aftenposten Junior, nettsiden og mobilappen til Finn.no, et garderobeanlegg på Solvik camping, Hamaren aktivitetspark, sightseeingbåten Vision of the Fjords og den lyddempende filten FeltRoll.

 

– Universell utforming gjør at alle kan delta på like premisser. Det er det god økonomi i. De sju kategorivinnerne er gode beviser på hvordan universell utforming utløser innovasjon, øker konkurransekraften og gir et åpnere og bedre samfunn, sier programleder Onny Eikhaug i Design og arkitektur Norge (DOGA)

 

Trenger ikke lenger hjelp

I jurykjennelsen roses Kolonial.no for å være først ute med å gjøre den daglige mathandelen tilgjengelig for alle:

 

«For blinde og svaksynte er løsningen en aldri så liten revolusjon med tilpassing til talefunksjon. De har hittil vært avhengig av at andre har måttet fortelle dem hvilke varer som ligger hvor i butikken. Å få en komplett dagligvarebutikk hjem gagner også syke, eldre og travle småbarnsforeldre,» skriver juryen.

(Pressenytt)

 

 

 

FAKTABOKS: Innovasjonsprisen for universell utforming

* Deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA) på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet (BLD).

* Går til oppdragsgivere, arkitekter og designere som har utviklet nyskapende og inkluderende løsninger med fokus på menneskelig mangfold.

* Prisen deles i år ut i kategoriene arkitektur, landskapsarkitektur, transport, produkt, grafisk design, møbel og interiør, tjenestedesign og interaksjonsdesign og digitale løsninger. Kategorivinnerne konkurrerer om hovedprisen.

* Scandic Gardermoen vant hovedprisen i 2011. I 2014 vant St. Olavs Hospital.

* Blant tidligere kategorivinnere finner vi Bybanen i Bergen, Skatteetaten, YR.no og Hardanger Bestikk.

 

Kontaktpersoner:

* Kolonial.no, gründer og markedssjef Mats André Kristiansen, mobil 412 19 590

* Design og arkitektur Norge, programleder Onny Eikhaug, mobil 992 92 500

* Juryleder John Arne Bjerknes (Nordic Office of Architecture) mobil 900 86 186

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak kolonial1.jpg 9,95 kB (1391x956)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.10.2017 07:30
Teknisk løsning ZEVS AS