presseticker

Skip to main content

Over 800 000 kaffefyllinger i Troms

  Publisert: 27.12.2015 10:03 - av  Henning Poulsen

NYTT KAFFEKONSEPT. To medarbeider med Statoil Fr. Nansens Plass viser fram konseptet «Simply Great Coffee». Foto: Statoil Fr. Nansens Plass

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

Oslo: De 12 Statoil-stasjonene i Troms fylte 825 000 kopper med kaffe og andre varme drikker i fjor. Og ingen steder i fylket ble det fylt så mye som på Statoil Fr. Nansens Plass i Tromsø.

– Kundene forteller at vi har virkelig god kaffe. I de nye maskinene kvernes hele bønner, noe som gir fyldigere og bedre smak. Dessuten gjør vi stor flid med renhold og rydding, slik at det alltid er rent og pent ved kaffemaskinene og i stasjonen for øvrig, forteller en stolt Rita Elisabeth Hansen, stasjonsdriver ved Statoil Fr. Nansens Plass.

 

Statoil Breivika kom på andreplass i fylket, mens Statoil Nordkjosbotn havnet på tredjeplass i antall fyllinger. Sistnevnte solgte flest Statoilkopper i fylket.

 

I fjor fylte kaffetørste kunder over 139 000 kopper med varm drikke ved Statoil Fr. Nansens Plass. – Vanlig sort kaffe er det som det går desidert mest av, men salget av cafe latte og cappuccino går gradvis opp på de nye maskinene. Vi har en god miks av kaffekunder, og særlig yrkessjåfører og anleggsarbeidere kommer innom flere ganger i løpet av dagen, kvelden og natten, sier Hansen.

 

Storsatsing på god kaffe

Jeanette Amara er kategorileder for mat og kaffe i Statoil Fuel & Retail. Hun forteller at kjeden gjennom konseptet «Simply Great Coffee» har lagt inn enorme ressurser på kaffesalg på stasjonene i Norge samt resten av Norden og Baltikum.

 

– Du skal ikke undervurdere hvor viktig det er for folk flest med den lille kaffepausen – det lille pustet i bakken. Målet vårt har derfor alltid vært å servere den aller beste kaffen du kan få langs veien. Vi ser at kaffeløftet vårt trekker veldig mange kunder til stasjonene, sier Amara.

 

400-600 ulike smaker

En sentral person bak det nye kaffekonseptet er barista Per Göran Andersson, som har fått tilnavnet «Kaffe-Pelle» av sine Statoil-kolleger. Han forteller at selskapets søken etter den perfekte kaffen har vært en lang og møysommelig reise.

 

– Det er 400 til 600 ulike smaker i kaffe, og en kopp kaffe består av 97,5 prosent vann. Da sier det seg selv at det er viktig både med rett kaffekvalitet samt at vannkvaliteten er optimal. Vi har unike oppskrifter for hvert land, basert på kaffebønner vi selv har valgt ut basert på smak og kvalitet. Vi kontrollerer maskinene inngående to ganger i året og justerer også for vannhardhet, forteller Andersson.

(Pressenytt)

 

 

FAKTABOKSER:

På kaffetoppen i Troms:

1. Statoil Fr. Nansens Plass

2. Statoil Breivika

3. Statoil Nordkjosbotn

4. Statoil Buktamo

5. Statoil Skibotn

 

 

Bildetekster:

NYTT KAFFEKONSEPT. To medarbeider med Statoil Fr. Nansens Plass viser fram konseptet «Simply Great Coffee». Foto: Statoil Fr. Nansens Plass

 

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

 

 

Kontaktpersoner:

* Statoil Fuel & Retail, kategorisjef mat og kaffe, Jeanette Amara,

mobil 90 09 87 09, e-post jeama@statoilfuelretail.com

* Statoil Fuel & Retail, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen,

mobil 91 73 80 53, epost knusen@statoilfuelretail.com

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.12.2015 10:03
Teknisk løsning ZEVS AS