Oslo og Akershus har landets mest kontinentale kaffevaner
– Kaffe er noe alle har et forhold til. Kaffekruset fylles før vi setter oss ned ved frokostbordet, vi nipper til koppen mens vi kjører, sitter på bussen eller vandrer gatelangs, og vi diskuterer den nye kaffemaskinen på jobben – som regel mens vi drikker kaffe, sier Jeanette Amara, kategoriansvarlig mat og drikke i Circle K Norge.
Likevel på topp
I en ny undersøkelse gjennomført av YouGov for Circle K kommer det fram at 45 prosent av folk bosatt i Oslo og Akershus foretrekker den tradisjonelle, svarte kaffen når de kjøper varm drikke. Det gir klar sisteplass på landsbasis.
Likevel er svart kaffe den varme drikken folk i Oslo og Akershus oftest kjøper når de er på farten. Den nest-mest populære drikken, kaffe latte, er et foretrukket valg hos 1 av 3 i de to fylkene. Det er den høyeste tilslutningen i landet.
– Gjennom noen tiår har kaffevanene våre blitt stadig mer kontinentale, og ord som cappuccino og macchiato har for lengst kommet inn i dagligtalen. Derfor synes jeg det er litt morsomt at den vanlige, svarte kaffen fremdeles dominerer så kraftig som den gjør, sier Amara.
Drikker mest espresso …og te
I undersøkelsen kommer det fram at det også nytes andre varme drikker i hovedstaden og det nærmeste nabofylket.
* 1 av 4 oppgir cappuccino som en av sine favoritter. Det er den nest-høyeste oppslutning i Norge.
* Både kaffe mocca og den kruttsterke espressoen appellerer til i underkant av 1 av 5 i hovedstadsområdet, noe som er det høyeste nivået i landet.
* 17 prosent har te i en eller annen variant som en favorittdrikk, noe som igjen er den høyeste tilslutningen på landsbasis.
Mange besøk på kaffebar
Flere enn halvparten av respondentene fra Oslo og Akershus pleier oftest å drikke varme drikker på kafé eller kaffebar når de er utenfor hjemmet. Dette er den suverent høyeste andelen i landet. Drøyt 1 av 5 foretrekker kioskkaffe, mens litt over 1 av 8 kjøper kaffen sin på bensinstasjon. Sistnevnte segment har Amara spesialisert seg på.
– Kundene som har kaffeavtale hos oss fyller sine Circle K-kopper om lag 20 millioner ganger i løpet av året ved våre norske stasjoner. I tillegg selger vi et stort antall enkeltkopper. Kaffe er noe som trekker kunder til stasjonene våre, og derfor har vi i flere år investert kraftig i både kaffe, utstyr og medarbeiderkompetanse, sier hun.
Mange har kaffeavtale
På landsbasis forteller om lag 1 av 10 respondent at de eier årets versjon av Circle K-koppen, noe som gjør dette til landets mest populære kaffeavtale. Amara forteller at det er et voldsomt trøkk hver gang det lanseres en ny koppmodell, og at det er sterke meninger om alt fra fargevalg til lokkdesign.
– Det tar vi som et tegn på at vi har lykkes med satsingen vår – og at kaffe er et tema som engasjerer nesten like mye som været, smiler Amara, som legger til at det alltid selges svært mange kaffeavtalekopper ved landsdelens Circle K-stasjoner i dagene før jul.
(Pressenytt)
Bildetekst:
STASJONSKAFFE. Mange foretrekker å kjøpe kaffen på stasjon. En god del av disse har i likhet med Jeanette Amara sin egen kaffeavtalekopp, eller Circle K-kopp, liggende i bilen. Foto: Johnny Syversen
Kontaktperson:
* Circle K, kategoriansvarlig mat og drikke – Jeanette Amara, mobil 90 09 87 09
* Circle K, pressetalsmann Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53