presseticker

Skip to main content

Oslo har reddet 15 000 stasjonsmåltider

  Publisert: 15.01.2023 11:41 - av  Henning Poulsen

MATREDDER. Henrik Bakke er med på å redde tusenvis av måltider på Circle K Smestad. Foto: Circle K Smestad

FORNØYD. Mari Singstad i Circle K Norge konstaterer at stasjonene i snitt får 4,1 på en karakterskala fra 1 til 5. Foto: Regine Dalen Birkeland / Circle K Norge

I løpet av fem år har innbyggere i Oslo reddet 15 399 poser med overskuddsmat ved sine lokale Circle K-stasjoner. Særlig på Smestad og Abildsø er det mange som redder mat.

– Både kundene og medarbeiderne setter stor pris på dette. Vi passer på at det som havner i posen er variert og holder god kvalitet, sier Morten Kristiansen, som er daglig leder ved Circle K Smestad.

 

De siste fem årene har stasjonen hans reddet 3712 måltider gjennom appen Too Good To Go. Det er mest av alle Circle K-stasjonene i hele hovedstaden.

 

Etter Smestad-stasjonen følger Circle K Abildsø med 3010 porsjoner, Circle K Brynseng med 2295, Circle K Bryn med 2062, Circle K Økern med 1933 og Circle K Storo med 1569 porsjoner overskuddsmat.

 

– Alle slags folk bruker tilbudet, men det er kanskje en liten overvekt av studenter. For dem er det jo ekstra greit å spare litt penger, samtidig som mange også er opptatt av klima- og miljøaspektet, sier Morten Kristiansen på Circle K Smestad.

 

Tidlig ute med matredding

Johan Ingemarsson, daglig leder i Too Good To Go Norge, forteller at Circle K er en viktig brikke i kampen for å redusere matsvinnet, og for å redde mer mat både nasjonalt og regionalt.

 

– Circle K Norge var en av de første landsdekkende aktørene som inngikk et samarbeid med oss for å redusere matsvinn, noe vi er veldig fornøyde med. At så mye mat har blitt reddet ved stasjonene til Circle K er en god nyhet for alle parter. Å ta vare på maten er bra både for miljøet og for lommeboka, sier Ingemarsson.

 

I løpet av fem år har Circle K-kunder i Oslo reddet mat tilsvarende 38 tonn CO2-ekvivalenter. Det tilsvarer karbondioksidutslippene som skjer gjennom livssyklusen til 456 mobiltelefoner.

 

I dag kan man redde mat ved ni Oslo-stasjoner. I Circle K-systemet er det Circle K Brynseng og Circle K Smestad som har hatt ordningen lengst i hovedstaden – begge siden 13. mars 2017.

 

Vinn-vinn for kunde og klima

Nasjonalt har kunder ved Circle K Norges stasjoner reddet nesten 500 000 porsjoner overskuddsmat, ifølge Mari Singstad. Hun leder Too Good To Go-satsingen i Circle K Norge.

 

– Vi har hatt en fantastisk utvikling de siste fem årene, og vi redder stadig mer mat. I løpet av januar vil vi passere en halv million reddede måltider. Kundene våre skal få mye skryt for å støtte opp så helhjertet om dette initiativet, sier hun.

 

Singstad forteller at Too Good To Go er ett av flere tiltak selskapet og stasjonene har truffet for å kutte i matsvinnet, og at alle tjener på utfallet.

 

– Vi oppnår en vinn-vinn-situasjon der kundene får rimelig og god mat, stasjonene slipper å kaste produkter, mens klimaet og miljøet spares for unødige utslipp, sier hun.

 

Singstad er fornøyd med at Circle K-stasjonene i snitt får 4,1 i karakter av brukerne av To Good To Go-appen, på en skala fra 1 til 5.

 

– Med andre ord opplever de fleste kundene at de får både rikelig med mat, at det smaker godt og at betjeningen er hyggelig og effektiv. Det er sånn vi vil det skal være, sier hun.

 

Innholdet i en typisk forundringspose varierer, men ofte er det snakk om ferdigsmurte baguetter og søtbakst. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på rundt 120 kroner.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

MATREDDER. Henrik Bakke er med på å redde tusenvis av måltider på Circle K Smestad. Foto: Circle K Smestad

 

FORNØYD. Mari Singstad i Circle K Norge konstaterer at stasjonene i snitt får 4,1 på en karakterskala fra 1 til 5. Foto: Regine Dalen Birkeland / Circle K Norge

 

 

Kontaktpersoner:

* Circle K Smestad, daglig leder Morten Kristiansen mobil 99 38 50 50

* Circle K Norge, Too Good To Go-ansvarlig Mari Singstad, mobil 92 24 61 48

* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Oslo Smestad Henrik Bakke.jpg 487,04 kB (2000x1500)
Bilde - vedlegg til sak 1hovedbilde.jpg 895,17 kB (5480x3653)
Bilde - vedlegg til sak 2bilde.jpg 784,34 kB (3522x5283)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.01.2023 11:41
Teknisk løsning ZEVS AS