presseticker

Skip to main content

Oppland-stasjon selger flest kaffekopper i Norge

  Publisert: 28.10.2018 10:56 - av  Henning Poulsen
Ingen i Norge kjøper så mange kaffeavtalekopper som kundene på Circle K Øyer. I år fyller Circle K-koppen 15 år, og gjennom årene er den både blitt elsket og hatet. Nå får den en real ansiktsløfting.

Stasjonsdriver Eistein Raabe Hegge er stolt over at stasjonen hans på Øyer selger flest Circle K-kopper i landet. Han har følgende forklaring på suksessen.

 

– Vi jobber godt med salg både på stasjonen og i nærområdet. Stasjonens flinke medarbeidere selger mange kopper, og så har jeg fått solgt inn en god del til bedrifter. Blant annet har Eidsiva Bredbånd kjøpt mange kopper. De er framoverlente og satser på å bygge gode kunderelasjoner. De synes koppen vår er en nyttig og populær gave til ansatte, kunder og samarbeidspartnere, sier han.

 

Hegge mener den høye stasjonstettheten i fylket hjelper på salget, siden koppen kan fylles gratis på en hvilken som helst Circle K-stasjon.

 

– Koppen er viktig for oss, særlig i en tid med flere el-biler. Med koppen i bilen har alle en grunn til å stoppe hos oss, sier han.

 

Lillehammer, Otta, og Gjøvik

Circle K Strandtorget kom på andreplass i antall solgte Circle K-kopper i 2018, etterfulgt av Circle K Otta og Gjøvik-stasjonene Circle K Kallerud og Circle K Mjøsstranda.

 

De siste årene har Circle K solgt om lag 400 000 kopper årlig på landsbasis.

Ifølge beregninger gjort av Circle K blir koppene fylt totalt 20 millioner ganger i året ved stasjoner over hele landet.

 

– Jeg tror at jeg har mitt på det tørre når jeg kaller dette både Norges og Opplands mest solgte og brukte kopp, sier Jeanette Amara, som er kategoriansvarlig for mat og kaffe i Circle K.

 

To av tre nordmenn over 18 år drikker kaffe hver dag, ifølge Norsk Kaffeinformasjon. Dette gjør Norge til verdens mest kaffedrikkende nasjon – etter Finland.

 

Populær nyvinning

Koppen til Circle K dukket opp for første gang i 2003, da under navnet Frokostklubb-koppen. Første årgang av koppen var forbeholdt Statoil-stasjonenes gullkunder, som gratis kunne fylle den med varm drikke hver gang de var innom en stasjon. Fra 2004 ble koppen tilgjengelig for alle, og etter hvert ble den omdøpt til Statoilkoppen.

 

– Den var en nyvinning i markedet og ble raskt svært populær. De første årene lanserte vi som regel en helt ny kopp hvert år, og veksten fra år til år var formidabel, husker Jeanette Amara.

 

Flammer, ski-VM og klagestorm

I 2009 ble det bestemt at koppen skulle få en skikkelig oppgradering. Profilbyrået IDÉ ble hanket inn, og resultatet ble en mer moderne, flerfarget koppserie med skyvelokk. Den kom etter hvert i flere spesialutgaver, blant annet med flammer, trafikkskilt, til han og henne, i ski-VM-versjon og med oppfordring om å bruke bilbelte.

 

De ulike koppdesignene skapte både engasjement og i noen tilfeller irritasjon. I 2014 ble hanken fjernet, noe som ga klagestorm og protestgrupper på Facebook mot den lettknuste «motekoppen fra Stelton». Likevel overlevde konseptet både dette samt eierskiftet og den følgende omprofileringen fra Statoil Norge til Circle K.

 

Låsbart lokk

Nå er Amara klar til å skrive et nytt kapittel i historien om den seiglivede koppen.

 

– Vi har fått IDÉ tilbake på laget i tospann med den tradisjonsrike amerikanske produsenten PMI, som står bak merkevarer som Aladdin og Stanley. Sammen har vi laget en 2019-koppserie med helt nytt design og flere funksjonaliteter. Blant annet har koppene et nytt, låsbart lokk som er en klar forbedring fra tidligere årganger, sier hun.

 

Populær julegave

De nye Circle K-koppene er nå rullet ut i landets Circle K-stasjoner, og er tilgjengelige fra tirsdag 30. oktober. Ifølge Jeanette Amara merker stasjonene en ganske stor etterspørsel i tiden før jul.

 

– Ja, dette er jo en populær og rimelig gave til den som allerede har alt, og det er ikke til å stikke under en stol at den også fungerer som en i-siste-liten-gave. Jeg har selv gitt bort en del av disse igjennom årenes løp, smiler hun.

(Pressenytt)

 

Bildetekster:

NY KOPP. Jeanette Amara viser fram den nye Circle K-koppen for 2019. Foto: Johnny Syversen

 

TIL GLEDE OG IRRITASJON. De mange variantene av kaffeavtalekoppen til Circle K har både gledet og irritert kundene siden 2003. Foto: Circle K

 

Kontaktpersoner:

* Circle K Øyer, Eistein Raabe Hegge, mobil 95 28 86 78

* Circle K, kategoriansvarlig mat og drikke – Jeanette Amara, mobil 90 09 87 09

* Circle K, pressetalsmann Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak bilde 1.jpg 6,37 MB (5076x3160)
Bilde - vedlegg til sak diverse kopper - foto Circle K.jpg 3,56 MB (5576x3136)
Bilde - vedlegg til sak bilde 3.jpg 5,45 MB (3840x5760)
Bilde - vedlegg til sak bilde 2.jpg 6,77 MB (5760x3840)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 28.10.2018 10:56
Teknisk løsning ZEVS AS