Østre Agder har reddet 22 000 måltider
– Vi ønsker å redde det som reddes kan av mat på stasjonen. Derfor følger vi med på svingninger i stasjonstrafikken og tilpasser matproduksjonen. Likevel blir det ofte litt til overs, og da legger vi det ut på Too Good To Go, sier Carina Falkemar-Karlsen ved Circle K Grimstad.
De siste fire årene har stasjonen hennes reddet 5018 måltider gjennom appen Too Good To Go. Det er mest av alle Circle K-stasjonene i hele Agder.
I den østre delen av fylket følger så Circle K E18 Arendal med 4763 porsjoner, Circle K Risør med 4091, Circle K E18 Lillesand med 3909 og Circle K Saltrød med 3372 porsjoner overskuddsmat.
– Det virker om kundene er fornøyde med tilbudet. De fleste kommer igjen, og dét er alltid et godt tegn. Mange er opptatt av både matsvinn og gode priser, forteller Falkemar-Karlsen på Circle K Grimstad.
Tidlig ute med matredding
Johan Ingemarsson, daglig leder i Too Good To Go Norge, forteller at Circle K er en viktig brikke i kampen for å redusere matsvinnet, og for å redde mer mat både nasjonalt og regionalt.
– Circle K Norge var en av de første landsdekkende aktørene som inngikk et samarbeid med oss for å redusere matsvinn, noe vi er veldig fornøyde med. At så mye mat har blitt reddet ved stasjonene til Circle K er en god nyhet for alle parter. Å ta vare på maten er bra både for miljøet og for lommeboka, sier Ingemarsson.
I løpet av fem år har Circle K-kunder i den østre delen av Agder reddet mat tilsvarende 55 tonn CO2-ekvivalenter. Det tilsvarer karbondioksidutslippene som skjer gjennom livssyklusen til 660 mobiltelefoner.
I dag kan man redde mat ved seks stasjoner i området. I Circle K-systemet er det Circle K E18 Lillesand som har hatt ordningen lengst i området – siden mars 2017.
Vinn-vinn for kunde og klima
Nasjonalt har kunder ved Circle K Norges stasjoner reddet nesten 500 000 porsjoner overskuddsmat, ifølge Mari Singstad. Hun leder Too Good To Go-satsingen i Circle K Norge.
– Vi har hatt en fantastisk utvikling de siste fem årene, og vi redder stadig mer mat. I løpet av januar vil vi passere en halv million reddede måltider. Kundene våre skal få mye skryt for å støtte opp så helhjertet om dette initiativet, sier hun.
Singstad forteller at Too Good To Go er ett av flere tiltak selskapet og stasjonene har truffet for å kutte i matsvinnet, og at alle tjener på utfallet.
– Vi oppnår en vinn-vinn-situasjon der kundene får rimelig og god mat, stasjonene slipper å kaste produkter, mens klimaet og miljøet spares for unødige utslipp, sier hun.
Singstad er fornøyd med at Circle K-stasjonene i snitt får 4,1 i karakter av brukerne av To Good To Go-appen, på en skala fra 1 til 5.
– Med andre ord opplever de fleste kundene at de får både rikelig med mat, at det smaker godt og at betjeningen er hyggelig og effektiv. Det er sånn vi vil det skal være, sier hun.
Innholdet i en typisk forundringspose varierer, men ofte er det snakk om ferdigsmurte baguetter og søtbakst. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på rundt 120 kroner.
Bildetekster:
MATREDDERE. Elin Hansen Lofstad og Carina Falkemar-Carlsen er med på å redde tusenvis av måltider ved Circle K Grimstad. Foto: Circle K Grimstad
FORNØYD. Mari Singstad i Circle K Norge konstaterer at stasjonene i snitt får 4,1 på en karakterskala fra 1 til 5. Foto: Regine Dalen Birkeland / Circle K Norge
Kontaktpersoner:
* Circle K Grimstad, daglig leder Carina Falkemar-Karlsen, mobil 45 22 62 66
* Circle K Norge, Too Good To Go-ansvarlig Mari Singstad, mobil 92 24 61 48
* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53
1hovedbilde.jpg 895,17 kB (5480x3653)
2bilde.jpg 784,34 kB (3522x5283)