presseticker

Skip to main content

Østfold-stasjoner redder 7500 måltider fra å bli kastet

  Publisert: 12.01.2021 07:03 - av  Henning Poulsen
De siste 12 månedene har kunder ved ni Circle K-stasjoner i Østfold-distriktet kjøpt mer enn 7500 porsjoner med overskuddsmat gjennom appen Too Good To Go. Aller mest mat reddes i Sarpsborg.

– Vi er stolte av å bidra til at så mange måltider blir spist, og ikke kastet. Det er bra for miljøet og gir en god følelse, sier Jan-Eirik Wessel, butikksjef for Circle K Alvim.

 

Ingen Circle K-stasjoner i Østfold-området redder mer mat enn Sarpsborg-stasjonen. I løpet av 2020 har Circle K Alvim berget 1503 måltider med overskuddsmat.

 

Deretter følger Circle K Storebaug i Moss med 1050 porsjoner, Circle K Rakkestad med 1025 porsjoner og de to Fredrikstad-stasjonene Circle K Østsiden og Circle K Freskoveien med henholdsvis 971 og 905 porsjoner mat.

 

– Kundene synes dette er et supert tilbud, og vi har mange som ofte er innom for å hente en overraskelsespose. En god del er dessuten opptatt av miljøet og er fornøyde med å kunne bidra til å redusere matsvinn, sier Wessel.

 

Har reddet 200 000 porsjoner

Ved hjelp av den populære appen Too Good To Go har Circle K-kunder på landsbasis i løpet av en treårsperiode kjøpt 200 000 poser med overskuddsmat.

 

– Dette er en veldig hyggelig merkedag for oss. Matredding er noe alle tjener på, både kundene, stasjonene og ikke minst miljøet, sier prosjektleder Ida Ulla-Britt F. Burud i Circle K Norge.

 

Per i dag er det 115 Circle K-stasjoner over hele landet som lar kundene redde overskuddsmat gjennom appen Too Good To Go. 200 000 måltider er blitt reddet siden samarbeidet startet for tre år siden. Bare i 2020 har stasjonskundene kjøpt mer enn 85 000 forundringsposer gjennom appen.

 

Mer enn 1 million matreddere

I Norge kobler Too Good To Go 2500 butikker, bakerier, serveringssteder og energistasjoner sammen med 1,2 millioner registrerte matreddere. Circle K er blant aktørene som har reddet mest mat i Norge, ifølge daglig leder Ann-Kristin Raknes Pfründer i Too Good To Go.

 

– Sammen med appbrukerne våre gjør Circle K en kjempeinnsats for at maten de har igjen på slutten av dagen blir spist og ikke ender som svinn. Det er all grunn til å være stolt av resultatene, og jeg vil gjerne gi ekstra skryt til de iherdige og klimaengasjerte stasjonsmedarbeiderne, sier Pfründer.

 

Innholdet i en typisk forundringspose varierer, men ofte er det snakk om ferdigsmurte baguetter og bakervarer. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på mellom 100 og 140 kroner.

 

Ifølge en beregning fra Too Good To Go utgjør de 200 000 matporsjonene som er reddet gjennom Circle K en miljøbesparelse tilsvarende 100 flyreiser rundt jordkloden.

(Pressenytt)

 

I toppen på matredding i Østfold i 2020:

1. Circle K Alvim

2. Circle K Storebaug

3. Circle K Rakkestad

4. Circle K Østsiden

5. Circle K Freskoveien

 

 

Bildetekster:

FORUNDRINGSPOSER. Circle K-kunder har reddet 200 000 poser med overskuddsmat gjennom appen Too Good To Go. Her fra Circle K Rygge. Foto: Terje Borud

 

POPULÆR APP. Too Good To Go har 1,2 millioner registrerte matreddere i Norge, forteller daglig leder Ann-Kristin Raknes Pfründer. Foto: Too Good To Go

 

 

Kontaktpersoner:

* Circle K Alvim, butikksjef Jan-Eirik Wessel, mobil 97 70 88 87

* Circle K Norge, Senior Store Manager Ida Ulla-Britt F. Burud, mobil 41 45 94 62

* Circle K Norge, lojalitets- og kommunikasjonssjef Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99

* Too Good To Go, daglig leder Ann-Kristin Raknes Pfründer, mobil 95 27 70 88
* Too Good To Go, kommunikasjonsrådgiver Lene Kallum, mobil 99 10 79 00

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak 1 riks.jpg 2,93 MB (3000x2000)
Bilde - vedlegg til sak 2 riks.jpg 2,96 MB (3000x2000)
Bilde - vedlegg til sak 3 Ann-Kristin Raknes Pfrunder - foto Too Good To Go.jpg 1,60 MB (1360x2040)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 12.01.2021 07:03
Teknisk løsning ZEVS AS