presseticker

Skip to main content

Østfold reddet mer enn 2500 matporsjoner fra søppelkassen

  Publisert: 20.02.2019 07:32 - av  Henning Poulsen
I 2018 reddet kunder ved Circle K-stasjonene i Sarpsborg, Fredrikstad, Askim, Moss og Rakkestad 2567 matporsjoner fra å havne i søppelkassa. Nå ønsker selskapet å få med enda flere kunder i kampen mot matsvinn.

Det er nå litt over ett år siden Circle K Norge og Too Good To Go lanserte sin samarbeidsavtale mot matsvinn. Siden den gang har 43 996 porsjoner mat blitt reddet. Hver eneste måned hindrer stasjonskunder over hele landet at tusenvis av porsjoner med mat ender opp i søpla.

 

I Østfold har kundene til Circle K Alvim i Sarpsborg reddet 726 porsjoner med overskuddsmat, noe som er best i fylket. Deretter følger Circle K Østsiden i Fredrikstad med 547 porsjoner, Circle K Sekkelsten i Askim med 441 porsjoner, Circle K Freskoveien i Fredrikstad med 295 porsjoner og og Circle K Rakkestad med 170 porsjoner mat.

 

Mange fornøyde sarpinger

Iwona Chelminiak, som tok over Circle K Alvim på tampen av fjoråret, synes det er hyggelig at stasjonen er best i Østfold.

 

– Vi følger nøye med på appen for å se hvor mange som har kjøpt, slik at vi har posene klare når kundene kommer for å hente. Det har kommet mange hyggelige tilbakemeldinger, og kundene virker å være godt fornøyde, sier stasjonsdriveren.

 

Tilsvarer cirka 88 tonn CO2

– Nasjonalt har Circle K Norge med dette samarbeidet oppnådd et klimakutt tilsvarende om lag 88 tonn CO2. Nesten 16 000 kunder har besøkt Circle K-stasjonene for å redde mat, og vi ser av tilbakemeldingene at de aller fleste er kjempefornøyde, sier Bendik Walderhaug, rådgiver i Too Good To Go.

 

En typisk forundringspose – eller porsjon – med mat gjerne kan inneholde én ferdigsmurt bagett, tre boller og ett annet bakverk, for eksempel et skolebrød. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på mellom 100 og 140 kroner.

 

Vil doble i 2019

Prosjektleder Ida Ulla-Britt F. Burud i Circle K Norge jobber for å utvide satsingen på matredding ved landets stasjoner. I løpet av 2019 er målet hennes en dobling i antall Circle K-stasjoner som bruker Too Good To Go-appen.

 

– Å kaste mat er sløsing med ressurser og gode produkter. Ved å samarbeide med Too Good To Go, viser vi at vi tar problemet med matsvinn på alvor. Vi setter stor pris på at så mange kunder vil hjelpe oss med å redde mat som ellers ville blitt til avfall, sier hun.

 

Karmøy-stasjon redder mest mat

Aller flinkest til å redde mat er Circle K Sævelandsvik på Karmøy, der det i løpet av 2018 gikk ut hele 1919 måltider med overtidsmat gjennom appen. Deretter følger Circle K Forus i Stavanger, Circle K Kvala i Haugesund, Circle K Viken i Bergen og Circle K Olav V’s gate i Bodø, som alle berget over 1500 porsjoner i fjor.

 

– Vi fryder oss over sterke resultater mange steder i landet, og vi gleder oss til å se hvordan utviklingen går videre i 2019. Et spennende resultat av satsingen er at de stasjonene som er med på samarbeidet ikke bare kaster mindre mat, men også blir flinkere til å planlegge matproduksjonen. Dermed blir det dobbel gevinst for oss og miljøet, sier Burud.

 

Ifølge Østfoldforskning og Matvett lå det totale matsvinnet i Norge på minst 385 000 tonn spiselig mat i 2017. Dette tilsvarer om lag 73 kilo per innbygger i året.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

POPULÆRT. Too Good To Go-appen brukes av mange i Østfold, konstaterer Iwona Chelminiak ved Circle K Alvim. Foto: Circle K Alvim

 

HALV MILLION MATREDDERE. Mobilappen Too Good To Go kobler sammen butikker, spisesteder, kafeer, bakerier og energistasjoner med rundt 460 000 matreddere over hele landet. Foto: Johnny Syversen

 

FORUNDRINGSPOSE. Stasjonsdriver Bekim Istrefi på Circle K Brynseng i Oslo deler ut forundringsposer med bagetter og bakverk. Foto: Johnny Syversen

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Circle K Alvim, stasjonsdriver Iwona Chelminiak, mobil 47 84 69 28

* Too Good To Go, rådgiver Bendik Walderhaug, mobil 97 10 11 03

* Circle K Norge, Senior Store Manager Ida Ulla-Britt F. Burud, mobil 41 45 94 62

* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 20.02.2019 07:32
Teknisk løsning ZEVS AS