Nordland reddet 5000 matporsjoner fra søppelkassen
Det er nå litt over ett år siden Circle K Norge og Too Good To Go lanserte sin samarbeidsavtale mot matsvinn. Siden den gang har 43 996 porsjoner mat blitt reddet. Hver eneste måned hindrer stasjonskunder over hele landet at tusenvis av porsjoner med mat ender opp i søpla.
I Nordland har kundene til Circle K Olav V’s gate i Bodø reddet hele 1518 porsjoner med overskuddsmat, noe som er best i fylket. Deretter følger Circle K Mosjøen med 1244 porsjoner, Circle K Hunstad med 1106 porsjoner, Circle K Grubhei med 801 porsjoner og Circle K Fauske med 346 porsjoner mat.
Kun i Rogaland og Vestfold har Circle K-kunder reddet mer mat.
– Vinn-vinn for Bodø-kunder
Stasjonsdriver Mikkel Sinclair Lyngar ved Circle K Olav V’s gate kaller samarbeidet med Too Good To Go en vinn-vinn-situasjon for både stasjonen, kundene og miljøet.
– Det er omtrent umulig å aldri ha varer til overs, og det gir ingen god følelse å kaste fullt brukbar mat. Med Too Good To Go-appen unngås matkasting, våre mest bevisste kunder gjør en god handel og stasjonen får inn litt penger for produkter som ellers ville vært rent tap, sier han.
Lyngar understreker at stasjonen aldri satser på å ha igjen varer til Too Good To Go. Samtidig kan det være vanskelig å planlegge nøyaktig hvor mye ferskmat som selges i løpet av en dag, og appen er derfor med på å minke svinnet.
Tilsvarer cirka 88 tonn CO2
– Nasjonalt har Circle K Norge med dette samarbeidet oppnådd et klimakutt tilsvarende om lag 88 tonn CO2. Nesten 16 000 kunder har besøkt Circle K-stasjonene for å redde mat, og vi ser av tilbakemeldingene at de aller fleste er kjempefornøyde, sier Bendik Walderhaug, rådgiver i Too Good To Go.
En typisk forundringspose – eller porsjon – med mat gjerne kan inneholde én ferdigsmurt bagett, tre boller og ett annet bakverk, for eksempel et skolebrød. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på mellom 100 og 140 kroner.
Vil doble i 2019
Prosjektleder Ida Ulla-Britt F. Burud i Circle K Norge jobber for å utvide satsingen på matredding ved landets stasjoner. I løpet av 2019 er målet hennes en dobling i antall Circle K-stasjoner som bruker Too Good To Go-appen.
– Å kaste mat er sløsing med ressurser og gode produkter. Ved å samarbeide med Too Good To Go, viser vi at vi tar problemet med matsvinn på alvor. Vi setter stor pris på at så mange kunder vil hjelpe oss med å redde mat som ellers ville blitt til avfall, sier hun.
Karmøy-stasjon redder mest mat
Aller flinkest til å redde mat er Circle K Sævelandsvik på Karmøy, der det i løpet av 2018 gikk ut hele 1919 måltider med overtidsmat gjennom appen. Deretter følger Circle K Forus i Stavanger, Circle K Kvala i Haugesund, Circle K Viken i Bergen og Circle K Olav V’s gate i Bodø, som alle berget over 1500 porsjoner i fjor.
– Vi fryder oss over sterke resultater mange steder i landet, og vi gleder oss til å se hvordan utviklingen går videre i 2019. Et spennende resultat av satsingen er at de stasjonene som er med på samarbeidet ikke bare kaster mindre mat, men også blir flinkere til å planlegge matproduksjonen. Dermed blir det dobbel gevinst for oss og miljøet, sier Burud.
Ifølge Østfoldforskning og Matvett lå det totale matsvinnet i Norge på minst 385 000 tonn spiselig mat i 2017. Dette tilsvarer om lag 73 kilo per innbygger i året.
(Pressenytt)
Bildetekster:
POPULÆRT. Too Good To Go-appen brukes av mange i Bodø, konstaterer Mikkel Sinclair Lyngar ved Circle K Olav V’s gate. Foto: Circle K Olav V’s gate
HALV MILLION MATREDDERE. Mobilappen Too Good To Go kobler sammen butikker, spisesteder, kafeer, bakerier og energistasjoner med rundt 460 000 matreddere over hele landet. Foto: Johnny Syversen
FORUNDRINGSPOSE. Stasjonsdriver Bekim Istrefi på Circle K Brynseng i Oslo deler ut forundringsposer med bagetter og bakverk. Foto: Johnny Syversen
Kontaktpersoner:
* Circle K Olav V’s gate, stasjonsdriver Mikkel Sinclair Lyngar, mobil 90 94 45 23
* Too Good To Go, rådgiver Bendik Walderhaug, mobil 97 10 11 03
* Circle K Norge, Senior Store Manager Ida Ulla-Britt F. Burud, mobil 41 45 94 62
* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53
2 riks foto Johnny Syversen.jpg 4,25 MB (3760x2115)
1 riks foto Johnny Syversen.jpg 6,48 MB (3760x2507)