presseticker

Skip to main content

Nesten en halv million kaffefyllinger i Finnmark

  Publisert: 27.12.2015 10:05 - av  Henning Poulsen

KAFFESELGER: Stasjonsansatt Erlend ved Statoil Elvebakken viser fram det nye kaffekonseptet. Foto: Statoil Elvebakken

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

Oslo: De 11 Statoil-stasjonene i Finnmark fylte 460 000 kopper med kaffe og andre varme drikker i fjor. Og ingen steder i fylket ble det fylt så mye som på Statoil Elvebakken.

– De nye kaffemaskinene våre kverner hele bønner og bruker fersk melk i stedet for melkepulver. De har bidratt til at vi økte kaffesalget med om lag 50 prosent det siste året, forteller Bjørg Opgård ved Statoil Elvebakken.

 

Statoil Hesseng kom på andreplass i fylket, mens Statoil Karasjok havnet på tredjeplass i antall fyllinger.

 

I fjor fylte kaffetørste kunder nesten 67 000 kopper med varm drikke ved Statoil Elvebakken. – Hos oss er den typiske kaffekunden entreprenør. Det viktigste for denne kunden er at kaffemaskinen er i orden og at det går fort. Svart kaffe har alltid vært, og er, mest populært. Det virker som flere tør å prøve noe nytt etter vi fikk den nye maskinen, og cappuccino har blitt veldig populært. Den består av espresso og melk, og toppes med steamet melk, sier Anne Haugland ved Statoil Elvebakken.

 

Hun forteller at kundene synes kaffen er bedre enn før, og at de gjerne kjører omveier for å hente kaffe på Statoil Elvebakken.

 

Storsatsing på god kaffe

Jeanette Amara er kategorileder for mat og kaffe i Statoil Fuel & Retail. Hun forteller at kjeden gjennom konseptet «Simply Great Coffee» har lagt inn enorme ressurser på kaffesalg på stasjonene i Norge samt resten av Norden og Baltikum.

 

– Du skal ikke undervurdere hvor viktig det er for folk flest med den lille kaffepausen – det lille pustet i bakken. Målet vårt har derfor alltid vært å servere den aller beste kaffen du kan få langs veien. Vi ser at kaffeløftet vårt trekker veldig mange kunder til stasjonene, sier Amara.

 

400-600 ulike smaker

En sentral person bak det nye kaffekonseptet er barista Per Göran Andersson, som har fått tilnavnet «Kaffe-Pelle» av sine Statoil-kolleger. Han forteller at selskapets søken etter den perfekte kaffen har vært en lang og møysommelig reise.

 

– Det er 400 til 600 ulike smaker i kaffe, og en kopp kaffe består av 97,5 prosent vann. Da sier det seg selv at det er viktig både med rett kaffekvalitet samt at vannkvaliteten er optimal. Vi har unike oppskrifter for hvert land, basert på kaffebønner vi selv har valgt ut basert på smak og kvalitet. Vi kontrollerer maskinene inngående to ganger i året og justerer også for vannhardhet, forteller Andersson.

(Pressenytt)

 

 

FAKTABOKSER:

På kaffetoppen i Finnmark:

1. Statoil Elvebakken

2. Statoil Hesseng

3. Statoil Karasjok

4. Statoil Alta

5. Statoil Kautokeino

 

 

Bildetekster:

KAFFESELGER: Stasjonsansatt Erlend ved Statoil Elvebakken viser fram det nye kaffekonseptet. Foto: Statoil Elvebakken

 

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

 

 

Kontaktpersoner:

* Statoil Fuel & Retail, kategorisjef mat og kaffe, Jeanette Amara,

mobil 90 09 87 09, e-post jeama@statoilfuelretail.com

* Statoil Fuel & Retail, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen,

mobil 91 73 80 53, epost knusen@statoilfuelretail.com

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.12.2015 10:05
Teknisk løsning ZEVS AS