presseticker

Skip to main content

Mer enn 100 000 måltider reddet fra å bli kastet

  Publisert: 29.12.2019 09:12 - av  Henning Poulsen

HVA FIKK DU? En typisk forundringspose – eller porsjon – med mat inneholder for eksempel én ferdigsmurt bagett, tre boller og ett annet bakverk. Foto: Johnny Syversen

I løpet av drøyt to år har Circle K-kundene reddet 112 000 matporsjoner fra å bli kastet ved hjelp av en app. I 2019 har økningen vært på hele 50 prosent.

– Samarbeidet vårt med Circle K Norge har virkelig gjort matredding tilgjengelig i hele vårt langstrakte land. Det er fantastisk at det går an å inspirere lokalmiljøet til å bidra i kampen mot matsvinn, både i bykjernene og i langt mer grisgrendte strøk, sier en fornøyd Bendik Walderhaug, matredder og salgssjef i Too Good To Go.

 

I løpet av de 11 første månedene av 2019 reddet kunder ved 120 Circle K Norge-stasjoner 66 000 matporsjoner fra å havne i avfallet. Det er en økning på 50 prosent på ett år.

 

Fra Alta i nord til Farsund i sør

Walderhaug konstaterer at 120 Circle K-stasjoner fra Alta i nord til Farsund i sør for tiden bruker Too Good To Go-appen aktivt som verktøy i kampen mot matsvinn. En typisk forundringspose – eller porsjon – med mat inneholder for eksempel én ferdigsmurt bagett, tre boller og ett annet bakverk. For 39 kroner får matredderen overskuddsmat til en normal utsalgspris på mellom 100 og 140 kroner.

 

I Norge kastes mat tilsvarende hver åttende handlepose. Årlig går om lag 385 000 tonn med mat i avfallet, med en beregnet verdi på 22 milliarder kroner. Mobilappen Too Good To Go kobler sammen butikker, spisesteder, kafeer, bakerier og energistasjoner med rundt 950 000 matreddere over hele landet.

 

40 nye stasjoner er med

Prosjektleder Ida Ulla-Britt F. Burud i Circle K Norge jobber for å utvide satsingen på matredding ved landets stasjoner. Hun forteller at antall stasjoner som bruker Too Good To Go-appen har økt med om lag 40 fra i fjor.

 

– Vi jobber hver dag på mange områder med å redusere matsvinn. Å kaste mat er sløsing med ressurser og gode produkter, noe som er dårlig økonomi og skadelig for miljøet. Vi setter stor pris på at så mange kunder gjennom bruk av Too Good To Go vil hjelpe oss med å redde mat som ellers ville blitt til avfall, sier hun.

 

Redder mest i Stavanger

Aller flinkest til å redde mat er Circle K Forus i Stavanger, der kundene i løpet av de 11 første månedene av 2019 hentet 1754 måltider gjennom appen. Deretter følger Circle K Sævelandsvik på Karmøy, Circle K Kvala i Haugesund, Circle K Grubhei utenfor Mo i Rana og Circle K Grimstad på Sørlandet, som alle reddet over 1400 porsjoner.

 

Matredder Bendik Walderhaug håper enda flere Circle K Norge-stasjoner kaster seg på samarbeidsavtalen i 2020. Han understreker at stasjonene kan lære mye om egne rutiner ved å bruke appen.

 

– Dataene i appen gir en god pekepinn på hvor svinnet oppstår, slik at stasjonene kan skru til rutinene. På den måten unngår de å ha så mye overskuddsmat i utgangspunktet, sier Walderhaug.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekst:

HVA FIKK DU? En typisk forundringspose – eller porsjon – med mat inneholder for eksempel én ferdigsmurt bagett, tre boller og ett annet bakverk. Foto: Johnny Syversen

 

 

Kontaktpersoner:

* Too Good To Go, salgssjef Bendik Walderhaug, mobil 97 10 11 03

* Circle K Norge, Senior Store Manager Ida Ulla-Britt F. Burud, mobil 41 45 94 62

* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak 2 riks foto Johnny Syversen.jpg 4,25 MB (3760x2115)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 29.12.2019 09:12
Teknisk løsning ZEVS AS