presseticker

Skip to main content

DOGA-merket for design og arkitektur:

Kolonial.no får utmerkelse

  Publisert: 11.03.2021 10:09 - av  Henning Poulsen

Kolonial.no er blant 17 mottakere av DOGA-merket i år. Foto: Åsmund Holien

De har designet en kundereise som løfter dagligvarehandelens hyller inn i den digitale verden. Nå mottar Kolonial.no DOGA-merket for design og arkitektur.

Utmerkelsen deles ut torsdag 11. mars i en direktesendt prisseremoni i regi av Design og arkitektur Norge (DOGA), på doga.no fra klokken 14.

 

DOGA-merket for design og arkitektur har vært delt ut siden 1965 og er en årlig pris som gis til norske virksomheter og utøvere som utmerker seg gjennom fremragende bruk av design og arkitektur.

 

– Vi har en stolt design- og arkitekturhistorie i Norge – og det vi gjør med denne prisen er å løfte frem de aller beste. Årets vinnere har skyhøy faglig kvalitet og viser frem den imponerende nyskapingen som skjer over hele landet. Her er det virkelig mye å la seg inspirere av, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

 

I år er det i alt 17 mottakere av DOGA-merket for design og arkitektur, i tillegg til sju mottakere av DOGA-merket nykommer. Senere i ettermiddag blir det offentliggjort hvem som mottar den aller gjeveste utmerkelsen, DOGA Hedersmerket.

 

Skavlan: – Grunn til fremtidsoptimisme

Jenny Skavlan leder årets prisseremoni. Hun mener den kreativiteten og skaperkraften som årets mottakere viser, gir grunn til fremtidsoptimisme i en samtid preget av pandemi og nedstengning.

 

– Vinnerprosjektene er ikke bare nydelige, vakre og imponerende, de viser også at bærekraft ikke er en uoppnåelig drøm, men mulig å få til i praksis. Jeg som til daglig jobber med design, innovasjon og bærekraft synes det har vært utrolig inspirerende å lære om prosjektene som får DOGA-merket, sier Skavlan.

 

Tidobling på fem år

Da 10 gründere gikk sammen om å stifte Kolonial.no tilbake i 2013, var det få som hadde tro på selskapet. I dagligvarebransjen ble de sett på som en kuriositet – en modig, men ufarlig konkurrent til de etablerte kjedene. Men den lille oppkomlingen vokste seg større og større.

 

Etter to års drift lå omsetningen på 75 millioner kroner. Etter fem år hadde den økt til nær 800 millioner. Så kom koronakrisen, og plutselig satt hele Norge og bestilte matvarer på nett. Da fikk Kolonial.no virkelig betalt tilbake for den enorme innsatsen selskapet har lagt ned i å designe en kundereise som løfter dagligvarebutikkenes hyller inn i den digitale verden.

 

Modige og nytenkende

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur roser Kolonial.no for å være modige og nytenkende i kampen mot dagligvarebransjens kjemper.

 

«Kolonial.no er et svært godt eksempel på hvordan god designledelse skaper verdier. Ved å konsentrere virksomheten om kundeopplevelsen i alle ledd, står de bak en nyskapende forretningsmodell som er blitt skole for de etablerte aktørene i dagligvarebransjen,» står det i jurykjennelsen.

 

Juryen lar seg imponere av hvordan tjenesten får mange kunder til å spise sunnere, spare tid og penger og unngå unødvendige impulskjøp. Gode rutiner fører også til mindre matsvinn hos Kolonial.no.

 

Å få dagligvarer levert på døra reduserer også bilbehovet hos kundene. Kolonial.no bruker dataanalyse for å finne den mest effektive leveringsruten og har dessuten planer om å fase ut alle fossilbiler innen fem år.

 

Verktøy for verdiskaping

DOGA-merket for design og arkitektur, som tidligere het Merket for god design, og kan føre sin historie helt tilbake til 1964. I dag løfter utmerkelsen fram virksomheter som bruker design og arkitektur for å skape nytenkende, vakre og funksjonelle løsninger med positive ringvirkninger for samfunnet, planeten og økonomien.

 

Design og arkitektur Norge (DOGA) er en stiftelse under Nærings- og fiskeridepartementet og en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. DOGAs rolle er å fremme design og arkitektur som verktøy for grønn omstilling og verdiskaping i næringsliv og offentlig sektor.

(Pressenytt)

 

 

Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket for design og arkitektur her: https://doga.no/kalender/doga-merket-for-design-og-arkitektur/

 

Kontaktpersoner:

* Design og arkitektur Norge, prosjektleder Stine Fantoft Berg, mobil 95 75 20 22, sfb ætt doga dått no

 

For praktiske spørsmål:

* Pressenytt, Henning Poulsen, mobil 92 06 24 68, henning ætt pressenytt dått no

 

Bildetekst:

Kolonial.no er blant 17 mottakere av DOGA-merket i år. Foto: Åsmund Holien

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.03.2021 10:09
Teknisk løsning ZEVS AS