presseticker

Skip to main content

John er Sørlandets kaffekonge

  Publisert: 16.12.2021 06:50 - av  Henning Poulsen
De siste to årene har det gått med om lag 4,5 tonn kaffebønner på Circle K E18 Arendal. Det gjør John Fjeldsbø til Sørlandets kaffekonge.

– De mest kaffetørste er nok alle håndverkerne som kommer innom stasjonen vår. Vi ligger langs E18, og veldig mange kommer innom oss for å få seg noe varmt å drikke, sier stasjonssjef John Fjeldsbø.

 

Hele 4,5 tonn kaffebønner har blitt kvernet av kaffemaskinene på Arendal-stasjonen de siste to årene. Det er nesten 700 kilo mer enn hos den stasjonen som selger nest-mest kaffe i distriktet, Circle K Lillesand. Stasjonen i den vestre delen av fylket som selger mest kaffe, Circle K Sira i Flekkefjord, ligger til sammenligning på rundt 2,5 tonn.

 

Også Circle K Grimstad, Circle K E18 Brokelandsheia i Gjerstad og Circle K Risør er blant kjedens storselgere av det sorte gull på det østre Sørlandet.

 

Selger mange kaffeavtaler

Så hva er hemmeligheten til gjengen på Circle K E18 Arendal? Hvordan klarer de å selge så mye kaffe?

 

– Vi har vært veldig på hugget med å selge kaffeavtaler – både til privatpersoner og ikke minst på bedriftsmarkedet. Har du en slik avtale, blir det gjerne til at du svinger innom for å fylle koppen når du likevel er i nærheten, sier Fjeldsbø.

 

Nå gleder stasjonssjefen seg over den nye Koppen 2022 til Circle K. Den selger som varmt hvetebrød i tiden før jul. I november alene solgte Arendal-stasjonen nesten 1000 slike kopper til lokale bedrifter.

 

– Dette er årets julegave! Tenk å kunne glede noen med en utømmelig gave som varer hele året, sier Fjeldsbø.

 

De tre «hotteste» kaffedrikkene på Circle K E18 Arendal akkurat nå er – foruten svart kaffe – kaffe med melk og kaffe latte.

 

Fylles 23 millioner ganger i året

Hvert år siden 2003 har Circle K Norge og forløperen Statoil lansert en kopp som lar kundene fylle ubegrenset med kaffe og andre varme drikker ved om lag 270 stasjoner i Norge. De siste årene har den båret navnet «Koppen».

 

– Den har blitt vårt mest berømte produkt. Hver morgen når jeg går nedover gata på vei til jobb, ser jeg Koppen gjennom vinduet i nesten annenhver bil. Hvert år fylles den rundt 23 millioner ganger. Mange kunder fyller så ofte at de finansierer Koppen i løpet av januar, og drikker dermed gratis resten av året, sier Jeanette Amara, som er ansvarlig for Koppen i Circle K Norge.

 

Hun forteller at Koppen er blitt en populær firmagave, og at mange bedrifter gir bort graverte kopper og kopper med firmalogo til både ansatte og samarbeidspartnere.

 

Stadig mer gjenbruk

Designmessig er Koppen 2022 nokså lik 2021-modellen, bortsett fra at den kommer i nye farger. En del kunder velger derfor å kun kjøpe bare «Avtalen» og gjenbruke en tidligere modell.

 

– Stadig flere får øynene opp for gjenbruk. I fjor hadde vi en gjenbruksandel på 25 prosent, og i år går vi for 30. Enkelte kunder samler på koppene våre, og vil gjerne ha den nye modellen hvert år. Det er selvsagt lov, sier Amara.

(Pressenytt)

 

Fem på kaffetoppen på det østre Sørlandet:

1. Circle K E18 Arendal

2. Circle K Lillesand

3. Circle K Grimstad

4. Circle K E18 Brokelandsheia

5. Circle K Risør

 

 

Bildetekster:

NY KOPP. Kaffekongen John Fjeldsbø viser fram Koppen 2022, en kopp som eieren kan fylle ubegrenset med varm drikke gjennom hele neste år. Foto: Circle K E18 Arendal

 

VELKJENT. Jeanette Amara forteller at Koppen har blitt det mest kjente produktet til Circle K. Foto: Johnny Syversen

 

NY DESIGN. De nye Koppen-modellene for 2022. Foto: Circle K Norge

 

Kontaktpersoner:

* Circle K E18 Arendal, stasjonssjef John Fjeldsbø, mobil 90 78 56 49

* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.12.2021 06:50
Teknisk løsning ZEVS AS