presseticker

Skip to main content

Hordaland-stasjoner redder 4000 måltider fra å bli kastet

  Publisert: 12.01.2021 07:27 - av  Henning Poulsen
De siste 12 månedene har kunder ved ni Circle K-stasjoner i Hordaland-distriktet kjøpt om lag 4000 porsjoner med overskuddsmat gjennom appen Too Good To Go. Aller mest mat reddes på Stord.

– Ofte blir overraskelsesposene solgt med én gang vi legger dem ut, så det er tydelig at kundene sitter og venter på dette. Dette tyder jo på at de synes vi tilbyr spennende innhold i Too Good To Go-posene. I tillegg er jo dette bra for miljøet, sier Mai Britt Hellesund, daglig leder for Circle K Leirvik.

 

Ingen Circle K-stasjoner i Hordaland-området redder mer mat enn Stord-stasjonen. I løpet av 2020 har Circle K Leirvik berget 1101 måltider med overskuddsmat. Deretter følger Bergen-stasjonene Circle K Viken og Circle K Ulset med henholdsvis 1001 og 973 porsjoner, og Circle K Fjell med 578 porsjoner mat.

 

– Det er veldig kjekt at kundene er opptatte av å redde mat. Dét er vi også, sier Hellesund.

 

Har reddet 200 000 porsjoner

Ved hjelp av den populære appen Too Good To Go har Circle K-kunder på landsbasis i løpet av en treårsperiode kjøpt 200 000 poser med overskuddsmat.

 

– Dette er en veldig hyggelig merkedag for oss. Matredding er noe alle tjener på, både kundene, stasjonene og ikke minst miljøet, sier prosjektleder Ida Ulla-Britt F. Burud i Circle K Norge.

 

Per i dag er det 115 Circle K-stasjoner over hele landet som lar kundene redde overskuddsmat gjennom appen Too Good To Go. 200 000 måltider er blitt reddet siden samarbeidet startet for tre år siden. Bare i 2020 har stasjonskundene kjøpt mer enn 85 000 forundringsposer gjennom appen.

 

Mer enn 1 million matreddere

I Norge kobler Too Good To Go 2500 butikker, bakerier, serveringssteder og energistasjoner sammen med 1,2 millioner registrerte matreddere. Circle K er blant aktørene som har reddet mest mat i Norge, ifølge daglig leder Ann-Kristin Raknes Pfründer i Too Good To Go.

 

– Sammen med appbrukerne våre gjør Circle K en kjempeinnsats for at maten de har igjen på slutten av dagen blir spist og ikke ender som svinn. Det er all grunn til å være stolt av resultatene, og jeg vil gjerne gi ekstra skryt til de iherdige og klimaengasjerte stasjonsmedarbeiderne, sier Pfründer.

 

Innholdet i en typisk forundringspose varierer, men ofte er det snakk om ferdigsmurte baguetter og bakervarer. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på mellom 100 og 140 kroner.

 

Ifølge en beregning fra Too Good To Go utgjør de 200 000 matporsjonene som er reddet gjennom Circle K en miljøbesparelse tilsvarende 100 flyreiser rundt jordkloden.

(Pressenytt)

 

I toppen på matredding i Hordaland i 2020:

1. Circle K Leirvik

2. Circle K Viken

3. Circle K Ulset

4. Circle K Fjell

5. Circle K Nesttun

 

 

Bildetekster:

MATREDDER. Jannike Sekse på Circle K Leirvik redder mye mat gjennom Too Good To Go. Foto: Circle K Leivik

 

FORUNDRINGSPOSER. Circle K-kunder har reddet 200 000 poser med overskuddsmat gjennom appen Too Good To Go. Foto: Terje Borud

 

POPULÆR APP. Too Good To Go har 1,2 millioner registrerte matreddere i Norge, forteller daglig leder Ann-Kristin Raknes Pfründer. Foto: Too Good To Go

 

 

Kontaktpersoner:

* Circle K Leirvik, daglig leder Mai Britt Hellesund, mobil 90 73 29 77

* Circle K Norge, Senior Store Manager Ida Ulla-Britt F. Burud, mobil 41 45 94 62

* Circle K Norge, lojalitets- og kommunikasjonssjef Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99

* Too Good To Go, daglig leder Ann-Kristin Raknes Pfründer, mobil 95 27 70 88
* Too Good To Go, kommunikasjonsrådgiver Lene Kallum, mobil 99 10 79 00

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Circle K Leirvik.jpg 4,24 MB (3024x4032)
Bilde - vedlegg til sak 1 riks.jpg 2,93 MB (3000x2000)
Bilde - vedlegg til sak 3 Ann-Kristin Raknes Pfrunder - foto Too Good To Go.jpg 1,60 MB (1360x2040)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 12.01.2021 07:27
Teknisk løsning ZEVS AS