Her er Sogn og Fjordanes kaffekonger
– En typisk kaffikunde hos oss er hverdagshelten som står på fra tidlig om morgen til langt utpå kvelden. De kommer til oss fordi vi er kjent for å ha god kaffi, og i tillegg får de alt fra ferske bakevarer og baguetter til skikkelig husmannskost som kjøttkaker og raspekaker, sier stasjonssjef Ola Fugle.
Hele 2,6 tonn kaffebønner har blitt kvernet av kaffemaskinene på Sunnfjord-stasjonen de siste to årene. Det er nesten 250 kilo mer enn hos den stasjonen som selger nest-mest kaffe i distriktet, Circle K Florø.
Selger mye kakao og cappuccino
Så hva er hemmeligheten til gjengen på Circle K Skei? Hvordan klarer de å selge så mye kaffe?
– Det handler nok om at det er enkelt og effektivt for kundene å få seg en kopp skikkelig kvalitetskaffi og noe godt å bite i. Stasjonen ligger godt tilgjengelig og det er enkelt å stoppe, sier Fugle.
De tre «hotteste» kaffedrikkene på Circle K Skei akkurat nå er – foruten svart kaffe – kakao og cappuccino.
Nå gleder stasjonssjefen seg over den nye Koppen 2022 til Circle K. Den selger som varmt hvetebrød i hele desember.
– Dette er årets julegave! Tenk å kunne glede noen med en utømmelig gave som varer hele året, sier Fugle.
Fylles 23 millioner ganger i året
Hvert år siden 2003 har Circle K Norge og forløperen Statoil lansert en kopp som lar kundene fylle ubegrenset med kaffe og andre varme drikker ved om lag 270 stasjoner i Norge. De siste årene har den båret navnet «Koppen».
– Den har blitt vårt mest berømte produkt. Hver morgen når jeg går nedover gata på vei til jobb, ser jeg Koppen gjennom vinduet i nesten annenhver bil. Hvert år fylles den rundt 23 millioner ganger. Mange kunder fyller så ofte at de finansierer Koppen i løpet av januar, og drikker dermed gratis resten av året, sier Jeanette Amara, som er ansvarlig for Koppen i Circle K Norge.
Hun forteller at Koppen er blitt en populær firmagave, og at mange bedrifter gir bort graverte kopper og kopper med firmalogo til både ansatte og samarbeidspartnere.
Stadig mer gjenbruk
Designmessig er Koppen 2022 nokså lik 2021-modellen, bortsett fra at den kommer i nye farger. En del kunder velger derfor å kun kjøpe bare «Avtalen» og gjenbruke en tidligere modell.
– Stadig flere får øynene opp for gjenbruk. I fjor hadde vi en gjenbruksandel på 25 prosent, og i år går vi for 30. Enkelte kunder samler på koppene våre, og vil gjerne ha den nye modellen hvert år. Det er selvsagt lov, sier Amara.
(Pressenytt)
Fem på kaffetoppen i gamle Sogn og Fjordane:
1. Circle K Skei
2. Circle K Florø
3. Circle K Sogndal
4. Circle K Førde
5. Circle K Eid
Bildetekster:
VELKJENT. Jeanette Amara forteller at Koppen har blitt det mest kjente produktet til Circle K. Foto: Johnny Syversen
NYTT DESIGN. De nye Koppen-modellene for 2022. Foto: Circle K Norge
Kontaktpersoner:
* Circle K Skei, stasjonssjef Ola Fugle, mobil 95 81 88 86
* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53
3 Fire_Circle_K_kopper_samlet.jpg 2,21 MB (3408x1483)