presseticker

Skip to main content

Her er Sogn og Fjordanes kaffekonger

  Publisert: 16.12.2021 06:50 - av  Henning Poulsen
De siste to årene har det gått med 2,6 tonn kaffebønner på Circle K Skei i Sunnfjord. Det gjør stasjonen til Sogn og Fjordanes ukronede kaffekonge.

– En typisk kaffikunde hos oss er hverdagshelten som står på fra tidlig om morgen til langt utpå kvelden. De kommer til oss fordi vi er kjent for å ha god kaffi, og i tillegg får de alt fra ferske bakevarer og baguetter til skikkelig husmannskost som kjøttkaker og raspekaker, sier stasjonssjef Ola Fugle.

 

Hele 2,6 tonn kaffebønner har blitt kvernet av kaffemaskinene på Sunnfjord-stasjonen de siste to årene. Det er nesten 250 kilo mer enn hos den stasjonen som selger nest-mest kaffe i distriktet, Circle K Florø.

 

Selger mye kakao og cappuccino

Så hva er hemmeligheten til gjengen på Circle K Skei? Hvordan klarer de å selge så mye kaffe?

 

– Det handler nok om at det er enkelt og effektivt for kundene å få seg en kopp skikkelig kvalitetskaffi og noe godt å bite i. Stasjonen ligger godt tilgjengelig og det er enkelt å stoppe, sier Fugle.

 

De tre «hotteste» kaffedrikkene på Circle K Skei akkurat nå er – foruten svart kaffe – kakao og cappuccino.

 

Nå gleder stasjonssjefen seg over den nye Koppen 2022 til Circle K. Den selger som varmt hvetebrød i hele desember.

 

– Dette er årets julegave! Tenk å kunne glede noen med en utømmelig gave som varer hele året, sier Fugle.

 

Fylles 23 millioner ganger i året

Hvert år siden 2003 har Circle K Norge og forløperen Statoil lansert en kopp som lar kundene fylle ubegrenset med kaffe og andre varme drikker ved om lag 270 stasjoner i Norge. De siste årene har den båret navnet «Koppen».

 

– Den har blitt vårt mest berømte produkt. Hver morgen når jeg går nedover gata på vei til jobb, ser jeg Koppen gjennom vinduet i nesten annenhver bil. Hvert år fylles den rundt 23 millioner ganger. Mange kunder fyller så ofte at de finansierer Koppen i løpet av januar, og drikker dermed gratis resten av året, sier Jeanette Amara, som er ansvarlig for Koppen i Circle K Norge.

 

Hun forteller at Koppen er blitt en populær firmagave, og at mange bedrifter gir bort graverte kopper og kopper med firmalogo til både ansatte og samarbeidspartnere.

 

Stadig mer gjenbruk

Designmessig er Koppen 2022 nokså lik 2021-modellen, bortsett fra at den kommer i nye farger. En del kunder velger derfor å kun kjøpe bare «Avtalen» og gjenbruke en tidligere modell.

 

– Stadig flere får øynene opp for gjenbruk. I fjor hadde vi en gjenbruksandel på 25 prosent, og i år går vi for 30. Enkelte kunder samler på koppene våre, og vil gjerne ha den nye modellen hvert år. Det er selvsagt lov, sier Amara.

(Pressenytt)

 

Fem på kaffetoppen i gamle Sogn og Fjordane:

1. Circle K Skei

2. Circle K Florø

3. Circle K Sogndal

4. Circle K Førde

5. Circle K Eid

 

 

Bildetekster:

 

VELKJENT. Jeanette Amara forteller at Koppen har blitt det mest kjente produktet til Circle K. Foto: Johnny Syversen

 

NYTT DESIGN. De nye Koppen-modellene for 2022. Foto: Circle K Norge

 

Kontaktpersoner:

* Circle K Skei, stasjonssjef Ola Fugle, mobil 95 81 88 86

* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.12.2021 06:50
Teknisk løsning ZEVS AS