presseticker

Skip to main content

Har reddet én million måltider i Norge

  Publisert: 09.10.2025 07:00 - av  Henning Poulsen

REDDER MAT. Munawar Sultan Kiani, daglig leder ved Circle K Bjerke, og Mari Singstad, prosjektleder for Too Good To Go-samarbeidet i Circle K Norge, viser fram en forundringspose. Foto: Terje Borud

EN MILLION. Circle K har nå reddet én million porsjoner med overskuddsmat fra sine stasjoner i Norge. Foto: Terje Borud

Kunder ved Circle K-stasjoner i Norge har forhindret at én million måltider havnet i avfallet. Det tilsvarer nesten 55 000 bilturer mellom Oslo og Bergen, ifølge matreddingsaktøren Too Good To Go.

Forundringspose nummer én million ble reddet ved Circle K Økern i Oslo denne uken. Ifølge beregninger fra Too Good To Go har innsatsen reddet 1000 tonn mat fra å havne i søpla. Dermed har selskapet unngått unødvendig utslipp tilsvarende 2700 tonn CO2e-ekvivalenter.

 

Denne mengden utslipp tilsvarer å dyrke nesten 6000 tonn poteter – eller ta 7000 flyreiser mellom Oslo og London.

 

En av de første

– Én million reddede forundringsposer er en stor milepæl, forteller Ken Vanhoegaerden, daglig leder i Too Good To Go Norge og legger til;

 

– Den første forundringsposen fra Circle K ble reddet i 2017, noe som plasserer dem blant de første større bedriftene på appen. Siden den gang har de gjort en enorm innsats for å fortsette å redusere matsvinnet sitt.

 

I Norge kastes det hvert år mer enn 450 000 tonn spiselig mat, ifølge Matvett. Det tilsvarer 85 kilo per innbygger. Om lag halvparten skjer i husholdningene, mens én prosent av matsvinnet stammer fra kiosker og bensinstasjoner.

 

– Hver dag serverer vi mer enn 40 000 måltider ved våre stasjoner i Norge. Matsvinn er en nasjonal og global utfordring, og selv om vi står for en mindre del av det totale matsvinnet, er det viktig for oss å bidra til å redusere det mest mulig. Samarbeidet med Too Good To Go har gjort oss enda mer skjerpet, sier Mari Singstad, leder for samarbeidet med Too Good To Go i Circle K Norge.

 

Stavanger på topp

Circle K Forus i Stavanger er stasjonen som til nå har reddet flest forundringsposer: 16 028. Stasjonsleder Torbjørn Michaelsen forteller at gode rutiner er avgjørende.

 

– Vi har en plan for alt vi lager, og følger nøye med på datoene. Når maten nærmer seg fristen, legges den ut i Too Good To Go-appen. Vi er nøye med kvalitet, og bare mat som holder en god standard havner i posen, sier han.

 

Circle K var tidlig ute med å teste Too Good To Go i Norge, i 2017. Siden den gang har samarbeidet blitt rullet ut i andre land i Circle K-systemet. Til sammen har selskapet nå reddet mer enn 2,5 millioner forundringsposer globalt gjennom partnerskapet.

(Pressenytt)

 

 

 

Bildetekster:

REDDER MAT. Munawar Sultan Kiani, daglig leder ved Circle K Bjerke, og Mari Singstad, prosjektleder for Too Good To Go-samarbeidet i Circle K Norge, viser fram en forundringspose. Foto: Terje Borud

 

EN MILLION. Circle K har nå reddet én million porsjoner med overskuddsmat fra sine stasjoner i Norge. Foto: Terje Borud

 

 

Kontaktpersoner:

* Circle K Norge, leder for kommunikasjon og bærekraft Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99

* Too Good To Go, pressesjef Linda Almstedt, presse@toogoodtogo.no

FAKTABOKSER

2700 tonn CO2-ekvivalenter tilsvarer blant annet å:

* Lade en smarttelefon 588 788 011 ganger

* Produsere 15 561 960 kilo bananer

* Ha på en stekeovn i 3 395 372 timer

* Dyrke 5 869 565 kilo poteter

(Kilde: Mérieux Nutrisciences | Blonk, 2024)

 

Disse Circle K-stasjonene har reddet mest mat i Norge:

Circle K Forus, 16 028 måltider

Circle K Ålgård, 14 658 måltider

Circle K Sævelandsvik, 14 523 måltider

Circle K Rundtom, 13 446 måltider

Circle K Volda, 13 116 måltider

Circle K Grubhei, 12 932 måltider

Circle K Klepp, 12 231 måltider

Circle K Leirvik, 12 053 måltider

Circle K Kvala, 11 836 måltider

Circle K Alvim, 11 571 måltider

(Kilde: Too Good To Go)


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 09.10.2025 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS