Har reddet 70 238 måltider langs Akershus’ veier – Asker på topp

REDDER MAT. Munawar Sultan Kiani, daglig leder ved Circle K Bjerke, og Mari Singstad, prosjektleder for Too Good To Go-samarbeidet i Circle K Norge, viser fram en forundringspose. Foto: Terje Borud
– Dette har blitt en god vane både for oss og kundene. De ansatte på stasjonen følger veldig opp – de synes det er stas å slippe å kaste mat. Og kundene er kjempefornøyde. Vi får mye ros, sier Irene Bjørstad Karlsen, stasjonsleder ved Circle K Asker.
Siden stasjonen hennes begynte å bruke matreddingsappen Too Good To Go i 2019 har 6490 forundringsposer blitt solgt til sterkt redusert pris. Det er mest blant Circle K-stasjonene i hele Akershus.
Deretter følger Lillestrøm-stasjonene Circle K Fetsund og Circle K Kjeller med henholdsvis 6022 og 5922 poser, Circle K Hervakrysset i Ullensaker med 5697 poser, Circle K Ski med 5580 poser og Circle K Vestby med 5118 forundringsposer.
Én million måltider
På landsbasis har Circle K nettopp passert én million forundringsposer. Ifølge beregninger fra Too Good To Go har innsatsen reddet 1000 tonn mat fra å havne i søpla. Dermed har selskapet unngått unødvendig utslipp tilsvarende 2700 tonn CO2e-ekvivalenter.
Denne mengden utslipp tilsvarer å dyrke nesten 6000 tonn poteter – eller ta 7000 flyreiser mellom Oslo og London.
En av de første
– Én million reddede forundringsposer er en stor milepæl, forteller Ken Vanhoegaerden, daglig leder i Too Good To Go Norge og legger til;
– Den første forundringsposen fra Circle K ble reddet i 2017, noe som plasserer dem blant de første større bedriftene på appen. Siden den gang har de gjort en enorm innsats for å fortsette å redusere matsvinnet sitt.
Inspirert av den norske suksessen har samarbeidet blitt rullet ut i andre land i Circle K-systemet. Til sammen har selskapet nå reddet mer enn 2,5 millioner forundringsposer globalt gjennom partnerskapet.
Kaster 85 kilo mat per innbygger
I Norge kastes det hvert år mer enn 450 000 tonn spiselig mat, ifølge Matvett. Det tilsvarer 85 kilo per innbygger. Om lag halvparten skjer i husholdningene, mens én prosent av matsvinnet stammer fra kiosker og bensinstasjoner.
– Hver dag serverer vi mer enn 40 000 måltider ved våre stasjoner i Norge. Matsvinn er en nasjonal og global utfordring, og selv om vi står for en mindre del av det totale matsvinnet, er det viktig for oss å bidra til å redusere det mest mulig. Samarbeidet med Too Good To Go har gjort oss enda mer skjerpet, sier Mari Singstad, leder for samarbeidet med Too Good To Go i Circle K Norge.
(Pressenytt)
Bildetekster:
REDDER MAT. Munawar Sultan Kiani, daglig leder ved Circle K Bjerke, og Mari Singstad, prosjektleder for Too Good To Go-samarbeidet i Circle K Norge, viser fram en forundringspose. Foto: Terje Borud
EN MILLION. Circle K har nå reddet én million porsjoner med overskuddsmat fra sine stasjoner i Norge. Foto: Terje Borud
Kontaktpersoner:
* Circle K Asker, stasjonsleder Irene Bjørstad Karlsen, mobil 90 41 75 20
* Circle K Norge, leder for kommunikasjon og bærekraft Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99
* Too Good To Go, pressesjef Linda Almstedt, presse@toogoodtogo.no
2700 tonn CO2-ekvivalenter tilsvarer blant annet å:
* Lade en smarttelefon 588 788 011 ganger
* Produsere 15 561 960 kilo bananer
* Ha på en stekeovn i 3 395 372 timer
* Dyrke 5 869 565 kilo poteter
(Kilde: Mérieux Nutrisciences | Blonk, 2024)



