Hammerfestinger får mest kaffe for pengene i Finnmark
I løpet av ett år har folk kjøpt om lag 8000 kaffeavtaler, populært kalt «Koppen», på Circle K-stasjoner i Finnmark. Disse kan fylle koppen med så mye varm drikke de ønsker på selskapets stasjoner hele året. Og ingen får mer igjen for pengene enn kundene ved Circle K Rypefjord.
– Stasjonen vår ligger på eneste utfartsvei fra Hammerfest. Mange benytter sjansen til å fylle opp koppen før de kjører til hytte eller andre steder. I tillegg har vi mye håndverkere og andre bedriftskunder innom. Vi er et naturlig stopp når folk skal røre seg ut av Hammerfest, sier Vemund Karlstad ved Circle K Rypefjord.
I snitt ble hver kaffeavtale brukt nesten 60 ganger ved stasjonen hans. Det er mest i Finnmark.
Karlstad legger til at kundene er varierte i sine preferanser når de skal ha noe varmt og godt i koppen, men at lokalbefolkningen likevel har én klar favoritt.
– Det går mye i svart kaffe, men en del kunder velger også cappuccino og kakao, avslører han.
330 000 fyllinger i Finnmark
Også kunder ved Circle Karasjok, Circle K Lakselv og Circle K Kautokeino er ivrige brukere av Koppen og kaffeavtalen, ifølge utregningene til Jeanette Amara, som er selskapets kategorileder for mat og kaffe.
– Koppen har blitt vårt mest berømte produkt. I fjor ble kaffeavtalen brukt om lag 330 000 ganger i Finnmark. Mange kunder fyller så ofte at de finansierer Koppen i løpet av januar, og dermed drikker på vår regning resten av året, sier Amara.
Kvernene går varme i Alta
Årlig kverner Circle K-stasjoner i Finnmark cirka fire tonn med kaffebønner. I tillegg kommer annen varm drikke, som kakao. Aller mest kaffe går med på stasjonen Circle K Alta, etterfulgt av Circle K Elvebakken i Alta og Circle K Hesseng utenfor Kirkenes.
– Vi legger vår ære og kjærlighet i å ha topp kvalitet på kaffen og kaffemaskinene og ikke minst god kunnskap og service slik at våre kunder skal få akkurat den kaffen de liker best når de er på veien, sier Amara.
Gjenbruker mest i Hammerfest
Nå har Circle K lansert «Koppen 2024». Den kommer i to størrelser, standard og premium, og i en rekke farger. Men – kundene kan også gjenbruke sine gamle kopper, dersom de foretrekker det.
– Vi heier på gjenbruk! Dette er rimeligere for kunden og enda bedre for miljøet. Enkelte kunder samler på koppene våre, og vil gjerne ha den nye modellen hvert år. Det er selvsagt lov, samtidig som de som gjenbruker koppen de allerede har får en lavere pris, sier Amara.
Det er ikke bare på økonomi at Hammerfest-folket rager høyt. De er også best på gjenbruk, ifølge tallene. På Circle K Rypefjord gjenbrukes 27 prosent av de fysiske koppene når kundene fornyer kaffeavtalen, noe som er høyest i Finnmark. På Circle K Lakselv, Circle K Karasjok og Circle K Hesseng ligger gjenbruksandelen på 23 prosent.
Populær firmagave og dugnadsinntekt
Jeanette Amara forteller at Koppen er en populær firmagave.
– Særlig populært er det da med graverte kopper og kopper med firmalogo. Disse gis bort til både ansatte og samarbeidspartnere, sier Amara.
Circle K Norge tilbyr også en egen «dugnadskopp» som gir en kjærkommen inntekt til foreninger og idrettslag.
(Pressenytt)
Bildetekster:
ØKONOMISKE I RYPEFJORD. Vemund Karlstad viser fram grunnen til at mange i Hammerfest er innom stasjonen hans daglig. Med Koppen drikker man så mye kaffe og andre varme drikker man vil i løpet av året. Foto: Circle K Rypefjord
POPULÆR KOPP. Jeanette Amara (t.v.) forteller at «Koppen» fylles om lag 16 millioner ganger årlig på landsbasis. Her med Trine Lill Tverfjell Isaksen, daglig leder på Circle K Bjerke i Oslo. Foto: Terje Borud
Kontaktperson:
* Circle K Rypefjord, daglig leder Vemund Karlstad, mobil 99 10 01 73
* Circle K Norge, leder for Lojalitet og Kommunikasjon - Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99
TBF_4797 Jeanette Amara og Trine Lill Tverfjell Isaksen - Circle K Bjerke - foto Terje Borud.jpg 1,83 MB (4000x2667)
TBF_4719 Jeanette Amara - Circle K Bjerke - foto Terje Borud.jpg 1,76 MB (4000x2667)