Eivind er kaffekongen av Møre og Romsdal
– Det skal ikke så mye til for å få en god start på dagen. For mange holder det med en oppkvikkende kopp kaffe av god kvalitet. Det får folk hos oss, sier stasjonssjef Eivind Tomren Ullaland.
Nesten 4,3 tonn kaffebønner har blitt kvernet av kaffemaskinene på Ålesund-stasjonen de siste to årene. Det er rundt 600 kilo mer enn hos den stasjonen som selger nest-mest kaffe i regionen, Circle K Digerneset.
Også Circle K Åndalsnes, Circle K Volda, Circle K Ørsta og Circle K Sunndalsøra er blant kjedens storselgere av det sorte gull.
Ullaland forteller at håndverkere er de mest kaffetørste kundene, men at det også kommer inn mye folk som jobber i nærheten av stasjonen – samt en del selgere som er på veien.
Må være fersk
Så hva er hemmeligheten til gjengen på Circle K Moa? Hvordan klarer de å selge så mye kaffe?
– Det er veldig enkelt: Kaffen må være nytraktet, og den må være tilgjengelig hele døgnet, sier stasjonssjefen.
De tre «hotteste» kaffedrikkene på Circle K Moa akkurat nå er svart kaffe fra filtermaskin, svart nykvernet kaffe og kakao
Nå gleder Ullaland seg over den nye Koppen 2022 til Circle K. Den selger som varmt hvetebrød i hele desember.
– Dette er årets julegave! Tenk å kunne glede noen med en utømmelig gave som varer hele året, sier han.
Fylles 23 millioner ganger i året
Hvert år siden 2003 har Circle K Norge og forløperen Statoil lansert en kopp som lar kundene fylle ubegrenset med kaffe og andre varme drikker ved om lag 270 stasjoner i Norge. De siste årene har den båret navnet «Koppen».
– Den har blitt vårt mest berømte produkt. Hver morgen når jeg går nedover gata på vei til jobb, ser jeg Koppen gjennom vinduet i nesten annenhver bil. Hvert år fylles den rundt 23 millioner ganger. Mange kunder fyller så ofte at de finansierer Koppen i løpet av januar, og drikker dermed gratis resten av året, sier Jeanette Amara, som er ansvarlig for Koppen i Circle K Norge.
Hun forteller at Koppen er blitt en populær firmagave, og at mange bedrifter gir bort graverte kopper og kopper med firmalogo til både ansatte og samarbeidspartnere.
Stadig mer gjenbruk
Designmessig er Koppen 2022 nokså lik 2021-modellen, bortsett fra at den kommer i nye farger. En del kunder velger derfor å kun kjøpe bare «Avtalen» og gjenbruke en tidligere modell.
– Stadig flere får øynene opp for gjenbruk. I fjor hadde vi en gjenbruksandel på 25 prosent, og i år går vi for 30. Enkelte kunder samler på koppene våre, og vil gjerne ha den nye modellen hvert år. Det er selvsagt lov, sier Amara.
(Pressenytt)
Fem på kaffetoppen i Møre og Romsdal:
1. Circle K Moa
2. Circle K Digerneset
3. Circle K Åndalsnes
4. Circle K Volda
5. Circle K Ørsta
Bildetekster:
NY KOPP. Kaffekongen Eivind Tomren Ullaland viser fram Koppen 2022, en kopp som eieren kan fylle ubegrenset med varm drikke gjennom hele neste år. Foto: Circle K Moa
VELKJENT. Jeanette Amara forteller at Koppen har blitt det mest kjente produktet til Circle K. Foto: Johnny Syversen
NY DESIGN. De nye Koppen-modellene for 2022. Foto: Circle K Norge
Kontaktpersoner:
* Circle K Moa, stasjonssjef Eivind Tomren Ullaland, mobil 99 46 59 20
* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53
2 Jeanette Amara - Koppen - foto Johnny Syversen.jpg 2,91 MB (4360x2927)
3 Fire_Circle_K_kopper_samlet.jpg 2,21 MB (3408x1483)