Design som skjerper appetitten
Utmerkelsene blir delt ut onsdag 2. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk Designråd.
Arcus: Radikal vodkadesign
Arcus er landets største leverandør av brennevin, men opplevde at en gammel sliter i vodkaporteføljen, Dobra, var på vei ned. I stedet for å redesigne og relansere den gamle merkevaren ble det besluttet å utvikle et helt nytt og annerledes vodkamerke. Resultatet setter en helt ny standard for hvordan en vodkaflaske kan se ut.
– Vi er ledende på vodka i Norge, men ikke alle merkevarene viser like positiv utvikling over tid. Vi ønsket å gjøre noe radikalt med ett av dem for å treffe helt nye forbrukere, sier Gaute Sandal, markedsdirektør for brennevinssegmentet i Arcus.
Designbyrået Anti ble koblet inn. Sammen med Arcus brøt de med den tradisjonelle ornamentikkidentiteten som preger vodkasjangeren. – Vi jobber som oftest evolusjonært med design, men på akkurat dette prosjektet tillot vi oss å tenke mer visjonært. Anti har vært proaktive, nytenkende og har utfordret oss på en positiv måte gjennom hele prosjektet. Det har vært en glede å jobbe med dem, forklarer Sandal.
Blanke dråper, sort flaske
Resultatet er Black, et merke som med sin mørke flaske skiller seg tydelig ut både i hyllene til Vinmonopolet og bak bardisken i utelivet. Designen er silketrykket i hvitt på flasken i 12 omganger. Siden lanseringen i fjor sommer har Black blitt et populært og eksklusivt vodkamerke i utelivsbransjen.
Sandal legger til at design er svært viktig for Arcus på grunn av forbudet mot alkoholreklame i Norge, Sverige og Finland. – Dermed blir design en av svært få muligheter til å kommunisere med forbruker. En god design må få produktet til å vekke oppmerksomhet, samtidig som den må formidle den historien og de merkevareverdiene som vi ønsker at forbruker skal oppleve, sier brennevinssjefen.
Masalamagic: Indisk matdrøm
Drømmen da Masalamagic ble startet for 10 år siden var å lære nordmenn å lage ekte indisk mat. Etter hvert ble drømmen truet av ukurant emballasje, og kundene gikk forbi. Et solid designløft gjør at den indiske matmisjoneringen nå kan fortsette med uforminsket styrke.
– Kundene fortalte oss at de syntes smaken var autentisk og ekte indisk, men vi opplevde store utfordringer med synlighet i butikk, forteller gründer Niru Kumra.
Gjennom rådgivingsselskapet Connect Norge kom hun i kontakt med byrået LOS&CO, som kastet seg inn i prosjektet med fynd og klem. Designarbeidet ble forankret helt opp på styrenivå, og til slutt klarte designlaget til Kristine Lillevik å utvikle en design alle parter var fornøyde med.
Magisk design
– Det var en kamp å få alt klart til lansering. Designen skulle bestemmes og ferdigstilles, sendes til India, bli trykket og deretter sendt tilbake. Noen lange netter ble det, men vi klarte det, sier Kumra.
Resultatet er en design som skiller seg radikalt fra både konkurrenter og den gamle emballasjedesignen. Emballasjen formidler informasjon om indisk mat på en troverdig og elegant måte. Fargekoding brukes for å skille mellom de ulike produktene i serien. Ifølge designjuryen er emballasjedesignen ”magisk og eksotisk, men også moderne og nordisk” og ”så elegant at du kan ha det stående på kjøkkenbenken.”
– Nå har vi en design som bygger opp under visjonen vår – ”Indisk mat på norske fat”. Den gir oss mer troverdighet og gjør at vi skiller oss ut i en kategori der konkurransen er tøff, sier Niru Kumra.
BAMA Storkjøkken: Setter råvarene i sentrum
BAMA Storkjøkken er ledende innen salg av frukt og grønt til storkjøkkenmarkedet i Norge, men slet med en sprikende identitet. En ærlig og røff ny profil både løfter fram nøkkelpersoner og setter råvarene i sentrum.
– Mye ad hoc-jobbing bidro til at det ikke lå en helhetlig tankegang bak uttykket vårt. Materiellet vårt var laget i ulike stiler og budskapet var ikke tilpasset de forskjellige målgruppene våre, forteller marketingsjef Ingebjørg Hjortdahl.
Designbyrået Mission ble koblet inn. De utviklet en helt ny visuell profil der produktene får spille hovedrollen. Vakre, ærlige bilder av frukt og grønnsaker suppleres med korte tekster og enkel grafikk. Også de 10 toppkokkene i BAMA Culinary Team løftes fram, gjerne i leken interaksjon med råvarene.
Mer enn bare en tomat
BAMA Storkjøkken ønsket også å heve kompetansenivået hos kundene. I den nye løsningen satses det spesielt på kategorisering av råvarene, inspirert av vinverden. En tomat er ikke bare en tomat, men derimot én av 30 ulike tomattyper, alle med ulik smak, utseende og bruksområde.
– Vi ønsker ikke bare å være en leverandør, men også en strategisk samarbeidspartner. Derfor jobber vi mye med konseptutvikling sammen med kundene våre, og her spiller design en vesentlig rolle. Vi spiser tross alt med øynene, og den nye profilen vår bygger på nettopp den erkjennelsen, sier Hjortdahl.
Siden den nye profilen ble lansert i 2012 har råvarehuset hatt en formidabel utvikling. I spesialkategorien for tomat har veksten vært på hele 26 prosent.
Årets store design- og innovasjonsdag
Utdelingen av Merket for god design skjer under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen 2014, som går av stabelen på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo onsdag 2. april. På formiddagen blir det foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.
Næringsminister Monica Mæland skal åpne Designdagen. Hun slår fast at norske bedrifter har alt å vinne på å dyrke design som innovasjonsverktøy: – Ved å satse på design kan næringslivet utvikle gode, innovative produkter og tjenester som styrker konkurransekraft og lønnsomhet, sier Mæland.
(Pressenytt)
Til redaksjonen: Designdagen 2014 streames på norskdesign.no fra klokken 09.30 i dag. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.
FAKTABOKSER:
Mat-Norge utmerkes:
Produkt: Black
Bedrift: Arcus
Design: Anti
Kategori: Emballasjedesign
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/0dqd6h7nbm4yysx/1zhqtUjkMb
Produkt: Masalamagic
Bedrift: Masalamagic
Design: LOS&CO
Kategori: Emballasjedesign
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/g9fs8l7fs6vmcxz/fHeXoGyOqt
Produkt: Visuell profil
Bedrift: BAMA Storkjøkken
Design: Mission
Kategori: Visuell kommunikasjon
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/rj8qaisp48lkhs1/BjPvWzdlUF
Merket for god design:
* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd
* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter
* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap
* I år var det 150 søkere
* 2. april mottar 44 av disse Merket for god design
* Av disse 44 er fire nominert til Hedersprisen for god design
http://www.norskdesign.no/merket
Bildetekster:
Arcus og Anti har mottatt Merket for god design for Black.
Masalamagic og Mission har mottatt Merket for god design fra Norsk Designråd.
BAMA Storkjøkken og Mission har mottatt Merket for god design fra Norsk Designråd.
Jurykjennelser, bilder, underlag:
Nyhetssaker og jurykjennelser fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 17.00, onsdag 2. april: http://www.norskdesign.no/jurykjennelser-2014/category9267.html
Ytterligere bilder av prosjektene legges ut her til samme tidspunkt: http://www.norskdesign.no/bildegalleri/category273.html
Kontaktpersoner:
* Arcus, markedsdirektør for brennevinssegmentet - Gaute Sandal, mobil 924 27 579
* Masalamagic, daglig leder Niru Kumra, mobil 900 97 291
* BAMA Storkjøkken, marketingsjef Ingebjørg Hjortdahl, mobil 951 46 295
* Norsk Designråd, prosjektleder Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971
masalamagic IMG_2958 - bruk.JPG 648,58 kB (1200x800)
MV056_bilde1.jpg 5,43 MB (4678x3508)