De selger flest kaffekopper i Oslo
Stasjonsdriver Arild Grønstad forteller at det går aller mest i svart kaffe på Circle K Storo, etterfulgt av kaffe med melk, kaffe latte, cappuccino og espresso. Akkurat nå er det høysesong for kakao. Han har følgende forklaring på at stasjonen hans i 2018 solgte flere Circle K-kopper enn noen annen stasjon i hovedstaden.
– Storo og Nydalen er i sterk vekst, med boliger, utdanningsinstitusjoner, næringsliv, shoppingsenter og kino. Stadig flere bedrifter etablerer kontor her, og mange av disse har stor glede av nytraktet kaffe i «mobile kaffekopper» som kan nytes på veien, sier han.
Furuset, Økern, Skøyen og Abildsø
Circle K Furuset kom på andreplass i antall solgte Circle K-kopper i 2018, etterfulgt av Circle K Økern, Circle K Skøyen og Circle K Abildsø.
De siste årene har Circle K solgt om lag 400 000 kopper årlig på landsbasis.
Ifølge beregninger gjort av Circle K blir koppene fylt totalt 20 millioner ganger i året ved stasjoner over hele landet.
– Jeg tror at jeg har mitt på det tørre når jeg kaller dette både Norges og kanskje også Oslos mest solgte og brukte kopp, sier Jeanette Amara, som er kategoriansvarlig for mat og kaffe i Circle K.
To av tre nordmenn over 18 år drikker kaffe hver dag, ifølge Norsk Kaffeinformasjon. Dette gjør Norge til verdens mest kaffedrikkende nasjon – etter Finland.
Populær nyvinning
Koppen til Circle K dukket opp for første gang i 2003, da under navnet Frokostklubb-koppen. Første årgang av koppen var forbeholdt Statoil-stasjonenes gullkunder, som gratis kunne fylle den med varm drikke hver gang de var innom en stasjon. Fra 2004 ble koppen tilgjengelig for alle, og etter hvert ble den omdøpt til Statoilkoppen.
– Den var en nyvinning i markedet og ble raskt svært populær. De første årene lanserte vi som regel en helt ny kopp hvert år, og veksten fra år til år var formidabel, husker Jeanette Amara.
Flammer, ski-VM og klagestorm
I 2009 ble det bestemt at koppen skulle få en skikkelig oppgradering. Profilbyrået IDÉ ble hanket inn, og resultatet ble en mer moderne, flerfarget koppserie med skyvelokk. Den kom etter hvert i flere spesialutgaver, blant annet med flammer, trafikkskilt, til han og henne, i ski-VM-versjon og med oppfordring om å bruke bilbelte.
De ulike koppdesignene skapte både engasjement og i noen tilfeller irritasjon. I 2014 ble hanken fjernet, noe som ga klagestorm og protestgrupper på Facebook mot den lettknuste «motekoppen fra Stelton». Likevel overlevde konseptet både dette samt eierskiftet og den følgende omprofileringen fra Statoil Norge til Circle K.
Låsbart lokk
Nå er Amara klar til å skrive et nytt kapittel i historien om den seiglivede koppen.
– Vi har fått IDÉ tilbake på laget i tospann med den tradisjonsrike amerikanske produsenten PMI, som står bak merkevarer som Aladdin og Stanley. Sammen har vi laget en 2019-koppserie med helt nytt design og flere funksjonaliteter. Blant annet har koppene et nytt, låsbart lokk som er en klar forbedring fra tidligere årganger, sier hun.
Populær julegave
De nye Circle K-koppene er nå rullet ut i landets Circle K-stasjoner, og er tilgjengelige fra tirsdag 30. oktober. Ifølge Jeanette Amara merker stasjonene en ganske stor etterspørsel i tiden før jul.
– Ja, dette er jo en populær og rimelig gave til den som allerede har alt, og det er ikke til å stikke under en stol at den også fungerer som en i-siste-liten-gave. Jeg har selv gitt bort en del av disse igjennom årenes løp, smiler hun.
(Pressenytt)
Bildetekster:
NY KOPP. Jeanette Amara viser fram den nye Circle K-koppen for 2019 foran Circle K Økern i Oslo. Foto: Johnny Syversen
TIL GLEDE OG IRRITASJON. De mange variantene av kaffeavtalekoppen til Circle K har både gledet og irritert kundene siden 2003. Foto: Circle K
Kontaktpersoner:
* Circle K Storo, Arild Grønstad, mobil 92 28 81 21
* Circle K, kategoriansvarlig mat og drikke – Jeanette Amara, mobil 90 09 87 09
* Circle K, pressetalsmann Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53
diverse kopper - foto Circle K.jpg 3,56 MB (5576x3136)
bilde 3.jpg 5,45 MB (3840x5760)
bilde 2.jpg 6,77 MB (5760x3840)